Dit gebeurt er wanneer je de accu van een elektrische auto compleet leegrijdt
Als de benzine of diesel van een verbrandingsmotor op is, gaat de motor horten en stoten voordat ‘ie er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een puur elektrische auto?
Delen per e-mail
In de bijgaande video van de Britse vergelijkingssite Carwow worden zes compacte elektrische voertuigen aan een praktijktest onderworpen. Het gaat om de Honda E, Volkswagen e-up!, Peugeot e-208, Opel Corsa-e, Mini Electric en de Renault Zoe. In de test werd er met de auto's op de openbare weg gereden, net zolang tot de accu's compleet leeg waren.
Winnaar was de Renault Zoe, die 96 procent van het geclaimde rijbereik van 383 kilometer haalde. De auto die het eerst strandde, was de Honda E, die slechts 182 kilometer ver kwam, oftewel op 90 procent van de geclaimde actieradius. Interessanter nog dan de uiteindelijke uitslag, is de manier waarop elektrische auto's hun laatste adem uitblazen.
'Kruipmodus’
Helaas komt er weinig drama aan te pas. Geen hortende, stotende motor, geen rare geluiden of blokkerende wielen nadat alle elektriciteit uit de accu's is verdwenen. In de praktijk begint de zwanenzang zo'n tien kilometer nadat het dashboard aangeeft dat je actieradius nul kilometer is. Er volgen enkele waarschuwingen in beeld en geluid en vervolgens verschijnt er een schildpadje in beeld, ten teken dat de auto in ‘kruipmodus’ schiet.
Sommige auto's tonen het schildpadje, anderen tonen een P, als waarschuwing dat de auto geparkeerd moet worden, al dan niet in combinatie met het tonen van het getal dertig, wat vanaf dan de maximumsnelheid is. Vervolgens beperkten de auto's geleidelijk het vermogen, waardoor de snelheid steeds verder afneemt en de bestuurder gedwongen is een veilige parkeerplek te zoeken.
Bekijk hier onze populaire nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de populairste autokleuren van 2020
Het is nog niet zo simpel om de perfecte uitvoering van je nieuwe auto te bepalen. Een van de moeilijkste keuzes is vaak de kleur. Deze autokleuren kozen mensen afgelopen jaar het meest. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.” -
Man koopt splinternieuwe sportwagen voor zijn 90ste verjaardag
Chuck Cook, een 89-jarige luchtmachtveteraan uit Florida, heeft zichzelf voor zijn 90ste verjaardag een bloedrode Corvette C8 cadeau gedaan. -
Zo ver komen deze negen elektrische auto's in de praktijk
Elektrische auto’s komen in de praktijk minder ver dan de officiële verbruikscijfers aangeven. Het Engelse consumentenplatform WhatCar vergeleek alle modellen door ze aan een identieke praktijktest bloot te stellen. -
Toeristenbus op weg naar Grand Canyon slaat om: één dode en twee gewonden
In de Amerikaanse staat Arizona is een tourbus met 48 inzittenden, onder wie de chauffeur, op weg naar de toeristische trekpleister Grand Canyon omgeslagen. Bij het ongeval kwam één persoon om het leven. Twee anderen liggen in kritieke toestand in een ziekenhuis.
-
Rijkswaterstaat vergeet automobilisten en truckers op tijd te informeren over afsluiting A27
Weggebruikers zijn verrast door de afsluiting van de Merwedebrug tussen Nieuwendijk en Gorinchem in de nacht van woensdag op donderdag. De werkzaamheden werden gepland, maar binnen Rijkswaterstaat werd de afdeling communicatie pas op de valreep ingeseind. -
‘De beste auto van het jaar is tevens de goedkoopste’
De Britse consumentenorganisatie WhatCar heeft de nieuwe Dacia Sandero uitgeroepen tot ‘Auto van het jaar’. Tevens noemde het blad nog een aantal andere topmodellen in verschillende autocategorieën. -
Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes.