Deze zeldzame Opel was de schrik van Porsches en Ferrari’s
Opel was soms even niet dat ietwat brave automerk. Sterker nog, een samenwerking met het Britse sportwagenmerk Lotus zorgde voor de snelste Omega aller tijden. Een van die zeldzame Lotussen Omega staat nu te koop in Duitsland.
Delen per e-mail
De Opel Lotus Omega was destijds een van de snelste sedans ter wereld. Met zijn 377 pk sterke motor versnelt de Über-Opel in 4,9 seconden van 0-100 km/u en de topsnelheid is maar liefst 280 km/u. Daarmee was de auto sneller dan Porsches en Ferrari's uit die tijd. In de Duitse plaats Neurenberg staat nu een exemplaar te koop uit 1992 dat afkomstig is uit de privécollectie van de autodealer.
De Lotus Omega is een zeldzame auto, die werd gebouwd door het Britse sportwagenmerk. Aan het begin van de jaren 90 leverde Opel 988 auto's aan de Britten. Het ging hierbij om de Omega 3000 24V. In Engeland werd de zescilinder lijnmotor vergroot tot een inhoud van 3,6 liter en voorzien van twee turbo’s van het merk Garrett's. Daarmee steeg het vermogen tot 377 pk bij 5200 toeren.
Begin jaren 90 was dat een bijna krankzinnige waarde voor een sedan. Niet alleen de Porsche 911 Carrera 2 kon niet tippen aan de topsnelheid van de Opel, maar ook de Porsche 911 Turbo moest naar rechts als dit Opeltje aan de achterbumper hing. De huidige eigenaar meldt dat de Lotus op het circuit ook Ferrari's heeft afgeschud - een teken dat de auto ook in bochten snel is.
Van de auto is de gehele historie bekend. Het feit dat de dealer in Neurenberg de Omega zorgvuldig heeft onderhouden, is de belangrijkste informatie voor potentiële kopers, omdat de Opel ook zwakke punten heeft. De koppeling en transmissie hebben het bijvoorbeeld moeilijk met de exorbitante prestaties. De motor moet zorgvuldig warm worden gereden en weer rustig afkoelen, omdat anders schade aan de turbo's kan ontstaan.
Ook kan het elektrische systeem een eigen leven gaan leiden. De Lotus Omega heeft aandacht en regelmatige service nodig. Toch is het een felbegeerd verzamelobject, dat waarschijnlijk niet minder waard wordt. De dealer rekent 79.000 euro voor dit exemplaar, dat in totaal 95.500 kilometer heeft gereden en dat is voorzien van een enorme waslijst aan accessoires.
Mis het niet. Al het nieuws over auto’s en mobiliteit, gratis in je mailbox: schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Met 620 km/u in de trein: China werkt eraan
China heeft een trein ontwikkeld die met zijn duizelingwekkende topsnelheid van 620 km/u de Europese hogesnelheidstreinen ver achter zich laat. De trein maakt gebruik van een nieuwe technologie die high-temperature superconducting (HTS) wordt genoemd. Het is alsof de trein zweeft boven de magnetische velden van het spoor. -
Groot voor weinig: waarom budgetmerk Dacia hogerop wil (en Lada misschien terugkeert)
In navolging van moedermerk Renault heeft Dacia vandaag ook veel nieuws. Zo gaat het merk samenwerken met het Russische Lada en kondigt de zojuist gepresenteerde Bigster Concept de grootste Dacia ooit aan. Want Dacia blijft weliswaar goedkope auto’s bouwen, het bedrijf wil ook meer geld verdienen. -
Gekocht voor 100 dollar, verkocht voor één miljoen: deze ‘auto’ was de inspiratie voor de Tesla Truck
De Lotus Esprit, de hoekige sportwagen uit de jaren 70, vormde volgens Tesla-topman Elon Musk de inspiratie voor de elektrische cybertruck van Tesla. Elon Musk heeft er zelf ook een: de duikboot-Esprit uit de James Bond-film ‘The Spy Who Loved Me’ uit 1977. -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Waarom heeft niet elke auto voorruitverwarming?’
,,Elke auto heeft tegenwoordig achterruitverwarming, maar waarom geen voorruitverwarming?”, vraagt lezer Henny Nekkers. ,,Kan dat niet, of is het ingewikkeld? Vooral ’s winters zie ik veel auto’s met bevroren of beslagen voorruiten. Voorruitverwarming zou het verkeer toch veel veiliger maken?”
-
Kleurrijkste auto aller tijden keert nog één keer terug, maar is niet te koop
De Nederlandse importeur van Volkswagen brengt de kleurrijkste auto uit de geschiedenis voor één keer terug. De Polo Harlekin (Duits voor Harlekijn) van 2021 is echter, in tegenstelling tot het origineel, niet te koop. Hij is slechts bedoeld als opkikkertje in een tijd waarin de vrolijkheid soms ver te zoeken is. -
Volkswagen roept 56.000 Golfs terug wegens softwareproblemen
Volkswagen roept 56.000 Golfs terug om softwareproblemen op te lossen die het infotainmentsysteem en de achteruitrijcamera beïnvloeden. -
Roetfiltertest wordt tóch onderdeel van apk
Er komt waarschijnlijk toch een verplichte roetfiltertest voor dieselauto’s. De test wordt uitgevoerd bij de apk en wordt vanaf juli volgend jaar in de keuring opgenomen. Anderhalve maand geleden werd een afkeurende motie hierover in de Tweede Kamer nog voldoende gesteund.