Een luchtbeeld van het Sportpaleis en het viaduct van Merksem. De opritten in Merksem zullen maar liefst tien jaar lang dicht blijven, tot het viaduct van Merksem is afgebroken en vervangen door een deels overkapte sleuf.
Volledig scherm
Een luchtbeeld van het Sportpaleis en het viaduct van Merksem. De opritten in Merksem zullen maar liefst tien jaar lang dicht blijven, tot het viaduct van Merksem is afgebroken en vervangen door een deels overkapte sleuf. © BELGA

Oosterweelwerken: twee opritten van Antwerpse ring in Merksem gaan voor tien jaar (!) dicht

AntwerpenOp maandag 18 oktober worden in Antwerpen de twee opritten van het complex Merksem van de Antwerpse ring (R1) richting Nederland afgesloten voor de werken aan de Oosterweelverbinding. De opritten zullen maar liefst tien jaar lang dicht blijven, tot het viaduct van Merksem op de R1 is afgebroken en vervangen door een deels overkapte sleuf. Ook het complex Merksem zelf zal volledig worden hertekend.

  1. Nog géén duidelijkheid over toekomst Schiltz en Open Vld in stadsbestuur: “Er zijn rechtsgeldige aktes voor schepenambten met namen van wie stopt en begint”
    PREMIUM
    Antwerpen

    Nog géén duidelijk­heid over toekomst Schiltz en Open Vld in stadsbe­stuur: “Er zijn rechtsgel­di­ge aktes voor schepenamb­ten met namen van wie stopt en begint”

    Hoe PVDA maandag ook aandrong, het blijft onduidelijk hoe het college er in januari zal uitzien. “Er zijn rechtsgeldige voordrachtsaktes getekend”, zei Bart De Wever maandag als voorzitter van de Antwerpse gemeenteraad. “Daar staan namen op van wie stopt en wie begint. En wie al zo’n akte heeft getekend, mag er géén nieuwe tekenen.” De gemeenteraad debatteerde ook lang over de Turnhoutsebaan.
  2. Projectontwikkelaar betaalde zelf voor RUP in Antwerpse stationsbuurt

    Projectont­wik­ke­laar betaalde zelf voor RUP in Antwerpse stations­buurt

    Hoewel volgens de Vlaamse overheid private partners niet mogen betalen voor de opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP), is dat in Antwerpen toch gebeurd in de vorm van een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en projectontwikkelaar Cordeel rond het ‘RUP Pelikaanstraat’ in de stationsbuurt. Dat schrijft Knack. Het kabinet van schepen voor stadsontwikkeling Annick De Ridder (N-VA) ontkent niet dat de kosten grotendeels ten laste waren van Cordeel, een belanghebbende partij, maar stelt dat "alles volgens de gangbare procedures en in volle openbaarheid verloopt".