Volledig scherm
Den Haag hangt vol vlaggen met 'Land in zee'. © Ernst Jan Rozendaal

Zeeuwse lobbyweek in Den Haag begonnen

DEN HAAG - Nog voor de 'Zeeuwse ambassade' officieel is geopend, is in het Haagse perscentrum Nieuwspoort een grote meerdaagse lobby voor Zeeland opgestart. In diverse zalen begonnen donderdag om lunchtijd symposia over excellent onderwijs, de grensoverschrijdende arbeidsmarkt en de Zeeuwse ui.

Ondertussen kon het publiek - met name de door de Maatschappij voor Nijverheid en Handel georganiseerde bijeenkomst over onderwijs en die van Terneuzen over de arbeidsmarkt werden goed bezocht - zich te goed doen aan Zeeuwse zaligheden. Van galetwafeltjes bij de koffie tot Oosterscheldevis.

De Zeeuwse invasie, bus en treinladingen met bestuurders en ambtenaren, kan Den Haag niet ongemerkt voorbijgaan. Rond Nieuwspoort hangt de stad vol vlaggen met 'Land in zee', op het Plein houdt Omroep Zeeland een Zeelandquiz en de gangen van het perscentrum hebben ook een make over gekregen, met Zeeuwse foto's en logo's.

Overigens vond vroeger op de dag het startschot plaats in Amsterdam, waar commissaris van de koning Han Polman met een slag op de gong de beurs in bedrijf zette.

Volledig scherm
Han Polman slaat op de gong bij de Euronext. © Sebastian Groothuis
Volledig scherm
Han Polman slaat op de gong bij de Euronext. © Sebastian Groothuis
Volledig scherm
Omroep Zeeland houdt een Zeelandquiz. © Ernst Jan Rozendaal
Volledig scherm
Bij de opening Prinsjesfestival. © Ernst Jan Rozendaal
  1. Tien locaties voor wie geen zin heeft in een standaard Amsterdam Dance Event
    ADE

    Tien locaties voor wie geen zin heeft in een standaard Amsterdam Dance Event

    Amsterdam Dance Event, dat vandaag van start is gegaan en 375.000 bezoekers verwacht, is zó veel meer dan een nachtje 'raven' in de Amsterdam Arena. Je kan dansen in een hijskraan, met slechts veertig man getuige zijn van een wereldberoemde dj in een piepklein keldertje, of de hele nacht doorhalen in een soort omgebouwde huiskamer in Amsterdam-Noord. Ga je liever borrelen in een oude mannensauna, ooit opgericht zodat homo’s een plek hadden om af te spreken? Het kan allemaal. Tien bijzondere ADE-locaties, om te voorkomen dat je niet in de massa verdwijnt. 
  2. McDonald's drijft klanten tot grote wanhoop met 'irritante illusie'

    McDonald's drijft klanten tot grote wanhoop met 'irritante illusie'

    De Britse tak van hamburgerketen McDonald's heeft met een raadselachtig bericht op sociale media klanten tot grote wanhoop gedreven. Het bedrijf postte op Twitter en Facebook een afbeelding van een reeks verticale zwarte streepjes met daarbij de tekst: Tag een vriend die tussen de lijntjes zou moeten lezen. Vervolgens wrongen volgers van de fastfoodfirma zich dagenlang in de vreemdste bochten om een verborgen mededeling te achterhalen.