Volledig scherm
De elektrische EQC van Mercedes kan ook een caravan trekken. © Daimler AG

'Elektrische auto's worden goedkoper dan benzine- en dieselauto's'

Mercedes-Benz verwacht dat de elektrische auto over een jaar of zeven goedkoper zal zijn dan een benzine- of dieselauto. Deze week presenteerde het merk zijn eerste volledig elektrische model: de EQC.

Quote

Afgelopen twee, drie jaar zijn de prijzen van batterijen al drastisch gedaald

Wilko Andreas Stark

Wilko Andreas Stark, directeur strategie van Mercedes-Benz, is er heilig van overtuigd: ,,Elektrische auto’s zijn nu nog veel duurder, maar rond 2025 zal dat veranderen. Tegen die tijd zijn ze echt goedkoper dan auto’s met benzine- en dieselmotoren.’’

Allereerst is dat volgens Stark het gevolg van de steeds strengere eisen die overheden aan het uitlaatgas stellen. ,,Vanwege de techniek die nodig is om ze schoner te maken, zullen die motoren steeds duurder worden. Tegelijkertijd worden de batterijen voor elektrische auto’s goedkoper. In de afgelopen twee, drie jaar zijn de prijzen van batterijpakketten al drastisch gedaald. Door deze ontwikkelingen zal de verbrandingsmotor uiteindelijk de concurrentiestrijd verliezen.’’

Ruim 130 jaar geleden schreef Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, geschiedenis door ’s werelds eerste auto op de weg te zetten. En nu komt de autofabrikant met zijn allereerste volledig elektrische auto, de EQC. Stark: ,,We hebben voor onze elektrische auto’s het submerk EQC gecreëerd, om de nieuwe generatie Mercedessen duidelijk te onderscheiden van de auto’s die we decennialang hebben gemaakt.’’

Vanaf nu zal Mercedes-Benz telkens binnen een jaar een nieuw, volledig elektrisch model uitbrengen. Intussen wordt ook hard gewerkt aan verbetering van de batterijen. Sinds 2009 zijn de prestaties daarvan al elk jaar met 10 tot 14 procent verbeterd. Je komt er dus verder mee én ze zijn steeds sneller op te laden. Stark: ,,De meeste snelladers kunnen nu 50 kW aan, maar wij experimenteren al met 250 kW laadsnelheid. In theorie kan je daarmee binnen een half uur het batterijenpakket volledig opladen.’’

Gezicht

Om te onderstrepen dat met de nieuwe, elektrische SUV EQC een nieuw tijdperk aanbreekt, krijgt deze Mercedes een compleet nieuw familiegezicht, waarin de grille en de dag-rijlichten een eenheid vormen. De koplampen zijn bovendien met elkaar verbonden met een lichtbalk. Dezelfde designtruc is ook bij de achterlichten toegepast. En voor het eerst is zelfs de beroemde Mercedes-ster in de grille verlicht. Daarachter schuilt de radar van de veiligheidssystemen.

Volledig scherm
Mercedes geeft zijn EQC-lijn een nieuw ­familiegezicht. De ster in de grille is verlicht. © Daimler AG

Het interieur van de EQC heeft dezelfde stijl als de nieuwste generatie van de Mercedes A-Klasse, met zijn enorme, bovenop het dashboard geplaatste breedbeeldscherm dat het traditionele ‘klokkenhuis’ met instrumentarium vervangt. De ronde uitstroomroosters van de A-Klasse zijn echter vervangen door rechthoekige roosters, waarvan het design is geïnspireerd op de koperen lijnen in de printplaat van elektronica. En de geribbelde rand van het dashboard doet denken aan de koelribben van een hifi-versterker.

Volledig scherm
Het breedbeeldscherm is al bekend van de A-klasse. © Daimler AG

Volgens de fabrikant is in het interieur veelvuldig gebruik gemaakt van natuurlijke en gerecyclede materialen. Zo is er stoelbekleding leverbaar die volledig van gerecyclede PET-flessen is gemaakt.

Met zijn kunstmatige intelligentie is de EQC de concurrentie te slim af. De spraakbediening werkt bij Mercedes beter dan bij andere merken. En als de auto weet dat er verderop een file staat, past hij tijdig de snelheid aan. De adaptieve cruisecontrol reduceert de snelheid dan uit voorzorg tot circa 100 km/u. Eenmaal in de file wordt de auto aan de rechterkant van de rijstrook gehouden om ruimte vrij te laten voor hulpdiensten.

De Eco-assistent, die helpt om zuinig te rijden, gebruikt gegevens uit het navigatiesysteem, verkeersbordherkenning en informatie uit de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera). Hij meldt de bestuurder wanneer die het gaspedaal kan loslaten.

Reikwijdte

Met de batterij- en laadtechniek blijkt de EQC geen trendsetter. Zijn reikwijdte van 400 km (volgens de nieuwe, realistischer WLTP-meetprocedure) is flink, maar niet bijzonder. Concurrenten als de Jaguar I-Pace en Tesla Model X komen verder.

In de voor- en achteras van de Mercedes zijn elektromotoren geïntegreerd, samen goed voor 408 pk vermogen en een koppel (trekkracht) van 765 Nm. Wordt voor een zuinige rijstijl gekozen, dan heeft de EQC alleen voorwielaandrijving. Worden meer prestaties gevraagd, dan komt ook de elektromotor bij de achterwielen in actie. De EQC is een snelle SUV. In 5,1 seconden trekt hij vanuit stilstand op naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is 180 km/u.

Volledig scherm
Met volle batterijen zou de EQC 400 km moeten kunnen rijden. © Daimler AG

De 4,76 meter lange Mercedes heeft een flinke bagageruimte van 500 liter. En achter deze elektrische auto kun je ook probleemloos een caravan hangen: hij mag (geremde) aanhangers tot 1800 kg trekken.

De lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 80 kWh. De bestuurder kan uit vijf verschillende programma’s kiezen, passend bij de gewenste rijstijl. Gemiddeld verbruikt de Mercedes op 100 km 22,2 kWh aan stroom. Hij weegt maar liefst 2420 kg. Alleen al het batterijenpakket weegt 650 kg.

Hoewel de EQC al medio 2019 bij de Nederlandse dealers staat, zegt de fabrikant nog niets over de prijs.

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/