Aston Martin's eerste motorfiets kost 108.000 euro, maar je mag er niet de openbare weg mee op
De Aston Martin AMB 001 motorfiets wordt een bijzonder apparaat. Niet alleen omdat er een compressor op komt, maar ook omdat je er niet mee op de openbare weg mag rijden.
De 180 kilo wegende AMB 001 is tot stand gekomen in samenwerking met het Franse motorfietsmerk Brough Superior en wordt in een oplage van slechts honderd stuks geproduceerd. De aandrijving is afkomstig van een 997 cc metend tweecilinder motorblok met cilinders in V-vorm. Dit najaar worden de eerste exemplaren uitgeleverd.
Een compressor zorgt ervoor dat het blok maar liefst 180 pk produceert. Dat is opvallend, want er zijn bijna geen motorfietsen met turbo of compressor omdat deze zorgen voor vrij lastig te controleren vermogensexplosies. Dankzij het enorme vermogen hoeft bij deze motorfiets één pk slechts één kilo voort te bewegen en dat is heftig. In bijgaande video is te zien hoe de motorfiets zijn eerste testrondes rijdt op het Franse circuit van Pau-Anbos. Jammer alleen dat we van Aston Martin nog niet mogen horen hoe de motor klinkt, want kennelijk heeft iemand besloten om tijdens het filmen de microfoon uit te zetten.
Met een bedrag van 108.000 euro is de Aston Martin geen koopje. Ook al omdat de motorfiets in Frankrijk wordt gebouwd. Aston Martin heeft vast meegedacht bij de ontwikkeling en misschien zelfs meer dan dat, maar het riekt toch een beetje naar een goed marketingverhaal om te verhullen dat het gaat om een door anderen ontwikkelde motorfiets waarop Aston Martin dan een paar stickers plakt. Eén voordeel: omdat de fiets bestemd is voor circuitgebruik hoef je geen bpm af te tikken.
.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
rij-impressie
Kan dit spectaculaire topmodel Aston Martin nog redden?
Aston Martin glijdt in een ongecontroleerde slip richting afgrond. Corona, brexit en de aanloopkosten van nieuwe modellen drijven de autobouwer in het nauw. Kan het topmodel DBS Volante Superleggera het tij doen keren? -
PREMIUMrotondes
‘Heilige graal van verkeersveiligheid’ blijkt gevaarlijker voor fietsers dan gedacht
De rotonde wordt al decennia bejubeld als het summum van verkeersveiligheid. Nieuw onderzoek toont echter aan dat rotondes voor fietsers juist ónveiliger zijn dan gewone kruispunten. Reden is dat het verkeer afgelopen jaren fors is veranderd. -
Aston Martin in nieuwe James Bond-film is een bouwpakket met BMW-motor
Ook in de nieuwe James Bond-film No Time to Die zal de Aston Martin DB5 weer een glansrol spelen. De Britse klassieker moet in de nieuwe film stevig aan de bak. Stuntwerk dat je eigenlijk niet kan verlangen van een auto op leeftijd die dik 4 miljoen euro kost. Daarom ging de filmcrew op zoek naar een creatieve oplossing. -
PREMIUM
Hoe de ambulance vaker op tijd komt met behulp van de wiskunde van Rob
De ambulance die een te lange aanrijtijd heeft om een leven te redden, het is een schrikbeeld. Rob van der Mei maakt met behulp van wiskundige modellen hulpdiensten met ambulancevoertuigen efficiënter.
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
PREMIUMmet video
Dit Nederlandse automerk was ooit wereldnieuws, maar dat duurde maar heel even
De Shelter is de enige auto die ooit in de Achterhoek is gebouwd. De bedenker, ontwerper én bouwer ervan, ingenieur Arnold van der Goot, is op 98-jarige leeftijd overleden.