Elektrische Mercedes EQS krijgt 56 inch hyperscreen
Het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz kan straks niet alleen pronken met zijn actieradius, maar ook met zijn XXL-display, spectaculaire LED-licht en kunstmatige intelligentie. Het 1,41 meter brede hyperscreen is bijna net zo breed als het hele interieur.
De nieuwe Mercedes-Benz EQS legt de lat enorm hoog in het elektrische luxesegment qua actieradius (700 kilometer) en efficiëntie (Cw-waarde 0,20). Dat laatste getal is bijzonder, want de EQS is een fractie groter dan de huidige S-klasse. Door zijn druppelvorm en gladde carrosserie is het desondanks ’s werelds meest aerodynamische productieauto.
Het definitieve uiterlijk van de EQS houdt Mercedes-Benz nog even geheim, maar het interieur is al wel onthuld. De ontwerpers kozen aan de binnenzijde voor een zwevende middenconsole. Dat ziet er mooi en sportief uit, en zorgt toch voor veel vloerruimte. Dé eye-catcher is echter het enorme display, dat Mercedes ‘MBUX Hyperscreen’ noemt. Het onderdeel strekt zich uit over de gehele breedte van het voertuig - een lengte van 141 centimeter.
De Chinese startup Byton probeerde al eerder iets dergelijks, maar het Chinese merk is er nog steeds niet in geslaagd om zijn 48-inch scherm - en auto eromheen (M-Byte) - klaar te krijgen voor serieproductie. Het EQS-hyperscreen bestaat uit drie beeldschermen die met elkaar zijn verbonden onder een gebogen afdekglas. Dit dekglas krijgt zijn uiteindelijke, gebogen vorm bij 650 graden Celsius. Het is krasvast, extreem breukvast en door een speciale coating eenvoudig te reinigen, aldus Mercedes-Benz.
In totaal acht processoren zorgen ervoor dat de drie displays samen een grote bioscoop worden. Het scherm biedt haptische feedback én is drukgevoelig. Harder drukken kan dus iets anders in gang zetten dan zacht drukken of vegen. Ook maakt het interieur gebruik van kunstmatige intelligentie, waarbij de vaakst gebruikte functies altijd in beeld staan. Ook doet de auto zelf suggesties op basis van de gebruiksgewoonten van de bestuurder, variërend van het massageprogramma tot suggesties voor de to-do -Lijst.
Het hyperscreen is omgeven door een doorlopend frame van kunststof en heeft sfeerverlichting in het onderste gedeelte. Met deze truc willen de ontwerpers bereiken dat het gigantische scherm boven het dashboard lijkt te zweven. Geïntegreerd in dit grote digitale gebied zijn turbinevormige analoge ventilatiesproeiers, die gezien moeten worden als een verbinding tussen de digitale en de fysieke wereld. Mercedes biedt tegen een meerprijs een super-luchtfilterfilter dat bijna de hele ruimte onder de voorkap inneemt en zorgt voor ultra-zuivere lucht. De EQS krijgt dan ook geen opslagruimte onder de voorklep, de zogeheten ‘Frunk’.
Een opvallend kenmerk van de EQS-ervaring zijn de ‘soundscapes’: selecteerbare 'motorgeluiden’ die weerklinken via de luidsprekers. Het geluid verandert algoritmisch en past zich aan volgens een tiental verschillende rijparameters, inclusief gaspedaalpositie en voertuigsnelheid, net zoals een gewone motor dat zou doen. In plaats van één standaardgeluid te ontwikkelen, laten de ingenieurs van Mercedes de inzittenden kiezen tussen verschillende auditieve thema’s. Silver Waves is een vrij generieke luxe EV-soundtrack, terwijl Vivid Flux in de sci-fi space-opera-sfeer opereert en Roaring Pulse doet denken aan geluiden van krachtige verbrandingsmotoren.
De Mercedes EQS wordt binnenkort onthuld, gaat deze zomer in productie en wordt eind dit jaar uitgeleverd aan klanten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
Mercedes verlegt de grens met reusachtig beeldscherm in nieuw elektrisch topmodel
Mercedes-Benz plaatst in de EQS, het nieuwe elektrische topmodel dat later dit jaar wordt gepresenteerd, een beeldscherm dat zijn gelijke niet kent in de auto-industrie. Het reusachtige oled-scherm dat 1,41 meter breed is, zorgt - aldus de allerminst bescheiden autofabrikant - voor een ‘wow’-effect. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
AUTOTEST
Test VW ID.Buzz: eindelijk is de beroemde Volkswagen-bus elektrisch
De ooit door de Nederlander Ben Pon bedachte en wereldberoemd geworden Volkswagen-bus heeft een tijdreis gemaakt naar de 21ste eeuw. De VW ID.Buzz zit vol karakter en heeft elektrische aandrijving.
-
Moederbedrijf Mercedes-Benz investeert 70 miljard euro, vooral in elektrische aandrijving
De Raad van Commissarissen van Daimler AG heeft volledige steun gegeven voor het nieuwe businessplan van het concern. Het betekent dat de geplande bezuinigingen op vaste kosten door zullen gaan, maar ook dat het concern de komende vijf jaar maar liefst €70 miljard gaat investeren. Hoe dat bedrag precies besteed wordt, is niet helemaal duidelijk. -
-
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Yvonne droomde van een cabrio en nu is-ie er: ‘Lekker rondrijden in de zomer met je haren in de wind’
Yvonne Luijcx is raadslid, werkt na de gerechtigde pensioenleeftijd nog ‘gewoon’ als kapster en is blij met haar man, maar toch ontbrak er iets: een Peugeot 308 cabrio. ,,Ik zag ‘m jarenlang heen en weer rijden door mijn straat, maar dacht: ik krijg het nooit voor elkaar dat ik daar zelf in kan rijden. Toch wel.’’ -
PREMIUM
Stoelen, kasten en lampen bezorgen alsof het pizza’s zijn, Ikea komt gewoon langs met bakfiets
Een kast, lamp, wc-bril of leunstoel worden al ruim anderhalf jaar besteld en bezorgd in Delft alsof het pizza’s zijn. De proef van Ikea Delft met bezorgbakfietsen op zonne-energie is zo’n groot succes in de stad, dat ook andere vestigingen van de Zweedse meubelgigant overstag gaan.