Volledig scherm
© REUTERS

Eerste testvlucht voor 'vliegende auto' van Boeing

Een prototype van de 'vliegende auto' van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft met succes een eerste testvlucht uitgevoerd. Het elektrische toestel past in de grotere plannen rond autonome luchttaxi's.

De test vond plaats in Manassas in de staat Virginia. De kist steeg zoals een helikopter verticaal op, bleef ter plaatse zweven en landde opnieuw. Het gaat slechts om een eerste testfase. Het is nog niet duidelijk wanneer luchttaxi's toegelaten zouden zijn of ze effectief in het verkeer komen. Verschillende bedrijven zitten evenwel in de wedloop voor de ontwikkeling van de vliegende auto. Ook aartsrivaal Airbus werkt aan een project, net als onder meer helikopterbouwer Bell of taxideelbedrijf Uber en chipproducent Intel.

Boeing is alvast tevreden met de bereikte ‘mijlpaal’. ,,In een jaar tijd zijn we van een concept-design naar een vliegend prototype gegaan", aldus technologieverantwoordelijke Greg Hyslop van Boeing.
Het toestel meet 9 meter en heeft trekjes van een sportvliegtuig met vleugels, een cockpit vooraan en een staartgedeelte, maar combineert dat met een propeller achteraan en verschillende propellers in een kader rondom, zoals bij een drone. Boeing mikt op een bereik van rond de 80 kilometer.

Volledig scherm
© REUTERS
Volledig scherm
© REUTERS
  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”