Audi maakt SUV op waterstof
Audi gaat een waterstofauto maken. Over een paar jaar moet er een grote SUV van het merk in de showroom staan. Het Duitse bedrijf werkt daarbij samen met het Koreaanse Hyundai dat de techniek voor een deel levert.
Dat heeft het Duitse topmerk vandaag laten weten. De Audi h-tron wordt de derde commerciële auto op waterstof. Toyota heeft er al een, de Toyota Mirai. Hyundai komt deze zomer in Nederland op de markt met de Nexo, ook op waterstof.
Auto's die op waterstof rijden zijn elektrische auto's die de elektriciteit niet in zware batterijen meezeulen maar zelf elektriciteit maken uit waterstof in een brandstofcel. Uit de uitlaat van die auto's komt schoon water. Als de waterstof wordt gemaakt met groene stroom wordt het milieu nauwelijks belast.
Een ander groot voordeel ten opzichte van de elektrische auto's op batterijen is dat tanken even snel gaat als bij een benzine-auto. Langdurig bij een laadpaal wachten tot je weer verder kunt is er niet bij. Ook is de actieradius veel groter dan bij elektrische auto's op batterijen. Volgens deskundigen is op den duur een bereik van 1000 kilometer op één tank mogelijk. Dat is vergelijkbaar met een dieselauto.
Prijzig
Audi en Hyundai gaan patenten en onderdelen uitwisselen. ,,Het doel van de samenwerking is om brandstofceltechnologie sneller en kostenefficiënter productierijp te maken'', laat Audi weten. De technologie is nog prijzig. De Toyota Mirai kost 80 mille en de Hyundai Nexo 70.000 euro. Wat de Audi gaat kosten is nog niet bekend.
Binnen de Volkswagen Group is Audi verantwoordelijk voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Audi werkt al twintig jaar aan een waterstofauto en presenteerde meerdere keren een conceptauto. Inmiddels wordt de zesde generatie getest. Nu is de techniek ver genoeg om een model in productie te nemen. De SUV die op de markt komt, wordt een grote auto die in beperkte oplage wordt gebouwd. Door met Hyundai samen te werken hoopt Audi ook een waterstofauto voor een groter publiek te kunnen maken.
Meer auto's op waterstof moeten ervoor zorgen dat er meer waterstofpompen komen. Duitsland heeft er nu nog maar 43 maar dat moet over een jaar meer dan verdubbeld zijn. Nederland wil in 2020 veertien H2-tankstations hebben.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMUPDATE
Elektrische Jaguar verwoest door hevige brand: huizen ontruimd vanwege rook
Aan de Noordkade in Waddinxveen-Noord is maandagmorgen vroeg een volledig elektrische personenauto in brand gevlogen. Drie woningen moesten door de brandweer tijdelijk worden ontruimd. Er is niemand gewond geraakt. De schade bleef grotendeels tot de auto beperkt. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Fietstest
Dit zijn de beste elektrische bakfietsen
Wilfred Nieuwdorp (30) racet enthousiast voorbij in een bakfiets, de Carqon Cruise E2 500 (twee wielen). Mooi spul, zegt hij even later. ,,Comfortabel, goede trekkracht, soepel.’’ -
In dit Duitse hotel rijd je met de auto tot aan de deur van je kamer, ook op de verdiepingen
In een hotel in Frankfurt kunnen gasten met de auto naar hun kamer rijden. Een woongebouw in Berlijn diende als voorbeeld. Een tweede autohotel is in aanbouw in Düsseldorf. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’
-
PREMIUM
Terwijl auto’s gewoon voortrazen, wordt een nieuwe snelweg over het Terbregseplein getrokken
Rij over het Terbregseplein in Rotterdam en het kan je onmogelijk ontgaan: de verlengde A16 komt eraan. Terwijl auto’s gewoon voortrazen, wordt de nieuwe snelweg er in delen gebouwd en langzaam over het verkeersknooppunt heen getrokken. We namen een kijkje in deze bijzondere bouwput. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Moeten wielrenners verplicht op het fietspad rijden?’
‘Ben je als fietser/wielrenner verplicht om op het fietspad te fietsen, als zo’n fietspad naast de rijbaan voor auto’s ligt?’, vraagt lezer Peter Molegraaf in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik zie veel filmpjes van wielrenners die het autoverkeer hinderen.’ -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden?