Volledig scherm
Opel Zafira.

De ideale gezinsauto vind je met deze tips

Wie een gezin te runnen heeft, wil een auto die goed bij dat hectische leven past. Hoe vind je de juiste gebruikte gezinswagen? Onze autoredactie helpt je op weg en zet de interessantste opties op een rij.

Voor we beginnen een gouden tip: zorg dat je zo precies mogelijk weet wat je nodig hebt en maak een lijst met (auto-)eisen. Dat maakt de zoektocht op websites als AutoTrack.nl een stuk overzichtelijker. Wij zoeken in drie categorieën voor prijzen rond het Nederlandse gemiddelde (ongeveer €15.000), telkens aan de hand van één specifieke wens. We nemen als voorbeeld drie gezinssituaties.

‘Gezin 1’ is bovengemiddeld groot en zoekt een auto met plaats voor zeven personen. In het tweede gezin zijn de kinderen inmiddels uitgegroeid tot langbenige pubers dus zoeken we een bolide met veel beenruimte. Tot slot is de derde familie op zoek naar een flexibel inzetbare auto met veel (bagage)ruimte, zodat onder meer de kinderwagen zonder problemen mee kan.

De auto’s die wij in deze gevallen kiezen zijn vooral geselecteerd op hun praktische en meetbare kwaliteiten, zoals de beenruimte in centimeters of liters bagagecapaciteit. Maar ook een goede (technische) reputatie weegt duidelijk mee. Bovendien presenteren we telkens twee alternatieven die net iets anders zijn qua vorm, prijs of segment. Uiteraard zijn er meer verdedigbare opties op de markt, maar deze modellen verdienen wat ons betreft de voorkeur.

Gezin 1: Veel kinderen

Grote gezinnen zijn veelal aangewezen op MPV’s (Multi Purpose Vehicles). Dat type model heeft de laatste jaren ruimte gemaakt voor SUV-achtige auto’s met stoerdere looks, maar op de tweedehands markt vind je nog veel goede keuzes met zeven zitplaatsen.

Eén van de trendsetters was de Opel Zafira, waarvan de tweede (2005-2011) en derde generatie (tot heden) inmiddels aantrekkelijke occasions zijn. Met standaard zeven zitplaatsen en een strak uiterlijk rijd je nog steeds een nette familiewagen, die qua betrouwbaarheid geen slechte reputatie heeft.

Volgens de ANWB Wegenwacht levert de 1.9 CDTi-dieselmotor de meeste problemen op, wij adviseren dan ook de benzineversies. Op de occasionwebsites vind je veel goed onderhouden exemplaren met redelijke kilometerstanden tussen de 10.000 en 15.000 euro.

Volledig scherm
Ford Grand C-MAX. © Ford

Andere zevenzitters:

Ford Grand C-Max (vanaf €5750)
+ Praktisch, schuifdeuren, rij-eigenschappen
- Elektronische storingen, kleine achterste stoeltjes

Toyota Prius+ (vanaf €12.950)
+ Zuinig, zeer betrouwbaar
- Iets minder ruim dan gemiddeld

Gezin 2: Veel beenruimte

Volledig scherm
Skoda Superb. © Skoda

Het is een herkenbaar moment voor vrijwel alle Nederlandse ouders: ineens schieten je schattige kinderen de lucht in en passen ze nauwelijks meer achterin de auto. Op zoek dus naar een auto waar ook de pubers languit kunnen meereizen!

Wie beenruimte zegt, zegt Skoda Superb. Deze Tsjechische zakenauto deelt zijn basis met onder meer de Volkswagen Passat, maar biedt veel meer centimeters voor z’n geld dankzij de verlengde bodemplaat. In een Superb merk je dat direct tussen de voor- en achterstoelen. Andere voordelen: volgens een onderzoek van de Consumentenbond in 2018 is de techniek beproefd en betrouwbaar, kost onderhoud niet bovengemiddeld veel en onze ervaring leert dat de Superb bijzonder comfortabel rijdt. De meeste exemplaren van de tweede generatie (2008-2015) in Nederland zijn combi’s ofwel stationwagens. Kun je meteen profiteren van maximaal 1865 liter bagageruimte.

Maar de auto is er ook als riante hatchback. Op AutoTrack.nl staan tientallen hatchbacks en combi’s te koop tussen de 10.000 en 15.000 euro.

Volledig scherm
Honda Jazz. © Honda

Andere auto’s voor langbenige types:

Mercedes-Benz E-klasse (vanaf €12.750)
+ Ruim, comfortabel, statig
- Vaak diesel, hoge kilometerstanden, duur in aanschaf

Honda Jazz (vanaf €12.500)
+ Praktisch, economisch, compact
- Weinig bagageruimte, prestaties

Gezin 3: Veel bagage

Volledig scherm
Renault Kangoo Family. © Renault

Het ligt hier voor de hand om meteen naar de liters in de bagageruimte te kijken. Maar liters zeggen niet alles, in sommige gevallen is de lengte en de breedte van de achterbak minstens zo belangrijk. Veel compacte SUV’tjes, die momenteel heel populair zijn, halen hun liters bijvoorbeeld vooral uit de hoogte, terwijl een kinderwagen beter past in een lange bagageruimte. Tip: ga dus vooral testen en proefladen voordat je een nieuwe auto kiest.

Hoewel ze niet heel exotisch zijn, loont het voor mensen met bagagewensen om te zoeken in de categorie ‘omgebouwde bestelwagens’. Neem de Renault Kangoo Family die leverbaar was van 2008 tot 2016: een ietwat olijk busje om te zien, maar voor het meenemen van veel spullen is dit soort auto’s ideaal dankzij de ruimte in zowel de lengte, breedte als hoogte. Een kinderwagen meeslepen is een eitje, terwijl de multifunctionele achterstoelen eenvoudig vlak wegklappen en de uitklapbare dakdragers zijn voorbereid op nóg meer spullen.

Nieuw werd de Kangoo in Nederland te duur vanwege de CO2-belasting dus verdween hij van de markt, maar gebruikt is er veel keuze tegen aantrekkelijke prijzen. De ANWB Wegenwacht waarschuwt overigens voor de 1.6 benzinemotor die last heeft van weigerende bobines; de recentere 1.2 TCe verdient de voorkeur.

Volledig scherm
Dacia Lodgy. © Dacia

Andere ruimtewondertjes:

Dacia Lodgy
(vanaf €6.000)
+ Ruim, voordelig, optioneel zevenzitter
- Rumoerig, weinig flexibel interieur, voelt goedkoop

Seat Ibiza ST (vanaf €12.500)
+ Lange achterbak, zuinig, wendbaar
- Storingsgevoelig, check of terugroepacties zijn uitgevoerd