91-Jarige topman van beroemd auto- en motorfietsenmerk stopt ermee
Hij wordt vaak bestempeld als de Koningin Elizabeth van de auto-industrie: Osamu Suzuki. Met zijn 91 jaar is hij nog altijd de hoogste baas van de beroemde Japanse fabriek van auto's, motorfietsen en buitenboordmotoren. Maar nu heeft Osama Suzuki te kennen gegeven dat hij later dit jaar wil terugtreden als bestuursvoorzitter van het bedrijf.
Delen per e-mail
Niet dat Suzuki meteen het bijltje erbij neerlegt. Hij heeft aangekondigd nog wel degelijk een adviserende rol te willen bekleden na zijn vertrek. Suzuki is niet alleen de oudste, maar ook de langstzittende topman in de auto-industrie. Al in 1958 ging hij aan de slag voor het merk. Dat draagt weliswaar zijn naam, maar is niet opgericht door een van zijn directe familieleden. Suzuki is namelijk een naam die in Japan relatief vaak voorkomt. In de jaren 60 werkte Osamu Suzuki zich op naar steeds hogere managersfuncties, om uiteindelijk in 1978 president-directeur van het bedrijf te worden. Die functie bekleedde hij tot enkele jaren geleden, waarna zijn zoon Toshihiro de nieuwe CEO werd.
Verkoopsucces
Sindsdien bleef Suzuki senior aan als voorzitter van de raad van bestuur. In juni treedt hij volgens de huidige planning terug. Onder zijn bevlogen bewind bleef Suzuki ondanks concurrentie van veel grotere merken een belangrijke rol spelen in de autowereld. Met compacte, zuinige en betaalbare modellen wist het merk winst te maken. Zo was de Suzuki Alto jarenlang een zeer populaire auto in Nederland. En het merk slaagde erin een terreinauto voor een groot publiek bereikbaar te maken, door ook hier met compacte modellen de prijs flink te drukken.
Het geheim van het verkoopsucces van de auto's schuilde verder in de technische kwaliteit en betrouwbaarheid: de onderhoudskosten waren steevast laag. Al wordt het feit dat het bedrijf jarenlang winst kon maken voor een deel ook toegeschreven aan de relatieve ‘zuinigheid’ van Osamu Suzuki. Hij hield de bedrijfskosten goed in de hand. Bovendien weigerde Suzuki jarenlang om zich te laten opkopen door een andere fabrikant, en voor een joint-venture of alliantie was hij ook al niet te porren. Terwijl in de auto-industrie steeds grotere groepen als Volkswagen, PSA of FCA ontstonden, bleef Suzuki lange tijd onafhankelijk en zelfstandig, terwijl er toch voldoende geld werd verdiend.
Bekijk hieronder onze video’s op het gebied van auto’s en mobiliteit:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Chauffeur Hans vangt vrouw op met dak van zijn vrachtwagen: ‘Hij heeft de dood in de ogen gekeken’
Een Bemmelse chauffeur heeft een zelfdoding en een mogelijk ernstig ongeval voorkomen. Met het dak van zijn vrachtwagen ving hij in Brabant een vrouw op die van een viaduct was gesprongen. -
Boete tot 15.000 euro voor Britten die niet over een Frans rijbewijs beschikken
Britten die in Frankrijk wonen en hun rijbewijs nog niet hebben verruild voor een Frans exemplaar, kunnen een boete krijgen die oploopt tot 15.000 euro. Ze moeten verplicht een Frans rijbewijs halen en dus ook een Frans theorie-examen afleggen. -
INTERVIEW
Een klimaatneutrale auto, bestaat die? Dit ‘automerk van de toekomst’ denkt van wel
Is het mogelijk om een auto te produceren zonder ook maar een gram broeikasgas uit te stoten? Op dit moment lukt niemand dat nog, maar het Zweedse Polestar wil uiterlijk in 2030 een ‘klimaatneutrale’ auto op de markt brengen. ,,De uitdaging om dit voor elkaar te krijgen is zó groot, dat ik er ’s nachts wakker van lig.” -
PREMIUMinterview
Elektrische auto blijft voorlopig duur. Aldus Toyota, de grootste autofabrikant ter wereld
Volgens de grootste autofabrikant van de wereld, Toyota, is het onmogelijk om de elektrische auto op korte termijn net zo goedkoop te maken als een benzineauto. ‘Zolang er niet genoeg batterijen leverbaar zijn, blijven elektrische auto’s duur', zegt de Europese topman Johan van Zyl in een interview met deze site. -
Heldhaftige omstander klimt in cabine van rijdende vrachtwagen en voorkomt ernstig ongeluk
Een vrachtwagenchauffeur is zondagochtend onwel geworden op de weg in Voerendaal. Hierbij reed het gevaarte een tuin in, maar een omstander kon veel erger voorkomen.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom werkt mijn radio in veel tunnels niet?’
,,Waarom valt in veel tunnels het FM-signaal van de radio helemaal weg?”, vraagt lezer Jan Stutvoet. ,,Dit gebeurt zelfs in de nieuwste tunnels. Bij een calamiteit zou ik hierdoor niet eens via de radio geïnformeerd kunnen worden. Moet ik wellicht aan de DAB-radio?” -
Mercedes C-klasse wordt ruimer en slimmer
De nieuwe, alweer vijfde generatie van de Mercedes-Benz C-klasse is qua design geen grote verrassing, maar zijn grote beeldschermen zijn indrukwekkend. Ook op andere punten loopt hij technisch voor op de concurrentie. En hij biedt meer zitruimte dan voorheen. -
Autorijles mag weer en praktijkexamen doen ook
Rijscholen mogen vanaf woensdag 3 maart weer autorijles geven. Vanaf die datum mag het CBR ook weer praktijkexamens afnemen. Alleen voor theorie-examens is nog geen oplossing.