Volledig scherm
Een man zit in een Tesla (van Amerikaanse makelij) op de International Automotive Exhibition in Peking. © AP

Elektrische auto's: ‘China loopt voorop’

China loopt voorop bij de ontwikkeling van elektrische auto's. Dat is het beeld dat topmensen uit de internationale autobranche schetsen in een onderzoek van consultants- en accountantsbureau KPMG. Andere landen worden steeds afhankelijker van de Chinese kennis op dat gebied.

De ondervraagde ingewijden in de auto-industrie verwachten echter dat elektrische auto's in 2040 nog niet het merendeel van de nieuwe auto's uitmaken. Voertuigen op batterijen zullen daar zo'n 30 procent van uitmaken, hybride-voertuigen een kwart. Ook auto's met een brandstofcel, zoals waterstofauto's, en auto's met een verbrandingsmotor zullen dan ongeveer een kwart van de markt in handen hebben.

Beschikbare grondstoffen

Welke brandstof in welk land belangrijk wordt, hangt af van de beschikbare natuurlijke grondstoffen. China is een van de grootste producenten van batterijcomponenten, onder meer omdat het land daar veel grondstoffen voor heeft. China richt zich mede daarom ook op elektrische auto's. Een land met veel olie, zoals de Verenigde Staten, zal zich waarschijnlijk voorlopig nog blijven richten op voertuigen met verbrandingsmotoren.

Internet of Things

Voor de Europese autosector liggen de grootste kansen op het gebied van Internet of Things: communicatie tussen auto's onderling en met bijvoorbeeld verkeerslichten en andere verkeerstechnologie.

  1. Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    Amerikaan­se autoritei­ten tikken Tesla en Apple op de vingers: Autopilot én afgeleide bestuurder zijn de oorzaak van dodelijke crash met Tesla Model X

    De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, dat de smartphone leverde waardoor de bestuurder is afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.