Volledig scherm
Het Tolplein aan de Liefkenshoektunnel: de files namen er het voorbije kwartaal met 20 procent af. © Foto Klaas De Scheirder

Verrassend: Liefkenshoektunnel slikt iets meer verkeer, maar er staan wel minder files

We staan volgens de filebarometer van Touring Mobilis dit jaar minder in de file. Die trend lijkt ook op te gaan voor de Liefkenshoektunnel, een slagader van de Antwerpse haven. Hoewel het totale verkeer de eerste helft van 2019 met circa 2 procent steeg, is de duur van de structurele files licht afgenomen. ’s Nachts rijden er 15 procent méér vrachtwagens door de tunnel dan in 2018. De containerterminals op rechteroever blijven nu de klok rond open.

De Liefkenshoektunnel raakte tussen 2014 en 2018 steeds meer verzadigd. Jaarlijks nam het verkeer er met tien procent toe. Die groei lijkt grotendeels stil te vallen. Van januari tot juni reden er ruim 5,6 miljoen voertuigen door de noordelijkste Scheldetunnel, zo’n 100.000 meer (1,8 procent) dan in de eerste helft van 2018. Vrachtwagens zorgden voor een stijging van 3 procent, auto’s voor 1 procent. Drukste maand was april, met 1.011.385 voertuigen. Géén record: dat staat op naam van oktober 2018 met nog 63.000 voertuigen meer. “Meestal weerspiegelt het vrachtverkeer de economische schommelingen in de haven”, zegt Marc Persoon, directeur van de NV Liefkenshoektunnel. “De groei is er dit jaar minder groot dan de voorbije jaren.”

Dat klopt, al steeg de overslag van containers in de Antwerpse haven dit jaar al met 5 procent.

Quote

De avondfile begint een halfuur vroeger, maar lost ook een half uur vroeger op.

Marc Persoon, NV LIefkenshoektunnel

Opvallend is dat het aantal uren file op het Tolplein én in de tunnel in het tweede kwartaal van dit jaar met 20 procent is afgenomen. En dat heeft véél met een betere spreiding te maken. Marc Persoon: “We stellen vast dat het verkeer vooral in de daluren stijgt. Mensen beslissen dus op andere uren de tunnel te nemen. De avondspits is verzadigd, daar kan niets meer bij. De avondfile duurt nog steeds drie uur, maar begint al om 15 uur in plaats van om 15.30 uur. Maar ze lost ook een half uur vroeger op, omstreeks 18 uur.”

De haven promoot het nachtelijk lossen en laden aan de terminals. Dat vertaalt zich in 15 procent meer vrachtverkeer tussen 22 uur 's avonds en 6 uur ‘s ochtends. “Op een etmaal van 24 uren  is dat nachtelijk vrachtvervoer goed voor 7 à 8 procent van alle voertuigen”, geeft Marc Persoon mee.

Tolvrij

Nog een opmerkelijk verschil: van april tot juni werd de Liefkenshoektunnel zes keer tolvrij gemaakt en duurde dat in totaal 16 uren. Vorig jaar liep dat cijfer in het tweede kwartaal op tot liefst 52 uren. “Maar de vergelijking is lastig”, zo beklemtoont Persoon. “Vorig jaar hebben we Liefkenshoek in die periode 41 uren tolvrij gemaakt door problemen met de verlichting in de Kennedytunnel.”

In het Toekomstverbond dat de overheid, Lantis (ex-BAM) en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland sloten, is de bouw van een bijkomende Tijsmanstunnel opgenomen. De huidige verbinding onder het Kanaaldok (op rechteroever) geldt als een flessenhals. Persoon: “In de richting van Nederland heb je daar een groot probleem met het invoegende vrachtverkeer dat van de Scheldelaan komt. Al die vrachtwagens moeten met een snelheid van 20-30 kilometer per uur op een tweevaksweg geraken die in de avondspits al verzadigd is. Dat veroorzaakt op de R2 files die zich doortrekken tot de Liefkenshoek- en zelfs de Beverentunnel. Een extra Tijsmanstunnel is absoluut nodig.”

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Zoekactie gestart naar mogelijk voertuig en slachtoffer in Lobroekdok

    Zoekactie gestart naar mogelijk voertuig en slachtof­fer in Lobroekdok

    De hulpdiensten zijn dinsdagavond opgeroepen voor een reddingsactie te water ter hoogte van het Lobroekdok. “We zoeken op het Lobroekdok inderdaad naar een auto en eventueel ook een slachtoffer”, zegt Wouter Bruyns van de politie Antwerpen. “Een getuige verwittigde de hulpdiensten dat hij vanop de snelweg een voertuig had zien drijven op het water. Onze mensen zijn samen met de brandweer meteen ter plaatse gegaan. Ter plaatse waren er inderdaad aanwijzingen dat er mogelijk een wagen in het dok is terechtgekomen. De brandweer is samen met de politie een zoekactie gestart.”