De goedkope stationcar sterft uit: Skoda stopt tóch met Fabia Combi
Na Renault en Seat stopt nu ook Skoda met het maken van een kleine, betaalbare stationwagon. Tegen eerdere berichten in bevestigt het Tsjechische merk dat de huidige Fabia Combi geen opvolger krijgt. In plaats daarvan richt Skoda zich op de ontwikkeling van een kleiner elektrisch model, dat in 2023 op de markt komt.
Het schrappen van de nieuwe Fabia Combi komt als een verrassing, want tijdens de recente kennismaking met de vijfdeurs versie van de nieuwste Fabia meldden vertegenwoordigers van Skoda nog dat de stationcar in 2023 op de markt zou komen. Het feit dat de ruimere variant zo lang op zich zou laten wachten wekte al wat argwaan, maar nu blijkt dus wat er écht achter de schermen heeft gespeeld: de huidige Fabia Combi zal de laatste compacte stationcar van Skoda zijn.
Wie om zich heen kijkt in Nederland, zal zich afvragen waarom Skoda een streep zet onder dit populaire model. Bij ons is de Combi immers een erg populaire versie van de Fabia. In andere landen zitten consumenten echter minder op een compacte stationwagon te wachten. Tegelijkertijd kiezen steeds meer autokopers voor een hogere compacte SUV in plaats van een lage station, waardoor die laatste aan het kortste eind trekt. Om die reden stopte Renault al met de Clio Estate (terwijl de hogere Captur populairder is dan ooit) en schrapte Seat de Ibiza ST uit het programma, ten gunste van de Arona.
Skoda biedt op zijn beurt de Kamiq aan en volgens een woordvoerder van Skoda Nederland heeft het merk nog voldoende ruimere alternatieven in de aanbieding. ,,De nieuwe generatie van de Fabia hatchback – de ‘normale’ versie met vijf deuren dus, red. – is flink groter en ruimer geworden dan zijn voorganger, waardoor de Combi minder hard nodig is. Voor mensen die nog meer ruimte willen, hebben we bovendien de Scala in de aanbieding.” Die grotere hatchback heeft ongeveer het formaat van een Volkswagen Golf en past inderdaad netjes tussen de Fabia en de grotere Skoda Octavia in, maar de Scala is géén stationcar, heeft een minder grotere bagageruimte dan de huidige Fabia Combi én een hogere prijs.
Ruimte voor elektrisch
Volgens Skoda is er nog een reden om afscheid te nemen van de Combi: het geld dat nodig was om de stationcar te ontwikkelen, stopt het merk nu in de ontwikkeling van een kleiner elektrisch model. Dat compactere broertje van de Enyaq iV komt waarschijnlijk in hetzelfde prijssegment als de Fabia, zo tussen de 20.000 en 25.000 euro. Volgens de Tsjechische autobouwer is zo’n model hard nodig om een antwoord te hebben op de stijgende vraag naar betaalbare elektrische auto’s.
Die beoogde prijs zou betekenen dat die auto de Skoda-versie wordt van het model dat Volkswagen afgelopen week liet zien op de autobeurs van München. Dat studiemodel, de ID.Life, blikt vooruit op de volledig elektrische Volkswagen ID.2 die – jawel – voor zo’n 20.000 tot 25.000 euro op de markt moet komen. Naar verluidt verschijnt de productieversie van die auto in 2023 op de weg, dus tegen de tijd dat VW die auto in de showrooms heeft staan, haakt Skoda ook aan. Wie nog een betaalbare stationwagon met heel veel ruimte wil, kan eventueel nog terecht bij Dacia voor de nieuwe Jogger.
Bekijk hieronder de video met de eerste indrukken van de vijfdeurs Fabia, die wél helemaal nieuw is:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
IAA München
Zo gaat Volkswagens goedkoopste ID-model er (ongeveer) uit zien
Dat Volkswagen in 2025 met een goedkoper elektrisch model komt, was al bekend. Nu weten we ook hoe die auto, die waarschijnlijk ID.2 gaat heten en ongeveer 20.000 euro gaat kosten, er uit gaat zien. Het studiemodel ID.Life geeft al veel weg. -
PREMIUM
Het droomhuis van Daan (27) bleek een complete bouwval: ‘Keurder noemde het een kaartenhuis’
Huizenkopers hebben vaak geen flauw benul van funderingsproblemen, bleek onlangs uit onderzoek. Niet vreemd, als er op Funda vaak niets over staat. Het overkwam Daan (27) uit Utrecht, die bijna een ‘kaartenhuis’ kocht. -
Tweedehands auto's nóg duurder, maar consument wil er juist minder voor betalen
Terwijl occasions nog steeds duurder worden, wil de consument er juist minder voor betalen. Dat concluderen Gaspedaal.nl en AutoTrack op basis van vraag en aanbod op hun occasionsites. Terwijl de gemiddelde vraagprijs in januari toenam, trokken consumenten juist minder budget uit voor een occasion. In juni vorig jaar bedroeg het verschil tussen die twee nog 12,9 procent. Vorige maand is de kloof fors verder gegroeid, naar 28,2 procent. -
Deze auto's gaan het vaakst meer dan 300.000 kilometer mee
Automobilisten die een hekel hebben aan inruilen doen er goed aan om een auto te kopen die in één van de lijstjes hieronder staat. Het zijn nagenoeg onverwoestbare modellen met motoren die een eeuwig leven lijken te hebben. -
AUTOTEST
Test Skoda Enyaq iV: ruime gezinsauto laat nog te wensen over
De Skoda Enyaq iV is de zoveelste variant van de elektrische compacte SUV’s in de VW-familie. Dat maakt hem niet minder aantrekkelijk. Maar hij laat hier en daar wel steken vallen.
-
Wat we kunnen leren van praten over onze stoelgang: ‘We hebben allemaal weleens diarree’
Mensen vinden het vaak ongemakkelijk om over diarree te praten of om ermee naar de huisarts te gaan. Vaak is deze dunne ontlasting vrij onschuldig, maar wanneer is het slim om naar de dokter te gaan? En wat doe je als een kind diarree heeft? -
-
-
VRAAG & ANTWOORD
Waarom mag je een elektrische auto niet slepen?
‘Ik heb begrepen dat een elektrische auto niet gesleept mag worden. Waarom is dat?’, vraagt lezer Dick Heuten in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUMVIDEO / TEST
‘Waarom heeft niet elke auto dit?’ Skoda’s nieuwe Fabia is als een Zwitsers zakmes
Hij is goedkoper en ruimer dan z’n broertjes van Seat en Volkswagen én hij heeft veel meer slimme oplossingen aan boord. En toch is de nieuwe Skoda Fabia niet zo veelzijdig als hij had kunnen zijn.