Om de oplossingen voor een betere mobiliteit luister bij te zetten, onthulde Lineas vandaag zijn gloednieuwe Modal Shift Locomotief.
Volledig scherm
Om de oplossingen voor een betere mobiliteit luister bij te zetten, onthulde Lineas vandaag zijn gloednieuwe Modal Shift Locomotief. © Dirk Laenen

Wekelijks 5.300 vrachtwagens minder op Antwerpse Ring: Lineas verhoogt capaciteit goederentreinen

Om de impact van de Oosterweelwerken op de Belgische mobiliteit te verlichten, verdubbelt spoorvrachtoperator Lineas het aantal treinen in en uit Antwerpen. Deze verdubbeling betekent een stijging van 2.600 naar 5.300 vrachtwagens die wekelijks uit de file en op het spoor gezet kunnen worden.

Lineas verhoogt de capaciteit op de lijnen van Antwerpen naar La Louvière, Genk en Zeebrugge, en legt ook nieuwe verbindingen in naar Terneuzen en Gent. Deze ‘Oosterweel-treinen’ verbinden de Belgische steden met de belangrijkste kaaien op Linkeroever (1742 en 1700) en Rechteroever (869 en 913) via zijn Main Hub in Antwerpen, van waaruit treinen richting de rest van Europa vertrekken.

“Onze klanten zoeken actief naar oplossingen om hun cargo uit de files te krijgen. Met deze treinen bieden wij hen de optie om hun lading al eerder op het spoor plaatsen. Zo willen we het vrachtverkeer tussen de haven en het Belgische en Europese binnenland optimaliseren en tegelijk de mobiliteit verbeteren”, vertelt Sam Bruynseels, CCO van Lineas.

De treinen maken deel uit van het Green Xpress Network van Lineas. Dit Europese netwerk bestaat uit ‘open’ treinen die dagelijks en op regelmatige tijdstippen tussen grote logistieke hubs rijden. Vervoerders kunnen hun lading, al vanaf een enkele container, bij een terminal op de trein zetten en zo de files vermijden.

Met de verdubbeling kan Lineas vandaag 5.300 containers per week uit de Antwerpse files halen (t.o.v. 2.600 voordien) en de spooroperator plant nog verdere capaciteitsverhoging in de komende maanden.

Om de oplossingen voor een betere mobiliteit luister bij te zetten, onthulde Lineas vandaag zijn gloednieuwe Modal Shift Locomotief.
Volledig scherm
Om de oplossingen voor een betere mobiliteit luister bij te zetten, onthulde Lineas vandaag zijn gloednieuwe Modal Shift Locomotief. © Dirk Laenen
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Wordt uw stad deze zomer één groot terras of moet u het met minder stellen? Dit zijn de plannen
    PREMIUM

    Wordt uw stad deze zomer één groot terras of moet u het met minder stellen? Dit zijn de plannen

    Nu de coronamaatregelen versoepeld zijn, begint ook de horecawereld zich vol ongeduld in de handen te wrijven. Op 8 juni zouden de restaurants en cafés immers weer open mogen, maar overal rijst de vraag: onder welke omstandigheden? In de grootsteden beweegt één en ander, zoals in Kortrijk, waar ze bezig zijn met een ‘Terrassen XXL’-plan. Overal zullen daar grotere en meer gespreide terrassen komen en sommige buurten worden zelfs verkeersvrij gemaakt. Ook andere Vlaamse steden schieten in actie. Dit zijn hun plannen.
  2. Supportersfederatie Beerschot had match tegen Leuven liever vroeger gespeeld: “Pas week voor start competitie weten we of we in 1A of 1B spelen”

    Supporters­fe­de­ra­tie Beerschot had match tegen Leuven liever vroeger gespeeld: “Pas week voor start competitie weten we of we in 1A of 1B spelen”

    De kogel is door de kerk: op 1 of 2 augustus spelen OH Leuven en Beerschot om een plek in 1A. Beerschot won de heenmatch met 1-0. Het kan in Leuven dus nog alle richtingen uitgaan. Toch had de supportersfederatie de wedstrijd vroeger gespeeld zien worden. “Zeven dagen voor aanvang van de competitie in 1A is dit zelfmoord voor de club.”
  3. 
Oplossing in de maak voor Antwerps koppel in Marokkaanse lockdown: “Misschien deze week naar huis”
    PREMIUM

    Oplossing in de maak voor Antwerps koppel in Marokkaan­se lockdown: “Misschien deze week naar huis”

    Het Antwerpse koppel dat sinds maart door de lockdown vastzit op een camping in het Marokkaanse binnenland, kan met wat geluk nog deze week naar huis. Na gesprekken tussen de Belgische ambassade en de Marokkaanse overheid zouden Irène Cardinaels (66) en Henri Laurent (69) de toelating krijgen om naar Tanger Med aan de Straat van Gibraltar te rijden. In het beste geval wacht hen donderdag 28 mei al een overtocht met een ferry.