Bizar: compacte Smart verandert in ruim vier meter lange SUV
Mercedes verandert de Smart in een vier meter lange, elektrisch aangedreven SUV. Daarmee verdient de auto zijn naamgeving niet meer. Het 2,70 meter lange stadsautootje is zijn tijd altijd te ver vooruit geweest en dat heeft 'm uiteindelijk de kop gekost.
Twee deuren, twee stoelen: een stadsauto zoals het hoort. De Smart was een compacte tweezitter die op de een of andere manier altijd in een parkeerplaats paste. De slimme auto kwam er omdat de Zwitser Nicholas Hayek, de man achter de Swatch-horloges, vond dat er een kleine stadsauto moest komen. Het werd een tweezitter met hybride aandrijving, die op allerlei manieren gepersonaliseerd kon worden. net als zijn horloges. Hij wist Daimler-Benz te strikken als partner en in 1994 zag de Smart - een samentrekking van Swatch Mercedes Art - het levenslicht.
Een echt succes is de in de Franse stad Hambach gebouwde stadsauto nooit geweest. Behalve in steden als Rome, waar de vraag zo groot was dat de Smart Centers noodgedwongen 24 uur per dag open gingen. Voor het overige werd de auto vooral gezien als gimmick of rijdende reclamezuil. De glazen torens waarin de voorraad al van verre te zien was, bleken een leuk idee, maar ondertussen bleef Mercedes-Benz geld verliezen. Volgens analist Sanford C. Bernstein is de eerste generatie Smart Fortwo, die werd geproduceerd tussen 1997 en 2006, zelfs de meest verliesgevende auto uit de hele autogeschiedenis. In totaal verloor het Duitse merk 3,35 miljard euro aan Smart. Dat is omgerekend 4470 euro per auto.
Formore
In Duitsland werd het huidige model in 2020 amper meer dan 16.000 keer verkocht, een daling van ruim 67 procent ten opzichte van 2019. Geen enkel ander automerk had zo’n vette min achter zijn naam staan in de Duitse statistieken. De compacte stadsauto muteert nu dus in een luxe terreinwagen voor de stadsjungle. ,,Als SUV wordt hij eindelijk volwassen”, zegt Mercedes-designchef Gorden Wagener over het nieuwe model. In de Mercedes-logica betekent dit uiteraard: groter geworden. De Smart wordt een vijfzitter, ruim vier meter lang, en een opvolger van de tweezitter staat niet in de planning. ,,Sweet was gisteren, nu is de Smart sexy”, zegt Wagener.
De nieuwe Smart wordt in China gebouwd in samenwerking met de Daimler-aandeelhouder en elektrische autogigant Geely. Volgend jaar moet de auto - die vermoedelijk Smart Formore gaat heten - op de markt komen. In eerste instantie alleen in China. Volgens informatie van het Duitse AutoBild zal de mini-SUV gebaseerd zijn op een platform van Geely of Volvo. De Zweden maken namelijk ook deel uit van de Geely Group. De auto gaat naar verluidt zo'n 15.000 euro kosten. De Formore krijgt waarschijnlijk achterwielaandrijving en zeker geen vierwielaandrijving. De actieradius zal waarschijnlijk maar tussen de 200 en 300 kilometer liggen, de topsnelheid niet veel hoger dan 100 km/h - maar mogelijk komen er ook krachtiger varianten voor de Europese variant.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rij-impressie
Smart Fortwo EQ: rijden alsof je op een scooter zit
Als je kijkt hoe ver je komt met de gefacelifte Smart Fortwo en Forfour EQ, word je tien jaar terug in de tijd geworpen. Na 130 kilometer is de accu al leeg. Maar in een drukke binnenstad is geen auto beter op zijn plek dan de elektrische Smart. -
Gelekt: dit is de nieuwe BMW M4 CSL
De BMW M4 CSL zou morgen pas officieel worden onthuld, maar circuleert nu al op internet. Ook Autoweek publiceert er al over. -
De nare bijsmaak van de term Human Resources: ‘Mensen zijn geen productiemiddelen’
Psycholoog Thijs Launspach is stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: Human Resources -
Benzine in Duitsland vanaf volgende week 50 cent per liter goedkoper dan in Nederland
Duitsland voert op 1 juni een accijnsverlaging door, waardoor een liter Euro 95 dan 1,72 euro kost. Dat is bijna vijftig cent minder dan in Nederland. Ten opzichte van de Nederlandse adviesprijs bedraagt het verschil zelfs meer dan 60 cent. -
PREMIUMGeld & Geluk
Ron en Yvonne wonen in Sri Lanka: ‘We houden van luxe, maar vinden snel iets duur’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Ron en Yvonne hebben Sri Lanka even verruild voor Nederland. ‘Verbazend hoe ontevreden mensen hier kunnen zijn, terwijl ze zoveel keuzes hebben.’
-
‘De zonneauto van 6000 euro komt eraan’
Wie de Nederlandse zonneauto Lightyear One te duur vindt, kan wellicht aankloppen bij Squad Mobility. Dit eveneens Nederlandse bedrijf zegt voor 6250 euro een micro-auto te kunnen leveren die rijdt op zonne-energie. -
drama Italië
Auto van moeder rijdt zonder handrem schoolplein op: kleuter (4) overlijdt, vier gewonden
In de Italiaanse stad L’Aquila is een auto zonder handrem van een heuvel gereden en op de speelplaats van een kleuterschool terechtgekomen. Een kind (4) dat op het plein aan het spelen was, overleefde dat ongeluk niet. Vier andere kinderen raakten gewond. -
AUTOTEST
Test Smart EQ Forfour: met de elektrische Smart kom je niet ver
De Smart EQ Forfour is een vlot rijdende, elektrische stadsauto. Maar zijn actieradius van minder dan honderd kilometer zorgt vooral voor spanning achter het stuur.