‘Afslaande SUV’s veel gevaarlijker voor voetgangers dan reguliere personenauto's’
Afslaande SUV's zijn vaker betrokken bij ongevallen met voetgangers dan ‘gewone’ auto’s, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Dat zou vooral veroorzaakt worden door de hoogte van de SUV’s en de grotere dode hoek.
Uit onderzoek van het Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) blijkt dat bestuurders van SUV’s vaker voetgangers raken tijdens het afslaan op kruisingen ,,Het is mogelijk dat de grootte, vorm of locatie van de A-stijlen die het dak aan weerszijden van de voorruit ondersteunen, het voor bestuurders van deze grotere voertuigen moeilijker kunnen maken om overstekende voetgangers te zien wanneer ze afslaan”, zegt Wen Hu, Senior Transportation Engineer bij IIHS.
Bij het links afslaan op een kruispunt bleken SUV’s twee keer zoveel kans te hebben als kleinere auto’s om een voetganger te raken. Voor bochten naar rechts was de kans op een ongeval waarbij een overstekende voetganger om het leven kwam 63 procent hoger voor SUV’s dan voor standaard auto’s. De IIHS ontdekte ook dat SUV’s een 25 procent grotere kans hebben dan standaard auto’s om een voetganger te doden die langs de weg loopt of rent.
Europese SUV's zijn kleiner
Een analyse van Consumer Reports wees vorig jaar uit dat vanwege hun hogere constructies en hoekigere ontwerp ‘sommige SUV’s veel grotere dode hoeken hebben’. De IIHS zegt dat er meer onderzoek nodig is, maar zeker is in ieder geval dat het aantal doden en gewonden bij voetgangersongevallen sinds 2009 elk jaar is toegenomen. In 2020 waren er in de VS meer dan 6500 dodelijke slachtoffers en 54.700 gewonden. Eerdere studies toonden aan dat SUV’s dodelijker zijn voor voetgangers dan kleinere auto’s, en het is algemeen bekend dat de verkoop van SUV’s is blijven stijgen, terwijl de verkoop van kleinere personenauto’s is gedaald.
In Europa is de SUV ook enorm populair, maar gerichte onderzoeken naar de dodelijke impact bij ongevallen met voetgangers zijn hier (nog) niet gedaan. Voordeel is dat het hier vaak gaat om relatief kleinere cross-overs met veel moderne veiligheidsvoorzieningen en niet om de gigantische SUV's waarmee in de VS veel wordt rondgereden. De kans is dan ook groot dat SUV’s in Europa een stuk minder dodelijk blijken voor voetgangers dan in de VS.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Elektrische auto verbruikt tot 600 euro per jaar in stilstand’ en zo kun je dit vermijden
-
Getest: Dit is de beste wasmachine voor grotere huishoudens
Wat is de beste wasmachine voor een gezin van 5 personen of meer? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
auto-expert1
Worden elektrische auto’s vaker van achteren aangereden?
Een elektrische auto gaat al remmen zodra je het gaspedaal loslaat. Maar hoe zit het dan met de remlichten? Botst bij deze auto's vaker een andere auto achterop, vraagt lezer Jan van der Vlist zich af. Auto-expert Niek Schenk geeft antwoord. -
PREMIUM
Gewone fiets bijna twee keer zo gezond als e-bike: zoveel calorieën verbrand je per uur
Drie op de tien Nederlanders rijden inmiddels op een elektrische fiets. Ook relatief jonge fietsers zijn overstag. Is dat nou goed nieuws? Want trappen met ondersteuning is toch lang niet zo gezond als jezelf verplaatsen op een gewone fiets? De Fietsersbond en een bewegingswetenschapper zetten op een rij wat de verschillen zijn. -
PREMIUM
Subsidie om je huis te verduurzamen? Super lastig. Met deze tips lukt het hopelijk wel
Een op de drie huiseigenaren krijgt het niet voor elkaar subsidie aan te vragen voor het verduurzamen van de eigen woning. Het hele aanvraagproces voor de Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE) is voor veel huiseigenaren onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend. Met deze tips wordt het iets eenvoudiger.
-
Met video
Waarom je niet zomaar onderweg een dutje mag doen in je auto
-
-
-
Gent
Honderden SUV’s besmeurd in centrum Gent: “Van iemand anders’ spullen blijf je af”
Een ‘actiegroep’ heeft afgelopen nacht een 200-tal SUV’s en jeeps besmeurd in Gent-centrum. De auto’s kregen pamfletten op de ramen gekleefd en strepen nepbloed op de carrosserie, omdat die voertuigen ‘een privatisering van de veiligheid op de weg’ betekenen en meer verbruiken. “Dit is volstrekt onaanvaardbaar en puur vandalisme”, reageert de burgemeester. -
‘Prijsstijging auto’s tot tien keer hoger dan EU beweert bij invoering nieuwe milieunorm’
Nieuwe benzineauto’s worden circa 2000 euro duurder wanneer vanaf 2025 de strengere Europese milieunorm Euro 7 wordt ingevoerd. Dat beweert de Acea, de Europese club van autofabrikanten. Acht EU-landen hebben zich deze week tegen de nieuwe uitstootnorm gekeerd.