Dit buurland houdt verkeersboetes in op het salaris van wanbetalers
België kan onbetaalde boetes nu nog makkelijker innen door de bedragen rechtstreeks van het salaris van de overtreder in te houden, of zelfs door het voertuig van de overtreder aan de ketting te leggen.
Volgens het Belgische ministerie van Financiën is 94 procent van de overtreders een ‘goede betaler van boetes’. Maar er is een kleine minderheid die bijna systematisch weigert te betalen. Zelfs een verdubbeling van de boete wanneer je na een bepaalde periode niet hebt betaald - een wet die werd ingevoerd in 2020 - helpt niet.
Vorig jaar zijn alsnog 537.000 van deze gevallen geregistreerd en dus wordt grof geschut gebruikt om het geld van wanbetalers alsnog te innen. Daarbij kan via een deurwaarder loonbeslag worden gelegd. Ook kan de auto van de overtreder aan de ketting worden gelegd.
Slechts 28 procent boetes geïnd
België heeft grote moeite met het innen van verkeersboetes. Van de 275.000 boetes die de fiscus moest innen, kon ze in 2018 amper 28 procent binnenhalen. Dat beeld is wel enigszins vertekend, omdat in de jaren daarna alsnog veel boetes werden geïnd. Het zware middel van loonbeslag kon al langere tijd worden toegepast bij onze zuiderburen, maar voor verkeersboetes gebeurde dat in de praktijk pas na een veroordeling door de politierechter.
Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne is blij met dit nieuwe mechanisme dat volgens hem de ‘straffeloosheid zal tegengaan’. Daarnaast zal het volgens hem ook justitie ontlasten, zodat men zich kan richten op ernstiger misdrijven. Boetes van buitenlandse overtreders worden volgens de Belgische krant HLN niet geïnd via loonbeslag, maar komen wel bij de overtreders op de mat. De betaalde boetes komen in de staatskas van het desbetreffende land terecht.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras. -
Een op de drie Nederlanders betaalt boetes in dit buurland niet
Het aantal bekeuringen dat door België werd uitgedeeld aan buitenlanders steeg vorig jaar met 30 procent, maar het incasseren blijft een probleem voor onze zuiderburen. Bijna de helft van de boetes wordt niet betaald. -
PREMIUM
Een schimmelauto is zo weer schoon: ‘Bloed en braaksel zijn pas erg’
De blauwe Corsa vol schimmel die vorige week landelijke bekendheid kreeg, is niet de enige vieze auto in Zoetermeer. Er zijn nóg twee smerige schimmelbakken ontdekt. Hoe krijg je zulke interieurs ooit weer toonbaar? Geen probleem, zegt autopoetser Mark Algera.Zoetermeer, Den Haag -
Een op de drie bestuurders weet niet wat een reddingsstrook is: ‘Erg frustrerend’
Twee jaar na de invoering weet een derde van de Vlaamse autobestuurders nog steeds niet wat een reddingsstrook is. Dat betekent dat ongetwijfeld ook veel Nederlanders niet weten hoe ze moeten reageren wanneer er een file ontstaat in landen als Duitsland, Oostenrijk, Luxemburg, Tsjechië en Hongarije. -
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug?
-
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
-
-
Renault Espace keert terug, als SUV
Renault heeft een nieuwe generatie van de Espace onthuld. De auto keert dus terug, maar deze keer niet als MPV, maar als SUV. Je kunt het interieur naar wens indelen met vijf of zeven zitplaatsen. -
PREMIUM
Renovatie Haringvlietbrug vordert gestaag: ‘Sneller dan dit is menselijkerwijs niet mogelijk’
Of het een beetje wil vlotten met de renovatie van de Haringvlietbrug? Bij Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel, waar al maanden met man en macht wordt gewerkt aan de nieuwe klep van de brug, vinden ze van wel. In een enorme hal worden momenteel de laatste laswerkzaamheden uitgevoerd aan het 57 meter lange gevaarte, een belangrijke verkeersader tussen Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant.Krimpen aan den IJssel