‘Binnenkort vrachtwagenrijbewijs nodig voor loeizware elektrische auto’s’
Bentley probeert de rijbewijswetten in Europa te veranderen, omdat elektrische auto’s van het Britse luxemerk zo zwaar worden dat je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt om ze te mogen besturen.
Bentley heeft gelobbyd bij de Europese Commissie om de toegestane gewichtslimiet voor standaard rijbewijzen te verhogen. De autofabrikant vreest dat elektrische auto's te zwaar worden om zonder vrachtwagenrijbewijs te mogen besturen, zo werd aan website TheDrive verteld.
Kritieke grens is 3500 kilo
Bentley onthulde onlangs de 5,30 meter lange Bentayga Extended Wheelbase (EWB), die met een maximum toelaatbare massa (het gewicht van het voertuig vermeerderd met de maximaal toegestane belading) van 3250 kilogram gevaarlijk dicht tegen de kritieke grens van 3500 kilogram aanschurkt. Bentley is nu al verreweg het zwaarste automerk van de Volkswagen Groep.
Elektrische auto's worden nog zwaarder
Elektrische voertuigen, die vanaf 2025 arriveren, zullen volgens Bentley nog zwaarder worden, aangezien die in grotere voertuigen voor zo'n 500 kilo extra gewicht zorgen. Hoewel BMW en Mercedes denken dat elektrische auto's vanaf nu niet zwaarder meer worden door nieuwe, gewichtsbesparende maatregelen, vreest Bentley kennelijk van wel.
Wil je weten wat de maximum toelaatbare massa van jouw auto is, of andere technische gegevens, klik dan hier voor de Carbase van Autoweek
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Slijt het asfalt sneller door al die elektrische auto’s?’
‘Het aantal elektrische auto’s stijgt snel en daarmee ook het gewicht van auto’s. Zal het wegdek nu ook sneller slijten door al die zwaardere voertuigen?’, vraagt lezer Ald Vors in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUMTEST / MET VIDEO
Het brein achter de Tesla Model S startte zijn eigen automerk: zo rijdt de Lucid Air
De man die ooit de Tesla Model S ontwikkelde, verliet het bedrijf van Elon Musk om zijn eigen automerk te starten: Lucid Motors. Hoog tijd voor een bezoek aan Silicon Valley én een allereerste testrit in de Air, de elektrische supersedan die naar verwachting al in juni naar Nederland komt. -
AUTOTEST
Test MG ZS: budget-SUV voor wie voordelig elektrisch wil rijden
Ondanks een groter rijbereik, strakker uiterlijk en vernieuwde technologie valt er nog steeds genoeg aan te merken op de MG ZS. Maar nuchter bekeken is deze Chinese SUV een slimme keuze voor wie betaalbaar elektrisch wil rijden. -
Zo krijgen afgedankte Audi’s een tweede leven in India
Automerk Audi heeft een verrassende nieuwe bestemming gevonden voor gebruikte accu’s van zijn elektrische auto’s. Samen met de Indiase start-up Nunam hangt het bedrijf in India oude accu’s in riksja’s, waardoor die een veel schoner alternatief zijn voor bestaande voertuigen. -
Tijd voor een nieuwe laptop? Dit is onze favoriet van het moment
We zitten aan het begin van de zomervakantie, maar voor je het weet begint een nieuw schooljaar en heb je een nieuwe laptop nodig. Na wekenlang testen hebben we onze favoriet van circa 900 euro geselecteerd.
-
PREMIUM
Zelden voorgekomen: automobilisten tanken diesel vermengd mét water bij tankstation
Een pompstation in Alphen heeft vervuilde diesel aan zijn klanten geleverd. De gedupeerden kregen hierdoor problemen met hun auto. Volgens de eigenaar van het tankstation is er sprake van een incident. -
PREMIUM
Goud altijd aangeven en geen kunst ouder dan 100 jaar: hier moet je op letten bij souvenirs
De mini Spaanse gitaar die op de Ramblas in Barcelona nog zo schattig leek, belandt een paar jaar later als made-in-Chinaprul in de container. Zonde. Aan wat voor aandenken beleef je plezier? En wat mag je eigenlijk meenemen? -
PREMIUM
Dankzij een kwartiertje rennen vliegt de conditie van deze kinderen vooruit én zijn ze rustiger in de klas
Hijgend, puffend en zwetend stuiven de scholieren over het schoolplein: ze zijn al zeker vijf keer de school rond geweest. Drie keer per week rennen ze in een kwartiertje de Daily Mile van zo'n anderhalve kilometer. Met resultaat: leerlingen lopen na drie maanden gemiddeld zo'n vijftig procent harder.