De ultieme praktijktest: ‘mama Marleen’ en haar gezin rijden zes maanden elektrisch
Als fulltime pleegmoeder en oprichtster van een stichting voor pleegkinderen rijdt Marleen Gaiser uit Delft dagelijks veel ritjes door de regio. Tot het einde van het jaar legt de 40-jarige lezeres van deze krant die kilometers af in de elektrische Hyundai Ioniq, als gasttester van onze autoredactie. ,,Ik verwacht vooral hele lage kosten en veel comfort. En ladingen leuke ritjes met onze drie jongens natuurlijk!”
Terwijl mama Marleen de sleutels van ‘haar nieuwe Hyundai’ nog maar net in ontvangst heeft genomen, klauteren zoontjes Raaf en Steef (een vrolijke en enthousiaste tweeling van 7) als volleerde autotesters door het interieur van de elektrische Ioniq. Zo’n beetje alle knopjes worden aangeraakt, de functies van de diverse systemen ontdekt en al snel hebben de mannen de werking van de auto helemaal door. ,,Volgens mij heb ik de motor aangezet, mam!”
Er is geen twijfel mogelijk: de komende maanden wordt dit de ultieme praktijktest van deze Hyundai Ioniq Electric. Tot het einde van het jaar krijgt Marleen, als Delftse (pleeg-) moeder van drie jongens, zogezegd de voogdij van de felblauwe elektrische auto. Als gasttester van onze autoredactie zet zij de EV in tijdens haar dagelijkse leven om te ontdekken hoe zo’n auto op batterijen bij het hectische familieleven past. Marleen houdt ondertussen haar ervaringen bij om ze na afloop van de testperiode uitgebreid te delen. Overigens rijdt een andere lezer, als onderdeel van dezelfde actie, de komende tijd in een elektrische Hyundai Kona. Hem stellen we binnenkort aan je voor.
Korte ritjes
Voor haar vrijwilligerswerk voor Stichting Je Mag Er Zijn, die zich in zet voor pleeggezinnen en hun kinderen, rijdt Marleen vooral veel ritjes door de regio rondom haar geboorte- en woonplaats Delft. ,,Ik ben normaal gesproken echt een fietsmoeder, maar er zijn veel dingen waar ik simpelweg een auto voor nodig heb. Morgen ga ik bijvoorbeeld op bezoek bij een oudere dame die ik dan even naar haar moeder in het verpleegtehuis breng, maar ook voor onze stichting ben ik veel op pad.”
De afdeling van Stichting Je Mag Er Zijn die Marleen oprichtte bevindt zich in het Westland, maar krijgt vaak hulp van mensen in de buurt. Marleen: ,,Ik heb al gezien dat de Hyundai een flinke kofferbak heeft en daar ben ik blij om, want ik heb altijd heel veel spullen te verslepen. Vaak haal ik gedoneerde goederen zoals kleren en speelgoed op bij mensen thuis en het komt ook geregeld voor dat ik hele ladingen van en naar de Kringloopwinkels in de regio breng. Veel ruimte is dus handig!”
Over het bereik van de elektrische Ioniq maakt de Delftse zich geen zorgen. ,,Toen ik hem net in ontvangst nam was de batterij 100 procent opgeladen en zag ik op het scherm dat ik ruim 330 kilometer kon rijden. Dat red ik normaal gesproken niet in een week, dus dat is geen reden tot stress. Voor mijn man Pim is dat een ander verhaal: hij rijdt als uitvoerder bij Mourik International het hele land door. De ene keer is het op één dag heen en weer naar Groningen, soms moet hij zelfs naar Zweden. Hij rijdt nu een Opel Crossland X met een dieselmotor, maar we zijn heel benieuwd of zijn volgende auto ook helemaal elektrisch zou kunnen zijn.”
Ook met het opladen van de Hyundai verwacht Marleen geen grote uitdagingen: ,,Als ik hem straks wil gaan laden, zijn er volgens mij twee openbare laadpunten bij ons in de buurt waar ik hem aan kan zetten. We gaan de Ioniq zoveel mogelijk inzetten, ook voor langere ritten. Het parkeren, het laden, het rijden: ik ben heel benieuwd hoe dat allemaal gaat. Een eigen laadpaal is voorlopig niet aan de orde, want wij wonen op twee hoog. Ik moet nog wel even de parkeervergunning aanpassen, bedenk ik me net.”
Ideale praktijktest
Met een gezin van vijf (echtgenoot Pim is aan het werk, zoontje Daan van één is even bij de buurvrouw) vormt Marleen de ideale testpersoon voor de elektrische Hyundai. Geen praktijktest is immers zo veeleisend als het dagelijkse familieleven. ,,We zullen de ruimte optimaal gaan benutten. De jongens zitten allemaal nog in een autostoeltje en mijn huidige Toyota Corolla Verso uit 2002 (‘die te koop is, trouwens’) heeft die ingebouwd in de achterbank. Dat is heel handig maar in de Hyundai gaan we dat anders oplossen.”
De komende maanden staan er veel ritten op het programma, vertelt Marleen. ,,Zodra we op pad gaan, pakken we de Ioniq. Over een paar weken gaan we met z’n allen naar onze stacaravan, maar je kunt er vanuit gaan dat we ook regelmatig naar buitenspeeltuinen, pretparken en dierentuinen gaan. Zeker Raaf, die vandaag ook vond dat zijn pluche slang mee móest, is gek op dieren.”
Na het eerste ritje richting de fotolocatie stapt Marleen, onder luid gejuich van haar tweeling, opgetogen uit. ,,Hij rijdt echt heerlijk: je hoort hem bijna niet, ik zit erg lekker op de stoelen en ik vind hem opvallend ruim aan de binnenkant. Het rijdt trouwens een stuk comfortabeler dan mijn eigen auto, maar klopt het dat hij zelf remt?” Dat heeft ze goed gevoeld: de Hyundai is voorzien van een systeem dat automatisch bepaalt hoe sterk de Ioniq energie terugwint tijdens het uitrollen. Dan werkt de elektromotor als een dynamo en dat is even wennen, getuige de vraag van Marleen, maar dankzij deze functie (die trouwens ook handmatig in te stellen is) springt deze elektrische auto bijzonder slim met z’n energie om.
Marleen heeft al met al een hoop te ontdekken, de komende maanden: ,,Ik heb liever zelf de touwtjes in handen, ik rij bijvoorbeeld ook liever niet op de cruise control, maar ik ben benieuwd of ik er aan ga wennen! Eerst maar eens kijken of ik straks mijn telefoon goed gekoppeld krijg.” Ondertussen voelen ‘knoppentesters’ Steef en Raaf het Ioniq-interieur nogmaals grondig aan de tand. Steef ontdekt dat de stoelverwarming van de Hyundai werkt: ,,Mam, ik krijg nu hele warme billen!” Pedagogisch verantwoord als ze is onderdrukt moeder Marleen een lach: ,,Het is heerlijk dat ze zo mee doen en dat met veel enthousiasme, maar ik ga ze dit toch maar een beetje afleren denk ik. Die auto moet natuurlijk wel in één stuk terug aan het einde van het jaar!”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Een op drie Nederlanders heeft last van ‘fileschaamte’
Maar liefst 32 procent van de werkende Nederlanders voelt zich schuldig richting collega’s als hij of zij in de file staat. Niet iedereen heeft last van zogenoemde ‘fileschaamte’. Zo gebruikt een kwart van de ondervraagden een drukke ochtendspits weleens als smoesje om te laat te komen. -
Elektrische auto’s goedkoper? Deze modellen tipt onze autoredactie
Elektrisch rijden wordt voor particuliere autokopers nu echt interessant, omdat je per 1 juli tot 4000 euro subsidie krijgt op de aanschafprijs. Onze autoredactie tipt enkele interessante modellen, zowel nieuw als tweedehands. -
PREMIUM
Berlijn, Barcelona en Marokko: zo gaat Femke (49) elk jaar gratis op vakantie
Je moet je huis netjes en schoon achterlaten voordat je vertrekt, maar dan kun je gratis vakantie vieren in het huis van een ander. Femke Breukels uit Utrecht is fanatiek huizenruiler: ,,We hebben al 10.000 euro bespaard.’’ -
PREMIUMMet video
Recordaantal vacatures: thuiswerken, tiny house en korte werkweek als lokkertjes
Een recordaantal vacatures staat open, waardoor werkgevers van alles uit de kast halen om personeel te werven. Maar is een scooter of een tiny house wel genoeg? -
Steeds krapper op de achterbank door elektrisch rijden
Passagiers op de achterbank betalen de tol voor het elektrisch rijden. Zij worden in toenemende mate geconfronteerd met minder hoofdruimte, als gevolg van een scherp aflopende daklijn. Die leidt ook tot kleinere zijramen en dus minder uitzicht. Ontwerpers kiezen voor de aflopende daklijn zodat het rijbereik groter wordt.
-
Dit is de beste elektrische fiets volgens de Consumentenbond
Wat is de beste elektrische fiets? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond zegt het antwoord te weten, na een uitgebreide test. -
Dit zijn de elektrische auto's van 2020
Nadat afgelopen jaren veel leaserijders de overstap naar elektrisch rijden hebben gemaakt, vormen nu vooral particuliere rijders het doelwit van de autofabrikanten. Meer aanbod van betaalbare modellen moet ze verleiden. -
Mijn bevalling
Esmee krijgt kind met mannenstel: ‘Toen mijn vliezen braken, kwamen ze meteen dweilen’
Bevallen: vrouwen doen het al eeuwen en raken er nooit over uitgepraat. Bevallingen zijn prachtig, loodzwaar en veranderen je leven. In deze serie creëren ouders openheid door het eerlijke verhaal van hun bevalling te delen. Deze week: Esmee Ros zette haar kind op de wereld in een meeroudergezin.