Dulle Griet komt na 2 jaar weer thuis

De Dulle Griet van Pieter Bruegel de Oude is terug thuis in het Antwerpse Museum Mayer van den Bergh. Ze is vanaf dinsdag 22 januari opnieuw één van de blikvangers in het museum na een afwezigheid van twee jaar. Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) te Brussel restaureerde het werk anderhalf jaar, daarna was het te zien op een Bruegel overzichtstentoonstelling in Wenen.

Volledig scherm
Sfeerbeelden thuiskomst Dulle Griet © Ans Brys

De Dulle Griet van Pieter Bruegel de Oude hangt opnieuw op een prominente plaats in het museum van zijn ontdekker, collectioneur Fritz Mayer van den Bergh (1858-1901). Het werk werd anderhalf jaar lang gerestaureerd in Brussel. Het grillige landschap met donkerrode lucht en bruine toetsen in het schilderij oogt na de grondige opknapbeurt veel frisser. De gele vernislagen en latere overschilderingen zijn weggehaald en het originele kleurenpalet is terug. Doordat het palet lichter en gevarieerder is, toont het werk ook voorheen onzichtbare details zoals de teddybeer, de fijn uitgewerkte helmen en het prachtige landschap op de achtergrond. De penseelstreken van Bruegel en zijn talent komen nog beter uit de verf en het hele tafereel vertoont veel meer diepte.

Helletafereel

Op 1 maart verwelkomt writer in residence Jeroen Olyslaegers met een aantal bekende gasten het helletafereel. Hij gaat met 6 gasten in gesprek over de betekenis en de bijzonder actuele gelaagdheid van Bruegels’ mysterieuze werk. Bezoekers kunnen één of meerdere debatten volgen, die ’s avonds vóór het schilderij plaatsvinden. Nadien brengt Olyslaegers in alle beslotenheid de nacht door bij Dulle Griet. “Ik hou van dit werk sinds ik als ventje van een jaar of zeven het Suske & Wiske album De Dulle Griet las”, zegt Olyslaegers. “Willy Vandersteen liet de Dulle Griet tot leven komen in de twintigste eeuw en er speelden zich ook scènes af hier in het museum. Ik vond het meteen geweldig.”

Quote

We zien het werk nu zoals Bruegel het gezien heeft, en dat is behoorlijk heftig

Jeroen Olyslaegers
Volledig scherm
Het werk werd heel omzichtig opgehangen onder het toeziend oog van twee cherubijntjes © Ans Brys
Volledig scherm
Het werk na restauratie in het Brusselse KIK © Ans Brys

De restauratie maakte het werk nog mooier, meent hij. “We zien het werk nu zoals Bruegel het gezien heeft, en dat is behoorlijk heftig. Je komt bijzonder dicht bij de ervaring van de kunstenaar en die oorspronkelijke kracht van het werk kan je nu terug zien, dat maakt dit tot een heel bijzonder moment”, zegt Jeroen Olyslaegers.“Die kleurenpracht, maar ook die raadselachtigheid van het werk is heel intrigerend. Er is een grote spanning tussen de innerlijke wereld van de figuur de Dulle Griet en wat haar omgeeft. Ziet ze wel wat er rond haar gebeurt? Of zitten al die demonen rond haar enkel in haar hoofd? De spanning tussen onze innerlijke gedachten en wat er buiten ons om gebeurt voelen we allemaal, dat maakt het schilderij zo universeel.”

448 Belgische frank

Het museum plant een bijzondere tentoonstelling vanaf 5 oktober. Dan viert het museum de 125ste verjaardag van de aankoop van het werk door Mayer van den Bergh. Die kocht het werk in 1894 voor 448 Belgische frank, zelfs toen een peulschil voor zo’n meesterwerk.Mayer van den Bergh had een neus voor zulke geniale vondsten en hij was gefascineerd door kunst uit de 15de en 16de eeuw, een periode die uit op dat moment niet in trek was bij kunstliefhebbers en verzamelaars. 

Ook Florent Van Ertborn (1784-1840), die een honderdtal topstukken van het huidige Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen verwierf, had hetzelfde talent en was zijn tijd ver vooruit. Hij verwierf de Madonna van Fouquet, die nog altijd erg modern oogt na 500 jaar. Vanaf 5 oktober 2019 organiseert het Museum Mayer van den Bergh een tentoonstelling over de verzamelwoede van deze toonaangevende Antwerpse collectioneurs. Naast Dulle Griet en topstukken van Jean Fouquet, Rogier Van der Weyden en Gerard David krijgt de bezoeker ook de verhalen achter de kunstwerken.

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Gestolen nummerplaat, gestolen rijbewijs, gestolen brommer én drugs op zak: bestuurder van bromfiets opgepakt

    Gestolen nummer­plaat, gestolen rijbewijs, gestolen brommer én drugs op zak: bestuurder van bromfiets opgepakt

    Een interventiepatrouille van de politie merkte vrijdagavond in de omgeving van de Tweegezusterslaan een bromfietser op die moeite had om zijn tweewieler onder controle te houden. De patrouilleploeg kon de man tegenhouden en toen ze achter de documenten vroegen, bleek de bestuurder die niet bij te hebben. De nummerplaat op de bromfiets bleek bovendien gestolen te zijn. In de bak van de brommer werd nog een andere gestolen nummerplaat en een gestolen rijbewijs aangetroffen. Ook de brommer zelf bleek gestolen. De bestuurder had ook nog eens drugs op zak.
  2. Tijgerpython Germaine keert wellicht nooit meer terug naar baasje: “Kans dat college vergunning geeft is onbestaande”

    Tijgerpy­thon Germaine keert wellicht nooit meer terug naar baasje: “Kans dat college vergunning geeft is onbestaan­de”

    De kans dat Yves Loones en zijn gezin hun tijgerpython Germaine ooit nog terugzien is bijzonder klein. Yves kreeg bij de politie te horen dat de kans erg klein is dat de stad een vergunning zal toekennen. “Het schepencollege moet hierover beslissen en die zullen dat blijkbaar nooit goedkeuren. Stel dat er iets zou gebeuren is de stad mee verantwoordelijk. Onbegrijpelijk, ik wil alle verantwoordelijkheid op mij nemen.” De stad laat weten dat er nog geen beslissing is genomen omdat er nog geen vergunning is aangevraagd.
  1. Fotograaf Stephan Vanfleteren houdt overzichtstentoonstelling in Fotomuseum: “Acht maanden in mijn kelder geleefd om foto’s te selecteren”
    PREMIUM

    Fotograaf Stephan Vanflete­ren houdt overzichts­ten­toon­stel­ling in Fotomuseum: “Acht maanden in mijn kelder geleefd om foto’s te selecteren”

    De Belgische fotograaf Stephan Vanfleteren (50) pakt vanaf volgende week uit met zijn eerste overzichtstentoonstelling ‘Present’. Hij neemt daarvoor het hele Fotomuseum in. Nog nooit eerder werd het hele museum ingenomen door één fotograaf. Naast Vanfleterens bekende werken zal je er ook pareltjes zien die hij terugvond in zijn allereerste fotomappen. “Alsof ik naar mijn eigen leven terugkijk”, zegt hij. “Ik vertoefde 8 maanden in mijn kelder om deze selectie te maken. Dit is heel spannend want als er nu geen volk op af komt is dat zonde van al die tijd”, lacht hij.