Kamal Kharmach
Volledig scherm
PREMIUM
Kamal Kharmach © Klaas De Scheirder

Kamal Kharmach leefde dankzij geboorte van dochtertje dit jaar op een roze wolk: “Voor de job van ‘ouder’ zou ik ontslagen worden”

Wie dit jaar een eindejaarsconference wilde schrijven, had héél wat stof tot inspiratie na een jaar dat ongetwijfeld de geschiedenisboeken ingaat. Of misschien net niét, want 2020 werd voornamelijk gedomineerd door een allesoverheersend virus. Kamal Kharmach waagde zich eraan en keert dit jaar terug met zijn tweede eindejaarconference: ‘Mag ik even? 2020'. Een perfecte aanleiding om het eens met hem te hebben over de eerste avondklok sinds de Tweede Wereldoorlog, granatengooiers en Operatie Nachtwacht, en het grootste lichtpunt in de duisternis: zijn dochtertje.

  1. Antwerpse horeca tussen woede en machteloosheid: “Zonder één bewijs moeten we sluiten. En je zal zien dat we het in januari wéér zitten hebben”
    PREMIUM
    Antwerpen

    Antwerpse horeca tussen woede en machteloos­heid: “Zonder één bewijs moeten we sluiten. En je zal zien dat we het in januari wéér zitten hebben”

    Woede, frustratie en machteloosheid. De Antwerpse horeca moet alweer een dreun incasseren. Vanaf maandag is het voor minstens vier weken gedaan. “En ik geef het jullie op een briefje: in januari en februari hebben we het wéér zitten”, zegt Stéfan Cauwenbergs van Billie’s Bier Kafétaria. Maar opgeven? Dat horen we niet zo gauw in cafés, koffiebars en restaurants. Er is duidelijk zoiets als passie en liefde voor het vak.
  2. “Het begon als tijdverdrijf op wc. Daarom noem ik het ook shit-art”: Wouter Steel (46) en Eef Francx (45) exposeren voor het eerst samen
    Antwerpen

    “Het begon als tijdver­drijf op wc. Daarom noem ik het ook shit-art”: Wouter Steel (46) en Eef Francx (45) exposeren voor het eerst samen

    ‘Symbiotic’: zo zal de expositie van Wouter Steel (46) en Eef Francx (of Patteef) (45) in de Apex Gallery in Hopland heten. Van 26 november tot 31 januari is er een symbiose van de werken van de schilder en collagemaker te bewonderen, steeds met referentie naar de grote klassiekers, gevoel voor humor en toch met de vinger aan de pols van de actualiteit. “Wij maken geen kunst voor de elite.”