Deze elektrische caravan doet geen afbreuk aan je actieradius
Dankzij zonnecellen, een zeer aerodynamische vormgeving en een elektromotor doet deze caravan geen enkele afbreuk aan de actieradius van je elektrische auto. Dat beweren althans Ben Parker en Toby Kraus, twee ex-Tesla-medewerkers over de nieuwe caravan Lightship L1.
Dankzij het efficiënte, opklapbare ontwerp beweert de Amerikaanse firma Lightship dat de L1 drie keer meer aerodynamisch is dan traditionele caravans, waardoor deze de impact op het bereik van een trekkend voertuig vermindert. Toch komt de echte winst vooral door een elektromotor en een 80 kWh accu aan boord, vergelijkbaar met het accupakket van een Mercedes EQC.
Dat wil zeggen dat de aanhangwagen zichzelf eigenlijk duwt wanneer de accu's zijn opgeladen, wat volgens Lightship betekent dat een elektrische auto met een rijbereik van 500 kilometer ook daadwerkelijk deze afstand kan halen wanneer de Lightship achter de auto hangt.
Volgens Parker en Kraus is dat niet alleen handig voor elektrische voertuigen, maar ook voor auto's met een verbrandingsmotor. De L1 haalt dankzij zonnepanelen bovendien tot 3 kW aan energie naar binnen, wat betekent dat er tijdens kamperen in theorie geen behoefte is aan externe stroom of een generator.
De Lightship L1 is 8,2 meter lang, 2,5 meter breed en tot 3 meter hoog in kampeermodus. Het gewicht van 3400 kilo is wel een nadeel, alhoewel je auto daar dus in de praktijk nauwelijks iets van voelt. De L1 biedt plaats aan vier tot zes personen, afhankelijk van de configuratie. Met een startprijs van 125.000 dollar (118.000 euro) is het geen koopje.
De caravan kan worden gereserveerd tegen aanbetaling van 5000 dollar (4725 euro) en de productie zal naar verwachting eind 2024 beginnen.
In 2030 mogen er geen auto’s die rijden op fossiele brandstoffen meer worden verkocht. Wat kun jij anno 2023 al doen om dit proces te versnellen? (video):
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hier zijn leden meer geld kwijt aan parkeren dan aan contributie: ‘Idiote verhouding’
Wat tennisvereniging Deuce Again in Rotterdam-Zuid is overkomen, dat is het schrikbeeld van vele tientallen sportclubs, blijkt uit onderzoek. De tennisclub zag 10 procent van haar leden vertrekken nadat betaald parkeren werd ingevoerd. De zorgen zijn groot.Rotterdam -
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
VRAAG & ANTWOORD
Waarom staan verkeerslichten niet aan de overkant van een kruising?
‘Zou het niet fijn zijn als verkeerslichten aan de overkant van de kruising opgesteld staan, zoals in de Verenigde Staten?’ vraagt lezer Frans Falize in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dat zou veel ergernis wegnemen, zoals het in de auto naar voren moeten leunen om omhoog te kijken.’ -
PREMIUM
Een schimmelauto is zo weer schoon: ‘Bloed en braaksel zijn pas erg’
De blauwe Corsa vol schimmel die vorige week landelijke bekendheid kreeg, is niet de enige vieze auto in Zoetermeer. Er zijn nóg twee smerige schimmelbakken ontdekt. Hoe krijg je zulke interieurs ooit weer toonbaar? Geen probleem, zegt autopoetser Mark Algera.Zoetermeer, Den Haag
-
AUTOTEST
Elektrisch, lekker goedkoop en toch met 7 jaar garantie: test van de Chinese MG 4
Het Chinese merk MG probeert de elektrische auto betaalbaarder te maken. De nieuwe MG 4 is een volwassen gezinsauto voor ruim 30.000 euro. Om het vertrouwen te winnen geeft MG er ook nog eens 7 jaar garantie bij. Onze autoredactie heeft hem getest. -
-
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Duitse wegenwacht constateert: ‘Aantal pechgevallen met elektrische auto’s meer dan verdubbeld’
Volgens de Duitse wegenwacht Adac is er geen verschil tussen verbrandingsmotoren en elektrische auto’s als het gaat om het onderdeel waar het vaakst problemen mee zijn. En nog iets opmerkelijks: het aantal pechgevallen met puur elektrische voertuigen en plug-inhybrides verdubbelde vorig jaar en ging van 25.000 naar 52.000.