Volledig scherm
PREMIUM
Volkmar Denner, ceo van Bosch, zegt dat zijn bedrijf iets wil doen tegen de klimaatverandering. Bosch ziet toekomst in auto's op waterstof. © AFP

Dieselkoning Bosch denkt dat waterstof de toekomst is

Lusten onze auto's in 2030 alleen nog elektriciteit? De Duitse technologiegigant Bosch haalt menig milieuactivist uit zijn droom. ,,Over tien jaar zal driekwart van de nieuwe auto's nog gewoon brandstof tanken, benzine én diesel.'' Maar het bedrijf investeert ook fors in waterstofauto's.

Als één bedrijf weet wat autofabrikanten willen en waar ze aan werken, is het Bosch. De technologiegigant uit Stuttgart is sinds jaar en dag de grootste toeleverancier van de automobielindustrie. 'De enige auto's waarin géén onderdelen en techniek van Bosch zitten, zijn speelgoedautootjes', zeggen de Duitsers. Zelfs in de Tesla's zitten onderdelen en techniek 'made in Germany', al heeft Elon Musk Bosch ten strengste verboden te openbaren wat precies.

  1. ‘Cruiseschepen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’
    Vraag & Antwoord

    ‘Cruise­sche­pen vervuilend? Daar wordt aan gewerkt’

    Vorige week publiceerde deze krant op de auto-sectie van zijn website over een onderzoek dat concludeert dat één cruisemaatschappij tien keer meer zwaveloxiden uitstoot dan alle auto’s in Europa. Cruiseschepen vertegenwoordigen echter minder dan 1 procent van alle commerciële schepen. Wereldwijd heeft de sector al een miljard dollar geïnvesteerd in nieuwe technologieën en schonere brandstoffen. Daarnaast trekt de sector ruim 22 miljard dollar uit voor de bouw van schepen met LNG-brandstof, die lagere emissies en een hogere energie-efficiëntie hebben. Meer schepen worden uitgerust met walstroomaansluitingen voor aansluiting op het lokale elektriciteitsnet in de haven. Bovendien heeft de cruise-industrie zich ertoe verplicht om de CO2-uitstoot tegen 2030 met 40 procent te verminderen. -Joke Maassen, Cruise Lines International Association