Deze vinding moet verspreiding coronavirus in auto’s voorkomen
Autoconcern Jaguar Land Rover werkt aan een systeem waarmee bestuurders hun auto ‘contactloos’ kunnen bedienen. Door middel van kunstmatige intelligentie ‘voorspelt’ de Predictive Touch-technologie de wensen van de inzittenden, waarmee het aanraken van een scherm of knoppen verleden tijd is.
Volgens Jaguar Land Rover (JLR) maakt het ‘aanraakloze aanraakscherm’ het verkeer vooral veiliger. Op dit moment vraagt het bedienen van een touchscreen in een bewegende auto vaak te veel aandacht, waardoor een bestuurder niet met het verkeer bezig is. ,,Tests tijdens de ontwikkeling bewezen dat met Predictive Touch bestuurders tot wel de helft minder moeite hoeven doen om de juiste functie te bedienen. Ze hielden dus hun aandacht veel beter bij het verkeer, wat het risico op ongevallen sterk reduceert”, aldus de automaker.
Bovendien, zo claimt het concern, kan de nieuwe technologie helpen om de verspreiding van het coronavirus af te remmen. Immers, hoe minder mensen een bepaald oppervlak aanraken, hoe kleiner de kans dat bacteriën en virussen van de ene mens op de ander worden overgedragen.
Het Predictive Touch-systeem houdt de bewegingen van de inzittenden in de gaten door middel van bewegings- en audiosensoren. Op het scherm staan grotere pictogrammen dan in de bestaande systemen. Het enige dat je als bestuurder hoeft te doen is je vinger voor de juiste virtuele knop houden om hem ‘in te drukken’. Door het gebruik van kunstmatige intelligentie, met zogenoemde zelflerende algoritmes, leert de auto steeds beter wat een bestuurder wil.
Deelauto’s
Voor auto’s die vaak door verschillende bestuurders worden gereden, zoals het toenemende aantal deelauto’s, kan een aanraakloos dashboard een uitkomst zijn. Een veelgehoorde klacht over vette vingers die achterblijven bij het bedienen van moderne aanraakschermen, zal eveneens tot het verleden behoren. Hoewel er ongetwijfeld slimme toepassingen voor het nieuwe JLR-systeem bestaan - denk bijvoorbeeld aan geldautomaten, koffiemachines en andere openbare apparaten - biedt Predictive Touch eerlijkheidshalve geen oplossing voor de onderdelen van een auto-interieur die het vaakst worden aangeraakt, zoals de versnellingspook, de richtingaanwijzers en het stuurwiel.
Het van oorsprong Britse autoconcern, dat het systeem ontwikkelde in samenwerking met de Universiteit van Cambridge in Groot-Brittannië, meldt bovendien niet of en wanneer we Predictive Touch ook daadwerkelijk in modellen van Jaguar en Land Rover - zoals de nieuwe Defender - gaan terugzien.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
MG B-rijder Hendrik (51) taxeert ook auto’s: ‘Elke kerel wordt weer een jongen als-ie over zijn auto praat’
Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto. Auto taxateur Hendrik van de Wiel (51) wilde per se de sportieve uitvoering van de MG B zodat hij er zo nu en dan races mee kan rijden. ,,Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je met 100 kilometer door de bebouwde kom rijdt.’’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Kan het kwaad als ik de stoeprand raak?’
‘De gemeente heeft mijn straat verbouwd, maar ik ben nog zo gewend aan mijn oude parkeerplaats dat ik na twee maanden nog steeds denk dat ik op mijn oude plek sta', schrijft lezer Lachman Ruitspek in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik blijf dus met mijn Citroën C5 Aircross tegen die stoeprand aanrijden. Kan dat kwaad voor de ophanging?’ -
PREMIUMBinnenkijken
Ze wonen in een stijlvol herenhuis, toch vertrekken Birgit en Martin voor ander pareltje
Birgit Verwer en Martin Hoorweg verkopen hun prachtige herenhuis aan de Valkenboslaan in Den Haag. Ze wilden al langer de stad uit, en hebben nu het pareltje gevonden dat ze zochten, in het buitengebied van het Achterhoekse Doetinchem wel te verstaan. -
Update voor de Jaguar I-Pace: kan nu sneller laden
Jaguar heeft de elektrische I-Pace verbeterd. De auto kan nu ook driefase laden, wat de laadtijd verkort. Een nieuwe boordlader zorgt ervoor dat de I-Pace aan een 11 kW AC-lader 53 kilometer per uur naar binnen slurpt, waardoor hij zijn batterijen pakket na 8,5 uur vol heeft. Aan de snellader tankt de elektrische Jaguar nog altijd maximaal 127 kilometer per kwartier. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources
-
Rij-impressie
Karakter nieuwe Land Rover Defender gesmoord door de moderne tijd
De vorige Land Rover Defender, een van de beroemdste en meest karaktervolle terreinauto's, ging maar liefst 73 jaar mee, een unicum. Zijn opvolger heeft de loodzware taak om het icoon te vervangen. Dat blijkt een onmogelijke opgave. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Is een kleinere thuiskomer een probleem?’
‘Mijn Renault Scenic staat op 20-inch wielen. De wielmaat van mijn thuiskomer-reservewiel is echter slechts 17-inch', schrijft lezer André van Veghel in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Kan dat problemen opleveren als op dezelfde as twee wielen zitten met verschillende omtrek?’ -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’