De Pelikaanstraat aan het Centraal station in Antwerpen
Volledig scherm
De Pelikaanstraat aan het Centraal station in Antwerpen © Laenen

Projectontwikkelaar betaalde zelf voor RUP in Antwerpse stationsbuurt

Hoewel volgens de Vlaamse overheid private partners niet mogen betalen voor de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP), is dat in Antwerpen toch gebeurd in de vorm van een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en projectontwikkelaar Cordeel rond het ‘RUP Pelikaanstraat’ in de stationsbuurt. Dat schrijft Knack. Het kabinet van schepen voor stadsontwikkeling Annick De Ridder (N-VA) ontkent niet dat de kosten grotendeels ten laste waren van Cordeel, een belanghebbende partij, maar stelt dat "alles volgens de gangbare procedures en in volle openbaarheid verloopt".

  1. Vriendinnen organiseren expo ten voordele van atelier voor mensen met verstandelijke beperking
    Antwerpen

    Vriendin­nen organise­ren expo ten voordele van atelier voor mensen met verstande­lij­ke beperking

    Zussen Valérie (28) en Davine (23) Appelmans en vriendin Anouk Peynsaert (24) hielden dit weekend een expositie in de galerij XPO Antwerp, in de Leeuwenstraat in Antwerpen. Een deel van de opbrengst van hun kunstwerken ging naar Kunst+, een atelier voor volwassenen met een mentale beperking. “We vinden het fantastisch dat wij met onze kunst andere kunstenaars kunnen steunen.”
  2. Oudste nog bestaande stadsplan Antverpia wordt gerestaureerd voor nieuwe expo: “Zowel geschiedkundig als artistiek van onschatbare waarde”
    ANTWERPEN

    Oudste nog bestaande stadsplan Antverpia wordt gerestau­reerd voor nieuwe expo: “Zowel geschied­kun­dig als artistiek van onschatba­re waarde”

    Het oudste nog bestaande stadsplan van Antwerpen van de hand van de Italiaanse schilder Virgilius Bononiensis, wordt momenteel gerestaureerd. De met de hand ingekleurde houtsnede ‘Antverpia’ van 1m20 op 2m65 wordt in gereedheid gebracht voor een nieuwe expo in het Plantin-Moretusmuseum. “Anverpia is de grootste en meest gedetailleerde plattegrond die we uit de zestiende eeuw kennen.”