‘Eén op drie truckers valt bijna in slaap achter stuur’
Zo'n tweederde van alle truck- en buschauffeurs gaat regelmatig vermoeid de baan op. Bijna één op elke drie truckers en één op elke vier buschauffeurs dreigt daardoor achter het stuur in slaap te vallen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 2861 truck- en buschauffeurs dat vanmiddag wordt gepresenteerd.
In mijn negen uur rust moet ik de bus schoonmaken, naar huis, enzovoort. Ik krijg maar vier tot vijf uur slaap
Volgens de European Transport Workers’ Federation, een vakbondskoepel die 200 Europese transportbonden vertegenwoordigt, zijn de miserabele arbeidsomstandigheden in het wegtransport de schuldige. Rittenschema’s worden steeds strakker, rusttijden steeds korter. Ruim meer dan de helft van de truck- en buschauffeurs, zo blijkt uit het eerste Europese onderzoek op deze schaal in 15 jaar, kan geen pauze kan nemen op het moment dat dit vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid nodig is. ,,Op zijn zachtst gezegd alarmerend”, aldus PvdA-transportwoordvoerster in het Europese Parlement Vera Tax. ,,Dit brengt niet alleen het welzijn van de chauffeur in gevaar, maar leidt ook tot meer ongelukken.” Bij 25 procent van alle dodelijke verkeersongelukken op Europese wegen is nu al een vrachtwagen betrokken.
Van de 2861 ondervraagde bus- en truckchauffeurs zeggen er 772 al eens op het nippertje ontsnapt te zijn aan een ernstig ongeluk met als oorzaak oververmoeidheid. Rond 80 procent klaagt in het rapport over te weinig slaap, onderbroken slaap, algemene vermoeidheid en zelfs uitputting, en veel te veel lange werkdagen achtereen met tussendoor nauwelijks verlof. Voor truckers komt daar nog bij het gebrek aan voldoende goede rustplaatsen. Parkeerterreinen pal aan een snelweg en zonder groen geven licht- en geluidshinder, zelfs voor een korte maar hoogst noodzakelijke power nap vinden ze nauwelijks geschikte plaatsen. ,,Ik ben altijd moe”, klaagt een Poolse vrachtwagenchauffeur. ,,In mijn negen uur rust moet ik de bus schoonmaken, naar huis, enzovoort. Ik krijg maar vier tot vijf uur slaap”, zo vult een Nederlandse buschauffeur aan. ,,Wij vervoeren geen balen hooi, wij vervoeren mensen”, stelt een Belgische collega. ,,Eén of twee ongelukken door oververmoeidheid zijn er één of twee te veel.” ,,Ik bestuur een wapen: 40 ton tegen 80 kilometer per uur”, zo vindt ook een Duitse vrachtwagenchauffeur. Inspecties zouden de ergste wantoestanden moeten uitbannen, maar een Portugese truckers zegt in het onderzoek, gefinancierd door de EU: ,,Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst ben geïnspecteerd.”
Werkdruk
Volgens Vera Tax is het hoog tijd dat lidstaten er strikt op toezien dat bus- en vrachtchauffeurs voldoende en op tijd rusten. Het onderzoek, signaleert zij, wijst duidelijk uit dat de werkdruk de afgelopen jaren alleen nog maar is toegenomen: het moet allemaal steeds sneller en goedkoper. Als transportonderhandelaar rij- en rusttijden in het Parlement pleit zij ook voor een verplichte stand airco en verwarming in vrachtwagencabines. ,,In Nederland is dat nu met dank aan de cao voor nieuwe vrachtwagens gelukkig wel geregeld.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Goedkoper op vakantie met een hybride die sneller laadt? Zo (on)zinnig is dat
Steeds meer plug-in hybrides hebben een CCS-laadpoort, waarmee je tussendoor sneller kunt laden en – in theorie – veel meer op stroom kunt rijden. Kun je daarmee echt brandstof (en geld) besparen door onderweg zoveel mogelijk te ‘stekkeren’? We nemen de proef op de som richting Zuid-Frankrijk. -
MET VIDEO
‘De mooiste autorace ter wereld’: reis mee in de Mille Miglia
Hoe voelt het om mee te rijden in ’s werelds meest roemrijke autorace? Onze autoredactie sluit deze week aan in de beroemde Mille Miglia, waarbij de mooiste klassiekers een rally rijden dwars door Italië. Elke dag zie je een update vanuit de karavaan. -
De beste consoles voor op de achterbank
Het is zomer en dat betekent voor veel gezinnen een lange reis met de auto richting de vakantiebestemming. Wil je die rit iets comfortabeler maken of zit jouw kroost niet te wachten op zes uur lang ‘ik zie wat jij niet ziet’ spelen? Zorg dan dat je een handheld of draagbare spelcomputer meeneemt. -
Shanghai
Chinese automaker onder vuur na 'ongevoelige' tekst over bizar auto-ongeluk met twee doden
De Chinese autofabrikant Nio ligt op sociale media onder vuur vanwege onhandige communicatie na een ongeluk waarbij twee doden vielen. In een eerste verklaring ontkende de ‘Chinese tegenhanger van Tesla’ direct stellig dat het ongeval werd veroorzaakt door de elektrische auto waarin de slachtoffers zaten. ‘Dit toont het koude bloed van het kapitalisme’, luidt een van de vele reacties. -
Waarom de ‘ouderwetse’ trommelrem terugkeert, ook in dure nieuwe auto’s
Trommelremmen werden tot voor kort alleen nog toegepast op kleine auto’s en budgetmodellen. Duurdere auto’s zijn standaard voorzien van de beter functionerende schijfremmen. Maar de ‘ouderwetse’ trommelrem keert terug en dat heeft alles te maken met de opmars van de elektrische auto.
-
Energierekening
Ruud is van de variabele contracten: ‘Met de huidige energieprijzen pakt dat wat minder uit’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Ruud Koot (60) uit Amersfoort. -
PREMIUMIn kaart
Nederlanders betalen zich blauw aan benzine, maar hoe zit het in de rest van Europa?
De prijs van benzine gaat in Nederland door het dak. De adviesprijs voor een liter benzine is woensdag gestegen naar het hoogste niveau ooit: 2,504 euro. Ook in andere Europese lidstaten betaalt de automobilist zich blauw. -
Porsche betaalt half miljoen eigenaren schadevergoeding wegens te hoog verbruik
In de Verenigde Staten hebben 500.000 Amerikaanse Porsche-bezitters een behoorlijke vergoeding ontvangen nadat ze hadden geklaagd over te lage verbruikscijfers.