Demonstratie van het eCall-systeem: bij een auto-ongeluk belt het kastje naar de alarmcentrale, de centralisten kunnen vervolgens precies zien waar de auto zich bevindt.
Volledig scherm
PREMIUM
Demonstratie van het eCall-systeem: bij een auto-ongeluk belt het kastje naar de alarmcentrale, de centralisten kunnen vervolgens precies zien waar de auto zich bevindt. © Joost Hoving

Auto belt steeds vaker zélf 112 bij een ongeval

Auto’s zijn steeds slimmer ingericht en dat kan cruciaal zijn. Een bestuurder belandde afgelopen week bij Waddinxveen op de kop in de berm. Zijn auto belde uit zichzelf met de 112-meldkamer. Hoe werkt ‘eCall’ precies? En antwoorden op nog vijf vragen over dit veiligheidssysteem. 

  1. Bijna doodgereden motorrijder belandt op intensive care van bloedeigen zoon: ‘Stond me al op te wachten’
    PREMIUM

    Bijna doodgere­den motorrij­der belandt op intensive care van bloedeigen zoon: ‘Stond me al op te wachten’

    Zat vrachtwagenchauffeur Jonathan den H. uit Goudswaard op zijn mobiele telefoon toen hij op de N217 een motorrijder voor hem lanceerde? Of keek de trucker slechts twee seconden naar een metertje op zijn dashboard en doemde er toen plots een file voor hem op waardoor een botsing met zijn voorganger onvermijdelijk was? Die vraag stond donderdag centraal in de rechtszaak tegen de 24-jarige verdachte.
  2. ‘Onverwachte korting op benzine in Spanje’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Onverwach­te korting op benzine in Spanje’

    ‘Op vakantie in Spanje ontdekte ik dat ze daar iets hebben bedacht om de benzineprijs te drukken. Maar je merkt het pas als je afrekent', schrijft lezer Adrie Vaarkamp in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De prijs op de pomp van Repsol was 1,82 euro. Maar bij het afrekenen kreeg ik 25 cent korting. Dit stond netjes op de kassabon vermeld. Er zit schijnbaar verschil in de kortingen. Ik hoorde dat BP helemaal geen korting geeft.’