Volledig scherm
Een bord markeert de milieuzone in Amsterdam voor vrachtwagens, bestelvoertuigen, taxi’s en touringcars. © ANP

Dit zijn de duurste milieuzones in Europa: boetes tot wel 2700 euro

Wie een milieuzone inrijdt met een auto die daar niet welkom is, riskeert een flinke boete. De website Green-Zones deed onderzoek op diverse plekken in Europa en wat blijkt? De bekeuring kan zelfs oplopen tot 2700 euro.

Volgens het onderzoek van Green-Zones levert het verkeerd inrijden van een milieuzone in Denemarken de hoogste boete op. Sinds 2008 moeten voertuigen die daar bepaalde gebieden inrijden voorzien zijn van een sticker, die aangeeft in welke uitstootklasse de auto valt. Zo mogen voertuigen die niet aan de Euro 4-emissienorm voldoen onder meer steden als Kopenhagen en Aalborg niet in.

Wie die regel negeert en met zo’n auto toch de Deense milieuzones inrijdt, riskeert een boete tot 2700 euro. Bovendien mogen de autoriteiten het voertuig in beslag nemen tot de boete is betaald.

Oostenrijk: 2000 euro

In Oostenrijk en Groot-Brittannië liggen de prijzen lager dan in Denemarken, maar ook daar kan een boetebedrag voor het negeren van een gebiedsverbod al snel stijgen tot 2000 euro. In die landen hangt de toestemming af van de Euro-norm, het type en het gewicht van de auto.

Frankrijk: weersafhankelijk

Ook Frankrijk begint fanatieker te worden met haar milieuzones. De boetes zijn vergelijkbaar met die in bijvoorbeeld Engeland, maar in bijvoorbeeld Parijs is het slim om rekening te houden met tijdelijke milieuzones. Deze kan de overheid bijvoorbeeld instellen zodra de weersomstandigheden daarom vragen: bij heet weer geldt dan ineens een inrijverbod om smog tegen te gaan, terwijl je er een dag eerder nog zonder problemen naar binnen mocht. De ANWB waarschuwt ook voor de verrassingen die Franse milieuzones kunnen opleveren. Altijd goed opletten, dus!

België: aanmelden

De minst zware boetes gelden in België, waar feitelijk alleen in Antwerpen en Brussel zogenoemde Low-Emission-Zones bestaan. Opvallend is wel dat alle voertuigen die niet op Belgisch of Nederlands kenteken staan zich vooraf moeten registreren en zich aan de regels van de zone moeten houden. Doen buitenlandse bezoekers dat niet, riskeren zij een boete van 350 euro.

Er zijn zoveel regels en plekken waar een boete op de loer ligt, dat het raadzaam is om je goed voor te bereiden voordat je naar het buitenland gaat. Handig is dus om de website green-zones.eu te bezoeken: daar staan alle regels op een rijtje en kun je een speciale app voor toeristen vinden.

  1. Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
    VRAAG & ANTWOORD

    Waarom moeten elektri­sche auto’s zo snel zijn?

    Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk
  2. Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Verkoop dure benzine explodeert: ‘vaak zonde van je geld’

    Sinds de invoering van de nieuwe benzine E10 kiezen steeds meer Nederlanders voor duurdere ‘premium’ brandstoffen. Autobezitters zijn bang dat de vervanger van Euro 95 hun auto stuk maakt, maar volgens experts is dat niet terecht. ,,E10 geeft minder problemen dan mensen denken, maar door allerlei indianenverhalen zijn ze meer geld kwijt dan nodig. Al moeten vooral bezitters van motorfietsen, brommers en klassiekers wel opletten.”