De nieuwe Citroën Ami komt in 2021 naar Nederland
Volledig scherm
De nieuwe Citroën Ami komt in 2021 naar Nederland © Citroën

Autorijden voor 20 euro per maand: de Citroën Ami is een ‘stadsauto’ nieuwe stijl

Hij gaat niet harder dan 45 kilometer per uur en biedt slechts plaats aan twee personen, maar volgens Citroën is deze nieuwe Ami de ideale stadsauto van de toekomst. De piepkleine elektrische tweezitter is zojuist gepresenteerd en komt begin 2021 op de markt, valt zonder B-rijbewijs te besturen en gaat – met een abonnement – zo’n 20 euro per maand kosten.

Met dit nieuwe kleine model wil Citroën elektrisch rijden bereikbaar maken voor het grote publiek, zo claimt het merk zelf. De moderne versie van de Ami (‘vriend’ in het Frans) is dan ook een heel ander concept dan de gezinsauto uit de jaren zestig en zeventig die dezelfde naam droeg. De moderne Ami is minder dan tweenhalve meter lang, 1,39 meter breed, 1,52 meter hoog en moet een slimme oplossing zijn voor mensen die snel en gemakkelijk door drukke stadscentra willen rijden.

In de Ami is plaats voor twee personen, waarbij de bestuurder iets verder naar voren zit dan de eventuele passagier. Die opstelling scheelt ruimte op schouderhoogte. Verwacht niet te veel van het ruimteaanbod: het is nogal knus en lange mensen zitten niet heel comfortabel. Maar goed, deze Ami is dan ook vooral bedoeld voor korte ritjes. Achter de stoelen is plaats voor een klein beetje bagage, al kun je de ‘achterbak’ alleen vanbinnen bereiken.

De tweezits Ami is vrolijk vormgegeven maar simpel gebouwd. Verwacht niet te veel ruimte, er is genoeg plek voor korte ritjes
Volledig scherm
De tweezits Ami is vrolijk vormgegeven maar simpel gebouwd. Verwacht niet te veel ruimte, er is genoeg plek voor korte ritjes © Citroën

Slim en goedkoop

Citroën besloot de Ami geen achterklep te geven, omdat dat de auto lichter en goedkoper maakt. De Franse fabrikant heeft dit model zo slim en goedkoop mogelijk willen ontwerpen. Om ontwikkelings- en productiekosten uit te sparen zijn de voor- en achterkant vrijwel identiek vormgegeven en de twee grote zijdeuren gelijk van vorm. Wel openen ze allebei anders: die aan de bestuurderskant gaat open in tegengestelde richting, de passagiersdeur op de gebruikelijke manier.

Het interieur is vrolijk vormgegeven maar opgetrokken uit nogal simpele materialen: het knetterharde plastic lijkt zo uit een 3D-printer gerold, maar blijkt op het eerste gezicht behoorlijk krasvast en stevig – niet onbelangrijk als de Ami wordt ingezet als deelauto. De bediening aan boord gaat grotendeels via een smartphone en een bijbehorende app.

Opladen gaat via een 'gewoon' stopcontact
Volledig scherm
Opladen gaat via een 'gewoon' stopcontact © Citroën

De cabine is overigens helemaal dicht zodra de deuren gesloten zijn. Dit in tegenstelling tot sommige versies van – bijvoorbeeld – de Renault Twizy. Wie een raampje open wil doen, doet dat in de Ami op dezelfde manier als in de aloude 2CV (‘de Eend’) door het onderste deel omhoog te klappen.

Voor de buitenkant heeft het merk allerlei details ontwikkeld, zodat kopers hun Ami een eigen stijl kunnen geven: de kunststof panelen op de buitenzijde zijn altijd ‘greige’ (de tint houdt het midden tussen grijsblauw en beige) van kleur, maar er is keuze uit diverse accessoires zoals stickers, wielelementen en zelfs een dakspoilertje.

De deuren zijn uitwisselbaar en openen in tegenovergestelde richting
Volledig scherm
De deuren zijn uitwisselbaar en openen in tegenovergestelde richting © Citroën

45 km/u

Een terechte en interessante vraag: is de 485 kilo zware Ami wel een echte auto? Hij gaat immers niet harder dan 45 kilometer per uur, je mag hem met een brommerrijbewijs al rijden als je 16 bent (in Frankrijk zelfs vanaf 14 jaar) maar hij mag de snelweg niet op. Buiten een stadscentrum kun je er dus niet zo veel mee. Vooralsnog heeft Citroën overigens geen plannen voor een snellere versie, zoals Renault dat met de Twizy wel doet.

Het batterijenpakket van 5,5 kilowattuur is na maximaal 70 kilometer leeg, dus het is sowieso slim om met een Ami lekker binnen de bebouwde kom te blijven. Voordeel van de relatief kleine accu is wel dat hij vrij snel weer is opgeladen: aan een gebruikelijk stopcontact met 230 volt duurt het drie uur voordat de cellen vol zijn, aan een publieke laadpaal of wallbox gaat dat aanmerkelijk sneller.

Over prestaties rept Citroën met geen woord maar die zijn ook niet zo relevant bij een elektrische stadsauto. Wel profiteert de Ami volgens z’n makers van de snelle reacties die een elektromotor per definitie biedt; vlot invoegen en accelereren moet geen probleem zijn. Bovendien stoot de Ami lokaal geen schadelijke stoffen uit, waardoor hij ook in de toekomst geen problemen heeft in strengere milieuzones.

De nieuwe Citroën Ami
Volledig scherm
De nieuwe Citroën Ami © Citroën

Deelauto

Met de komst van een klein elektrisch stadsautootje haakt Citroën aan op de trend van auto’s die gedeeld worden. Vooral in steden wordt zo’n oplossing steeds populairder, omdat gebruikers geen auto hoeven te bezitten maar een Ami kunnen pakken zodra ze hem nodig hebben. Je kunt hem met je mobieltje ontgrendelen, waarna je per minuut betaalt. In Frankrijk hanteert Citroën prijzen van 26 eurocent per minuut via het programma ‘free2move’, dat ook in Nederland wordt uitgerold.

Ook interessant is de mogelijkheid om een soort abonnement af te sluiten voor een Ami: in dat geval betaal je minimaal 19,99 euro per maand om het autootje te kunnen gebruiken. Wie hem volledig zelf wil aanschaffen, betaalt zo’n 7.000 euro voor de instapversie. Dit zijn voorlopig de Franse tarieven, de Nederlandse importeur streeft naar vergelijkbare prijzen voor ons land.

De kleur is altijd een soort 'greige', Citroën levert wel allerhande kleurrijke details
Volledig scherm
De kleur is altijd een soort 'greige', Citroën levert wel allerhande kleurrijke details © Roland Tameling

Coolblue

Ook bij het aanschaffen slaat Citroën een moderne weg in: de Ami valt helemaal online samen te stellen en te bestellen, waarna hij naar wens thuis of bij de Citroën-dealer wordt afgeleverd. Voor die afleveringen werkt het merk in Frankrijk samen met een groot warenhuis, FNAC Darty, maar in Nederland zoekt de importeur nog naar mogelijke partners. ,,In de toekomst moet je niet vreemd opkijken als je een Ami kunt bestellen bij partijen zoals Coolblue, Media Markt of Bol.com, bijvoorbeeld.”

De Ami laat zien dat steeds meer autofabrikanten veranderen in zogenoemde ‘mobiliteitsaanbieders’, die meer doen dan gebruikelijke automodellen verkopen. Met dit nieuwe vervoersmiddel gaat Citroën immers de strijd aan met andere elektrische modelletjes zoals de Biro en de Carver. Ook andere automakers waaronder Toyota, Hyundai en Volkswagen snuffelen momenteel aan de gedachte om zeer compacte stadsmodellen te introduceren.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.