Alle rij-impressies van onze autoredactie vind je hier
HET GROTE RIJ-IMPRESSIE ARCHIEFWekelijks rijden onze autoredacteuren met de nieuwste auto’s. Hun beoordeling, in de vorm van een rij-impressie, vind je in het overzicht hierboven.
Delen per e-mail
De volgende auto’s staan (in alfabetische volgorde) in het overzicht: Aiways U5, Aston Martin DBS Volante Superleggera, Audi A3 Limousine, Audi E-Tron S, Audi E-Tron Sportback, Audi E-Tron S Sportback, Audi RS Q3 Sportback, Bentley Flying Spur, BMW 2-Serie Gran Coupé, BMW 545e, BMW iX3, BMW X7, Chevrolet Corvette C8, Citroën (ë)C4, Cupra Ateca, Cupra Formentor, Cupra Leon, Dacia Sandero, Ferrari Roma, Fiat 500e, Fiat 500 Hybrid, Ford Explorer, Ford Kuga Plug-in Hybrid, Ford Mustang Mach-E, Ford Puma, Hyundai i20, Hyundai Tucson, Kia Sorento, Lexus LC 500 Convertible, Lexus UX 300e, Mazda 2, Mazda MX-30, Mercedes-Benz AMG GT, Mercedes-Benz eVito, Mercedes E-Klasse, MG EHS, Mini Countryman Cooper SE, Mini Electric, Mitsubishi Space Star, Opel Crossland, Opel Grandland X Hybrid4, Opel Insignia, Opel Mokka-e, Peugeot 3008, Peugeot 3008 Hybrid4, Porsche Cayman en Boxster GTS, Porsche Panamera, Porsche Taycan Cross Turismo, Renault Captur E-Tech, Renault Twingo Electric, Rolls-Royce Ghost, Seat Ateca, Seat Leon, Seres 3, Smart EQ Fortwo, Toyota Proace Electric, Toyota Yaris, Toyota Yaris GR, Toyota Yaris Hybrid, Volkswagen Arteon, Volkswagen Caddy, Volkswagen Golf GTI, Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4, Volkswagen Tiguan en Volvo XC40 Recharge. Het overzicht wordt gedurende het jaar aangevuld zodra er een nieuwe rij-impressie is.
Wat is het verschil tussen een rij-impressie en een autotest?
Onze autoredactie test nieuwe auto’s meestal in twee fasen. Allereerst zijn we aanwezig bij de eerste mogelijkheid om met een nieuwe auto in de praktijk kennis te maken. Bij dit soort persintroducties krijgen de belangrijkste internationale media de kans om het nieuwe model, meestal in een beperkt aantal varianten, aan de tand te voelen. Hierbij worden door onze autoredacteur honderden kilometers afgelegd op een gevarieerde testroute, op een locatie waar ook ter wereld. Deze eerste kennismaking is in onze publicaties herkenbaar als RIJ-IMPRESSIE. Op het moment van zo’n introductie is vaak nog weinig tot niets bekend over de prijzen en uitrusting voor de Nederlandse markt.
Meestal volgt pas enkele maanden later de gelegenheid om een nieuw model enkele dagen uit te proberen onder typisch Nederlandse omstandigheden. We halen de auto dan op bij de Nederlandse importeur. Er wordt door ons dan nog uitgebreider mee gereden en we kijken bijvoorbeeld hoe het is als je in deze auto passagiers of boodschappen mee wilt nemen. En omdat de testrit zich over meerdere dagen uitstrekt, kunnen we hem meestal onder verschillende weersomstandigheden beproeven en ook onder verschillende rij-omstandigheden: snelwegen, stadsverkeer of in de file. Ook kijken we naar het brandstofverbruik in de praktijk of - in geval van een elektrische auto - naar het rijbereik met een volgeladen batterijenpakket. Zo’n uitgebreide test is in onze publicaties herkenbaar onder het label AUTOTEST.
Niet elke auto die onze redactie rijdt, verschijnt uiteindelijk als autotest. Voor die rubriek wordt geselecteerd op het te verwachten marktaandeel en/of de nieuwswaarde van het betreffende model. Maar dat maakt de vele nieuwe andere auto’s waar wij mee rijden, natuurlijk niet minder interessant.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verrassend: camper met uitschuifbare verdieping én balkon
De nieuwste camper van het Chinese merk Maxus wekt verbazing. Eenmaal geparkeerd schuift met een druk op de knop een extra verdieping uit het dak, inclusief balkon. Nog eens op de knop drukken volstaat om de glazen wanden getint te maken voor enige privacy. -
Waarom je in de wasstraat nooit een duur programma moet kiezen
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Duitse evenknie van de ANWB zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de Adac vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt. -
Deze auto stond tien jaar in een veld en dertig jaar in een schuur, maar is toch tonnen waard
Toen zijn baas hem een Britse sportwagen beloofde, hoopte Connie Moore dat het een Jaguar of MG zou zijn. Het werd een Aston Martin, een merk waarvan hij nooit had gehoord. Ruim drie decennia en een flinke laag stof later, neemt hij afscheid van zijn DB4. -
Elon Musk: ‘Beter om bitcoins te hebben dan dollars en euro’s’
Het is beter om bitcoins te hebben dan conventionele valuta zoals dollars en euro’s. Dat heeft Tesla-topman Elon Musk gezegd. Conventioneel geld wordt volgens hem altijd minder waard door inflatie: ,,Dus het zou stom zijn om niet verder te kijken.” -
17-jarige wegpiraat zonder rijbewijs vlucht met 200 km/u voor politie
De politie heeft een 17-jarige jongen aangehouden die allerlei verkeersovertredingen beging op de A16 en A58 tussen Breda en Etten-Leur. Zo reed hij onder meer met 200 kilometer per uur over de snelweg.
-
PREMIUM
Benzineprijs stijgt naar 1,81: dreigt een nieuwe olie-supercyclus?
Ondanks de coronapandemie zijn de olieprijzen afgelopen maanden hard gestegen. Automobilisten moeten aan de pomp al 1,81 euro aftikken en het nationale record van 2012 is helemaal niet ver weg. Markten houden bovendien rekening met een nieuwe supercyclus van de olieprijzen. -
Leeuw overleeft het nieuwe merklogo van Peugeot
Peugeot heeft een nieuw merklogo gepresenteerd. Een leeuw blijft natuurlijk altijd een leeuw, maar de koning der dieren kan op vele manieren worden getekend. -
PREMIUM
Ergernis over wildgroei aan rotondes: ‘Hoe heeft iemand dit kunnen bedenken?’
Rotondes zorgen dat het verkeer veiliger en vlotter doorstroomt. Maar met de wildgroei aan rotondes groeit ook de verwarring, want elke soort rotonde lijkt z’n eigen voorrangsregels te hebben. Hoe zit dat?