Volledig scherm
Europa's grootste autofabriek voor elektrische auto's staat in het Duitse Zwickau © VW

Europa's grootste fabriek voor elektrische auto's: productie gestart

In het Duitse Zwickau is Europa's grootste fabriek voor elektrische auto's met de productie gestart. Het betreft de fabriek van Volkswagen waar het nieuwe, volledig elektrische model ID.3 wordt gebouwd.

Volkswagen meent nog een andere primeur te hebben: dit is de eerste keer dat een grote fabriek voor conventionele auto’s volledig is omgebouwd tot fabriek voor elektrische auto’s. Vorig jaar is die ombouw begonnen en pas in 2021 is hij helemaal voltooid.

De allereerste ID.3 is vandaag van de band gerold in aanwezigheid van bondskanselier Dr. Angela Merkel en Herbert Diess, de topman van de Volkswagen Groep. De productiestart van de revolutionaire elektrische auto luidt een nieuw tijdperk in, meent Volkswagen: ,,Dit model is net zo belangrijk als ooit de introductie van de Kever en de Golf.‘’

Met zo’n 1.700 robots, autonome transportsystemen en volledig geautomatiseerde productieprocessen moet Zwickau het symbool worden van grootschalige én klimaatneutrale productie van elektrische auto’s. De fabrikant heeft er 1,2 miljard euro in geïnvesteerd en kan er uiteindelijk 330.000 elektrische auto’s per jaar produceren.

CO2-neutraal

De fabriek in Zwickau gaat de ID-modellen CO2-neutraal bouwen. Alle energie van externe leveranciers komt uit hernieuwbare bronnen. De fabriek is uitgerust met technologie om enerzijds zelf energie op te wekken en anderzijds het energieverbruik drastisch te verlagen. Deze benadering vermindert voortdurend de vraag naar energie en water. De emissies van het gehele productieproces die momenteel nog onvermijdelijk zijn, worden gecompenseerd door ondersteuning van verschillende klimaatprojecten.

Nederland

De ID.3 komt in de tweede helft van 2020 naar Nederland. De prijs begint net onder de 30.000 euro. Volkswagen levert de ID.3 naar keuze met drie verschillende accupakketten. De ‘lichtste’ versie met 45 kilowattuur komt volgens de WLTP-meetmethode 330 kilometer ver op één lading, terwijl VW voor deze variant een maximale laadcapaciteit van 50 kilowatt (gelijkstroom) opgeeft. Wie wil kunnen laden met 100 kilowatt, moet daarvoor bijbetalen.

De sterkste versie met 77 kilowattuur in zijn buik heeft opvallend genoeg de mogelijkheid om met 125 kilowatt te ‘tanken’, terwijl de capaciteit van de boordlader stijgt van 7,2 naar 11 kilowatt. Deze variant komt volgens VW zo’n 550 kilometer ver per laadbeurt. Bij 100 kW duurt het zo’n 30 minuten om 290 kilometer extra actieradius toe te voegen.

Volledig scherm
Europa's grootste autofabriek voor elektrische auto's staat in het Duitse Zwickau © Oliver Killig
Volledig scherm
Europa's grootste autofabriek voor elektrische auto's staat in het Duitse Zwickau © Oliver Killig
Volledig scherm
Europa's grootste autofabriek voor elektrische auto's staat in het Duitse Zwickau © Oliver Killig
Volledig scherm
Europa's grootste autofabriek voor elektrische auto's staat in het Duitse Zwickau © Oliver Killig
Volledig scherm
Europa's grootste autofabriek voor elektrische auto's staat in het Duitse Zwickau © Oliver Killig
Volledig scherm
Europa's grootste autofabriek voor elektrische auto's staat in het Duitse Zwickau © Oliver Killig
  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”