Volledig scherm
Rik Voorhelst kon de Slovaakse vrachtwagen stoppen toen die een kleine Ford Ka voortduwde in de Craeybeckxtunnel. © Lefelon / Minten

Rik (88) liet zich aanrijden om truck te stoppen, die wagen meesleurde: "Jij bent dé held van de Craeybeckxtunnel”

“Rik, jij en jij alleen bent de held van de Craeybeckxtunnel.” De dankwoorden komen recht uit het hart van automobilist Luc en zijn dochter Cato, nadat zij dinsdag op spectaculaire wijze werden aangereden in de Antwerpse Craeybeckxtunnel. Het was Rik Voorhelst (88) die erin slaagde om de trucker te stoppen, zonder dat iemand gewond raakte. “Kan de kritiek op bejaarde chauffeurs nu gaan liggen?”

Afgelopen dinsdag, omstreeks 14.30 uur. Luc en zijn 17-jarige dochter Kato zitten radeloos in hun Ford Ka. Een Slovaakse trucker heeft hen bij het binnenrijden van de Craeybeckxtunnel achteraan aangetikt. Het autootje maakt een kwartdraai en zit klem tegen de neus van de veeltonner. De chauffeur heeft echter niks in de gaten. Hij kijkt in de verte en dendert rustig door, met 100 kilometer per uur.

Quote

Op mijn 88ste ben ik nog altijd een verantwoor­de­lij­ke weggebrui­ker die ingrijpt wanneer het nodig is. Dat die jongeren die het ongeval filmden en fotogra­feer­den daar maar eens goed over nadenken

Rik Voorhelst

Andere weggebruikers zien wel wat er gebeurt. Zij toeteren, zwaaien en halen de camera boven. Maar zonder effect, want de trucker haalt zijn voet niet van het gaspedaal. Tot  Rik Voorhelst uit Kontich in zijn Kia de vrachtwagen inhaalt.

“Mijn aandacht werd getrokken door vuurspetters aan de voorkant van die truck. Die vonken sprongen van de velgen van die Ford Ka. Doordat die auto dwars over het wegdek werd geduwd, waren de banden al stukgesprongen en schoof de auto op zijn velgen verder. Met een snelheid van 100 kilometer per uur geeft dat natuurlijk vuurwerk.” 

Lichte duw

Rik doet al het mogelijke om de aandacht van de trucker te trekken, maar ook dat haalt niets uit. “Ik ben dan op zijn rijvak gaan rijden en heb zachtjes vaart geminderd. Ik bleef ondertussen toeteren, signalen geven met mijn remlichten, mijn vier pinkers gebruiken, uit het raam hangen en gesticuleren. En toch bleef die trucker maar dichterbij komen. Tot ik plots een lichte duw voelde. De Ford Ka had mijn bumper geraakt. Ik heb mijn auto uit versnelling gehaald en me vooruit laten duwen. Zo’n tweehonderd meter verderop stonden we stil.”

Twee ambulanciers stoppen vervolgens naast de stilstaande wagens om een aanrijding met achteropkomend verkeer te vermijden. Vader Luc en dochter Kato kunnen veilig uitstappen en vallen Rik in de armen. “Het meisje was eigenlijk erg kalm, maar ze bekende wel dat dit de akeligste en langste seconden van haar leven waren.”

Quote

Ik ging al toeterend en gesticule­rend voor die trucker rijden. Tot ik plots een lichte duw voelde. De Ford Ka had mijn wagen geraakt, tweehon­derd meter verderop stonden we stil

Rik Voorhelst

Een held? Dat vind Rik te veel eer. “Helden zijn mensen die elke dag hun verantwoordelijkheid opnemen. De chauffeur van de schoolbus die kinderen veilig naar hun bestemming brengt: dat is een held. Ik niet. Ik heb maar één keer ingegrepen. Weliswaar zonder na te denken over het gevaar dat ik mogelijk zelf zou lopen. Die Ford Ka had kunnen kantelen, we hadden tegen de tunnelwand kunnen botsen,... Maar die risico’s hebben mij niet tegengehouden.

Beroepsmilitair

Toch hoeft het niet te verbazen dat Rik ingreep. Hij was beroepsmilitair en twintig jaar lang sportofficier van de Belgische troepen in Duitsland. Hij stond mee aan de wieg van de Vlaamse Reddingscentrale en van de bekende proeven met ‘Auto te water’ in veel zwembaden. “Als iemand in nood is, help ik. Dat gebeurt op automatische piloot.”

Als bestuurder op leeftijd heeft Rik wel nog een boodschap. “Mag de kritiek op oudere automobilisten nu stoppen, aub? Op mijn 88ste ben ik nog altijd een verantwoordelijke weggebruiker die ingrijpt wanneer het nodig is. Dat die jongeren die het ongeval filmden en fotografeerden daar maar eens goed over nadenken wanneer ze op hun sociale media een oudere bestuurder willen uitkafferen. Wij verdienen onze plaats in het verkeer.”

Volledig scherm
Rik Voorhelst kon de Slovaakse vrachtwagen stoppen toen die een kleine Ford Ka voortduwde in de Craeybeckxtunnel. © Patrick Lefelon
PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Fortuin gemaakt met goudhandel, nu riskeren broers Goetz twee jaar cel: “Criminelen konden er met hun buit altijd terecht”
    PREMIUM

    Fortuin gemaakt met goudhandel, nu riskeren broers Goetz twee jaar cel: “Criminelen konden er met hun buit altijd terecht”

    De twee zaakvoerders van goudsmelterij Tony Goetz uit Antwerpen moeten tot 2 jaar cel worden veroordeeld wegens fraude en witwassen. Dat eiste de Antwerpse procureur donderdag op de rechtbank. De goudsmelters, die tot de rijkste Belgen behoren, deden nooit controle naar de herkomst van goud dat bij hen te koop werd aangeboden. Zelfs criminelen kwamen er hun buit verkopen: “Goetz stelde geen vragen."
  2. Koppel schuldig aan roofmoord: “Dood van slachtoffer was oplossing voor hun geldprobleem”
    PREMIUM

    Koppel schuldig aan roofmoord: “Dood van slachtof­fer was oplossing voor hun geldpro­bleem”

    De Antwerpse assisenjury heeft Bart Goossens (37) en Natasja De Paepe (39) donderdagavond schuldig bevonden aan de roofmoord op de gepensioneerde leraar Frank Serruys (62). Het slachtoffer was in de woning van De Paepe met geweld om het leven gebracht, waarna de twee hem hadden bestolen. De verdediging van Goossens had eerder op de dag schuldig gepleit aan doodslag en diefstal. De Paepe wilde een veroordeling voor louter diefstal.
  3. Verkoop van HRD Antwerp wordt steeds spannender: IGI haakt af, Israëlisch diamantbedrijf stapt in race

    Verkoop van HRD Antwerp wordt steeds spannender: IGI haakt af, Israëlisch diamantbe­drijf stapt in race

    Een nieuwe kandidaat werpt zich in de strijd voor de overname van het certificatenlab HRD Antwerp. Volgens onlinemagazine Rapaport News gaat het om Sarine Technologies, een Israëlisch bedrijf dat technologie voor de diamantindustrie ontwikkelt. Eerder waren Peter Meeus en Serge Couvreur, twee oud-directeurs van HRD, al in de overnamerace gestapt. Het Antwerpse IGI zou zich volgens Rapaport hebben teruggetrokken.