Volledig scherm
Groen voerde vorig jaar nog actie in de Generaal Lemanstraat tegen het drukke verkeer. © Laenen

Resultaten Straatvinken bekend: koning auto heerst nog steeds in Antwerpen

Koning auto heerst nog steeds in Antwerpen. Dat blijkt uit de definitieve resultaten van Straatvinken, het burgeronderzoek van de Ringland Academie. Maar ook in de districten en de binnenstad zal de overheid duidelijke keuzes moeten maken om de auto terug te dringen.

Meer dan 1.400 burgers hebben op 24 mei vorig jaar een uur lang het verkeer geteld in de straten van Antwerpen. Dat gebeurde in het kader van Straatvinken. In de stad en de 32 omliggende gemeenten gingen de tellers de ‘modal split’ na, de verhouding van de verschillende verplaatsingsmogelijkheden. In het Toekomstverbond zijn de burgerbewegingen Ringland, Ademloos en stRaten-generaal met de overheid overeengekomen dat de modal split tegen 2030 evolueert van 70 procent auto’s en 30 procent duurzame vervoermiddelen naar een 50/50-verhouding. 

70 procent van het getelde verkeer bestaat uit auto’s, bestelwagens en vrachtwagens, 30 procent zijn voetgangers, fietsers, en openbaar vervoer. Maar wat opvalt, is een groot verschil tussen de binnenstad en de districten. Terwijl in de binnenstad 45 procent auto’s geteld werden, steeg dat aandeel in de districten naar 67 procent.

Volledig scherm
Tijdens de spits werden in de Generaal Lemanstraat zo’n 1.500 wagens op één uur geteld. © Klaas De Scheirder

De binnenstad lijkt het cijfermatig met een modal split 45/55 goed te doen, maar de beleving is op vele plaatsen anders. Rustige woonbuurten met een goed resultaat worden van elkaar gescheiden door drukke verkeersassen zoals de Plantin en Moretuslei, de Grotesteenweg en de Turnhoutsebaan. Tijdens de spits tel je er 500 auto’s per uur. De Generaal Lemanstraat in Berchem krijgt zelfs meer dan 1.500 auto’s te slikken, terwijl in heel wat zijstraten minder dan 100 auto’s per uur geteld zijn.

Te smalle voetpaden

“Bovendien stellen we vast dat vele al ‘geshifte’ straten niet ingericht zijn volgens het nieuwe regime. De Haantjeslei in Antwerpen kent een modal split van 20/80, maar de te smalle voetpaden kunnen het toenemende aantal voetgangers niet aan. Ook de breedte van de rijweg is er niet aangepast aan de zone 30. Daardoor kunnen auto’s nog steeds te snel rijden, waardoor ze de veiligheid en het comfort van het toenemende aantal fietsers in gevaar brengen”, zegt mobiliteitsexpert Thomas Vanoutrive, wetenschappelijk begeleider vanuit de UAntwerpen.

In de districten is in woonstraten van nature minder autoverkeer. In deze woonstraten geldt vaak zone 30, maar net zoals in de binnenstad zijn ze daar ook in de districten nog onvoldoende op ingericht. Een duidelijk voorbeeld is de Te Boelaarlei in Borgerhout. De rijweg is er nog steeds tien meter breed, terwijl er door een knip in een uur tijd nog slechts 84 auto’s passeren.

Nood aan duidelijke keuzes

Er is nog een lange, uitdagende weg te gaan. “Wil je een duurzame mobiliteitsshift, dan moet je grensoverschrijdende keuzes durven maken. Minder auto’s en een andere inrichting van de straten. Zo niet, zullen we door het groeiende wagenpark en het toenemende gebruik van de (elektrische) fiets steeds meer conflicten tussen weggebruikers optekenen”, besluit prof Vanoutrive.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement