Stedenbouwkundige Maarten Van Acker (UAntwerpen) nam meer dan 100 jaar ideeën en plannen voor een Grote Ring rond Antwerpen onder de loep. Zowel in de stedelijke rand op de rechteroever van de Schelde als in het Waasland was er zoveel protest dat er uiteindelijk niets van in huis kwam, op een stuk van 13 kilometer in het havengebied na.
Volledig scherm
PREMIUM
Stedenbouwkundige Maarten Van Acker (UAntwerpen) nam meer dan 100 jaar ideeën en plannen voor een Grote Ring rond Antwerpen onder de loep. Zowel in de stedelijke rand op de rechteroever van de Schelde als in het Waasland was er zoveel protest dat er uiteindelijk niets van in huis kwam, op een stuk van 13 kilometer in het havengebied na. © RV

Hoe een ring rond Antwerpen stad, haven en rand vele decennia bezighield: “Begraven onder massaprotesten van boeren, milieugroepen en rijke burgers”

AntwerpenIn 1967 opent de Tijsmanstunnel in de Antwerpse haven: een eerste stukje van de Grote Ring (R2) die het verkeer in een wijde boog rond de stad moet leiden. Twee jaar later is de (halve) ‘Kleine Ring’ (R1) met de Kennedytunnel klaar. Die snelweg raakt snel verzadigd. De roep naar de R2 wordt luider. Tenminste, vanuit stad en haven. De periferie denkt er anders over: boeren, milieuactivisten en bemiddelde burgers vormen vanaf de jaren ’70 een front. De Grote Ring zal er nooit komen. Een duik in honderd jaar geschiedenis. Ja, zó lang al.

  1. Omstreden Borealis-werf weer opgestart, Crevits belooft zes extra medewerkers voor begeleiding slachtoffers
    Antwerpen

    Omstreden Borealis-werf weer opgestart, Crevits belooft zes extra medewer­kers voor begelei­ding slachtof­fers

    Er wordt weer gebouwd aan de chemiefabriek van Borealis in de Antwerpse haven, na twee maanden stilstand. Het bedrijf gaat opnieuw in zee met de Franse aannemer Ponticelli. Opvallend: over de van mensenhandel beschuldigde Italiaanse aannemer Irem (dat nochtans eerder in een ‘joint venture’ met Ponticelli werkte) wordt met geen woord gerept. Ondertussen is er goed nieuws voor de slachtoffers: de Vlaams regering belooft zes extra medewerkers, met het oog op hun begeleiding.
  2. Parkeerapps worden populairder, maar soms loopt het fout: “Parkeersessie bleef gewoon drie weken doorlopen, hoewel ik slechts drie uur in Antwerpse parking had gestaan”
    PREMIUM
    Antwerpen

    Parkeer­apps worden populair­der, maar soms loopt het fout: “Parkeer­ses­sie bleef gewoon drie weken doorlopen, hoewel ik slechts drie uur in Antwerpse parking had gestaan”

    Ondergronds parkeren via nummerplaatherkenning en de betaalapp 4411 kan onaangename verrassingen brengen. Dirk Martens (Berchem) belandde de voorbije drie weken in een kafkaïaans pingpongspel tussen 4411 (Be-Mobile) en Q-Park, uitbater van parking Steendok op het Zuid. Daar stond hij op 8 september iets meer dan drie uur geparkeerd. “Mijn parkeersessie bleef nadien doorlopen.” Finaal was er dan toch een happy end.
  3. De kracht van sociaal en betaalbaar wonen in de stad: cohousingproject Cord’o bracht geëngageerde en kwetsbare Antwerpenaren samen
    PREMIUM
    Antwerpen

    De kracht van sociaal en betaalbaar wonen in de stad: cohousing­pro­ject Cord’o bracht geëngageer­de en kwetsbare Antwerpena­ren samen

    Solidariteit, duurzaamheid en verbondenheid: dat zijn de sleutelwoorden voor het cohousingproject Cord’o in de Markgravebuurt. Een mix van acht sociaal voelende en maatschappelijk kwetsbare mensen heeft er een warm nest gevonden. Het project won in 2020 de wedstrijd alternatief wonen. De stad lanceert daarvan nu de vierde editie.