Moeten we straks betalen om fiets onder Astridplein te parkeren? Stad en NMBS onderzoeken mogelijkheden om deel fietsenstalling veiliger te maken
Het Antwerpse stadsbestuur en de NMBS voeren gesprekken over het betalend maken van een deel van de fietsenstalling aan het Centraal Station. Ze willen daarmee de veiligheid van deze ondergrondse parking verbeteren.
De fietsparking onder het Astridplein is open sinds 2006 en biedt plaats aan duizend fietsen. Heel wat pendelaars stallen er gratis hun tweewieler om nadien de trein te nemen in het Centraal Station. Toch heeft de fietsenstalling een slecht imago. Dit komt door de aanwezigheid van heel wat daklozen en het feit dat de fietsen een gemakkelijk doelwit zijn voor dieven.
Het Antwerpse stadsbestuur en de NMBS onderhandelen om een deel van de ondergrondse fietsenstalling betalend te maken. “Er is een vraag van reizigers naar een beter beveiligde en dus een betalende fietsparking. We voeren hierover gesprekken, maar het is nog te vroeg om details te geven. We kunnen al wel zeggen dat het slechts om een deel van de fietsenstalling zal gaan”, vertelt Bart Crols, woordvoerder van de NMBS. Ook op het kabinet van schepen voor Mobiliteit Koen Kennis is men schaars met uitleg. “Er zijn hierover gesprekken tussen de stad en de NMBS, maar meer kan daarover niet gezegd worden”, laat woordvoerder Dirk Vermeiren weten.
Als een fietsenstalling degelijk bewaakt wordt en comfortabel is, dan hebben wij er geen probleem mee dat er geld wordt gevraagd. De eerste 24 uur zouden wel sowieso gratis moeten blijven om mensen te stimuleren om met de fiets naar het station te komen
Daklozen en fietsendieven
Volgens een medewerker van fietspunt Antwerpen-Centraal zou een betalend systeem met een badge een oplossing kunnen bieden tegen de overlast. “Er slapen hier heel wat daklozen en er worden veel fietsen gestolen. Wij houden tussen 7 uur en 19 uur toezicht, maar ‘s nachts hangen er alleen maar camera’s. Sommige vrouwen durven hier niet komen als het donker is omdat ze zich onveilig voelen.” Een deel van de fietsenparking wordt door de stad gebruikt om fout geparkeerde fietsen te stallen. “Die fietsen worden verwijderd in de buurt van Centraal Station. Wanneer de eigenaars ze komen ophalen, krijgen ze de eerste keer een pv en de tweede keer een gasboete, heb ik horen zeggen.” De stad treedt sinds begin oktober strenger op tegen foutparkeerders na de lancering van de nieuwe parkeerzones voor fietsen, steps en scooters.
De Fietsersbond vindt een deel van de parking betalend maken geen oplossing voor het probleem. “Met een kleine veilige zone die betalend is, blijft er nog steeds een grote onaangename zone behouden”, zegt woordvoerder Renaat Van Hoof. “Als een fietsenstalling degelijk bewaakt wordt en comfortabel is, zoals dat in Nederland gebeurt, dan hebben wij er geen probleem mee dat er geld wordt gevraagd voor het langer parkeren. De eerste 24 uur zouden wel sowieso gratis moeten blijven om mensen te stimuleren om met de fiets naar het station te komen.”
Boete bovengronds, betalen ondergronds
Wouter Van Besien van Groen vindt het niet juist om geld te vragen voor het gebruik van de parking. “Mensen die de fiets en de trein nemen, lossen mee het mobiliteitsprobleem op. Barrières creëren door ze in de kosten te brengen is niet wat er moet gebeuren. Het gebouw voldoet niet aan de kwaliteitscriteria en daar moet iets aan gebeuren, maar die investering moet niet worden afgewenteld op de gebruikers”, zegt hij. Ook JONGCD&V Antwerpen is tegen het idee van een betalende fietsenstalling. “De stad heeft mensen al in de ondermaatse fietsparking moeten dwingen met het dreigement van boetes en het knippen van fietsen. Nu gaat men voor diezelfde fietsenstalling nog geld vragen ook. Met deze actie lijkt het stadsbestuur een graaibeleid op poten te zetten. Boetes bovengronds, betalen ondergronds”, zegt kandidaat-voorzitter Pieter De Cock.
Op het Astridplein bevestigen veel mensen de overlast aan de fietsparking, maar toch zien ze het niet zitten om ervoor te betalen. “Er is hier inderdaad hinder van daklozen die vuil achterlaten en mensen die op de grond urineren, maar ik denk niet dat geld ervoor vragen dat gaat oplossen. Ik zou het hier proberen mijden als het geld kostte”, zegt M. Hosten (38). “ Andere pendelaars vinden het een normale zaak dat de stad een veilige en gratis fietsenstalling aanbiedt: “Ze moeten net stimuleren dat wij de fiets en het openbaar vervoer gebruiken.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMtips
De muren toe aan een likje verf? Zo kies je de juiste kleur
De gemiddelde Nederlander geeft de muren in huis elke drie tot vier jaar een nieuw kleurtje. Maar hoe kies je een goede tint? Heleen van Gent, kleurexpert bij AkzoNobel, geeft advies. -
PREMIUMhuisarts vertelt
‘Vroeger keken we ’s avonds samen naar Disney+, maar nu wil ze niet meer’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. Deze week behandelt hij een patiënt met ernstige buikklachten. -
De Lijn pakt komende maand traminfrastructuur aan in drie Antwerpse zones
In Antwerpen voert De Lijn eind maart en begin april vernieuwings- en onderhoudswerken aan de traminfrastructuur uit in drie zones: aan de Blancefloerlaan op Linkeroever, aan de voormalige Nationale Bank aan de Frankrijklei, en op het Koningin Astridplein bij het Centraal Station. De hinder voor de reiziger en het verkeer blijft al bij al beperkt, stelt De Lijn.Antwerpen -
PREMIUM
Huis vol ongebruikte aankopen? Zo voorkom je nutteloze uitgaven
Weinig geld hebben en toch flink uitgeven. Sommige mensen hebben een gat in hun hand. Waarom is het voor hen zo moeilijk om financieel pas op de plaats te maken? -
“Mijn ode aan Vlaanderens Mooiste”: na Duvel-glas fietst Bavo (40) de Vlaamse leeuw in elkaar op Strava
Aaah, daar zijn de Vlaamse voorjaarsklassiekers. Als ode aan de Ronde van Vlaanderen maakte koersfanaat Bavo Deneckere (40) uit Antwerpen gisteren een stevige fietstocht van 272,8 kilometer. Maar het meest in het oog springt de route die Bavo uitstippelde: in de vorm van een Vlaamse leeuw.Antwerpen
-
Oude Joepies gezocht voor collectie Erfgoedbibliotheek: “Belangrijke bron voor onderzoek”
Rende jij vroeger ook op woensdag naar de krantenwinkel om de nieuwste poster van Zac Efron uit de Joepie te scheuren en boven je bed te hangen? Dan kan jij Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience misschien helpen. De Antwerpse bewaarbib zoekt namelijk alle Joepies die ooit verschenen zijn om in haar collectie op te nemen. “We worden vaak geassocieerd met oude literatuur, maar we verzamelen ook nieuw materiaal.”Antwerpen -
-
-
PREMIUM
Philippo Rozen wil CO2-uitstoot van papierwerk compenseren door bomen te planten: “En onze partner Itec zorgt dat de printers blijven draaien”
Philippo Rozen uit Kalmthout gaat het printproces voor de webshop en de vier winkels verduurzamen. Het gaat daarvoor een samenwerking aan met printbedrijf Itec uit Meer. De CO2-uitstoot van het ‘printerpark’ van Philippo wordt gecompenseerd door de aanplant van 120 bomen in het MVP-bos (Maatschappelijk Verantwoord Printen). “Het is een win-win want onze printers blijven optimaal werken en we dragen ons steentje bij aan het milieu en het klimaat”, zegt Henk Philippo.Ekeren -
PREMIUM
HUIZENJACHT. De Antwerpse stationsbuurt, de mooiste toegangspoort tot de Koekenstad: “Een tweeslaapkamerappartement kost je hier 200.000 euro”
Op zoek naar een nieuwe stek of gewoon nieuwsgierig naar wat de huizen tegenwoordig kosten in Vlaanderen en waar iedereen wil wonen? Wij gaan elke week op onderzoek met een lokale immomakelaar. Deze week: de stationsbuurt in Antwerpen. “Misschien wel de meest bereikbare buurt van Antwerpen, en je hebt hier álles.”Antwerpen
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer