Dag en nacht technische bijstand tijdens renovatie Sint-Annatunnel

Tijdens de renovatieperiode van de Sint-Annatunnel, die vijf jaar zal duren, zal er 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 technische bijstand zijn om de hinder voor voetgangers en fietsers te beperken. De organisatoren van een petitie voor een betere verbinding tussen Linker- en Rechteroever halen daarmee een eerste slag thuis.

Volledig scherm
De lift van de Sint-Annatunnel, of de voetgangertstunnel. Omdat de liften erfgoed zijn, moet het uitzicht ervan bewaard worden. © Archieffoto Laenen

Bewoner van Linkeroever Joost Van der Donckt was het zo beu dat de liften en roltrappen van de Sint-Annatunnel constant stuk waren, dat hij een petitie opstartte. Daarin vroeg hij de overheden om een betere verbinding tussen Linker- en Rechteroever te garanderen. Sinds november tekenden 2.635 mensen de petitie en gisteren werd Joost uitgenodigd op het kabinet van minister van Mobiliteit Ben Weyts om de vragen en voorstellen van de ondertekenaars toe te lichten.

Volledig scherm
Joost Van der Donckt is blij dat de minister permanente technische bijstand wil voorzien tijdens de hele werfperiode. © Joost Van der Donckt

“Tijdens het gesprek werd ons alvast één ding beloofd: dat er gedurende de hele renovatieperiode 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven, permanentie zal zijn in de tunnel om technische problemen snel op te lossen”, zegt Joost. Dat werd ons ook bevestigd door het kabinet Weyts: “De 24-uurspermanentie is opgenomen in het bestek van de renovatie. De aannemer moet dit voorzien om hinder tijdens de werken te beperken.”

In 2019 start de broodnodige renovatie van de liften in de voetgangerstunnel. Vooral mindervaliden zullen onvermijdelijk hinder ondervinden bij die werken aan de liften. “Voor hen lijkt de tramverbinding van de Blancefloerlaan naar de Meir tijdens de werken de beste optie. Een alternatief is de lift van de Kennedytunnel. Voor de bromfietsen wordt er gekeken of er bijkomende oplossingen mogelijk zijn tijdens de werken aan de liften”, zegt Joost. “De renovatie van de liften zal buiten de maanden juli en augustus georganiseerd worden. Op deze manier wordt de hinder voor de middenstand en zomeractiviteiten zoveel mogelijk beperkt.”

In fase twee, vanaf 2020, komen de roltrappen aan de beurt, goed voor een renovatieperiode van twee keer twee jaar. Bedoeling is dat de gerenoveerde liften tegen dan meer liftbewegingen per uur aankunnen en zo de hinder tijdens deze fase helpen opvangen. Ook zal de signalisatie aangepast worden, om de doorstroom vlot te houden. Omdat veel pendelaars normaal de roltrappen nemen, zal de roltrap met de drukste richting voor hen open blijven. Zo wil men vermijden dat veerboot langere uren moet maken.

“Het opvoeren van de veerboot ligt momenteel moeilijk omdat er momenteel geen ruimte is aan middelen en personeel. Enkel als de andere maatregelen ontoereikend blijken, zal de veerboot vaker worden ingezet”, is te horen op het kabinet. De waterbus tussen Sint-Anneke plage en het Steenplein kost nu 1 euro per rit en dat zal ook zo blijven. De Haven van Antwerpen heeft daarin het laatste woord. Momenteel zit ook de metro onder de Schelde aan haar maximumcapaciteit en is er geen ruimte om nog meer tramstellen in te leggen.

De fameuze fietsersbrug, de droom van voormalig schepen van stadsontwikkeling Rob Van de Velde, lijkt intussen steeds meer verre toekomstmuziek te worden. “De fietstunnel in het noorden en de fietsbrug in het zuiden zullen niet verwezenlijkt worden voor het einde van de werken aan de Sint-Annatunnel, niet voor 2024 dus”, zegt Michael Devoldere van het kabinet Weyts. “Over de brug zijn er ook nog heel wat technische vragen die nog dienen beantwoord te worden. Dat is een moeilijke oefening, zeker omdat rekening gehouden moet worden met het drukke scheepvaartverkeer op de Schelde. Ook over de financiering van de brug lopen er nog besprekingen tussen de stad en de Vlaamse Overheid.”

PZC gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Antwerps acteur Robert “Bob” Van Der Veken (90) overleden

    Antwerps acteur Robert “Bob” Van Der Veken (90) overleden

    De Antwerpse acteur Bob Van Der Veken is maandag op 90-jarige leeftijd overleden in Kalmthout. Bij het grote publiek is hij vooral bekend door zijn rol van directeur Paul Tienpondt in de reeks De Collega’s. Nadien speelde hij vooral gastrollen in series als Wittekerke, De Kotmadam en Lili & Marleen. Ook in F.C. De Kampioenen mocht hij twee keer opdraven. Op het witte doek schitterde Van Der Veken in de film De Witte van Sichem. Naast televisie stond de acteur ook regelmatig op het toneel. In december 2006 nam hij afscheid van het vak in het stuk The Red Star Line van theater Zeemanshuis.
  2. Antiquair restaureert 33 antieke kroonluchters van stadhuis: “Alsof ik terug eerste dag naar school ging”

    Antiquair restau­reert 33 antieke kroonluch­ters van stadhuis: “Alsof ik terug eerste dag naar school ging”

    Hij verslikte zich in zijn koffie toen hij een mail van de stad Antwerpen las met de vraag of hij de 33 kroonluchters van het stadhuis wou restaureren. Donald De Witte kreeg 2,5 jaar tijd voor dit huzarenstukje. Met nog elf luchters te gaan zit hij in de laatste rechte lijn. “Ik ben toch wel trots dat ik de persoon zal zijn die de Antwerpse kroonluchters opnieuw heb doen schitteren.”