Volledig scherm
© iStock/Thinkstock

Zeeland krijgt Europees geld voor onderzoek naar gedrag toerist

VLISSINGEN - Wil je toeristen naar Zeeland trekken, dan moet je niet alleen kwaliteit en 'beleving' bieden, maar hem ook digitaal bedienen.

Door geldgebrek staat de zo gewenste Digitale Zeeland Experience nog in de kinderschoenen, maar nu begint er dankzij vier ton Europese subsidie toch een driejarig onderzoek. Het geld komt uit het Interreg-project 2 Zeeën, waarin Zeeland samenwerkt met partners in Vlaanderen, Noordwest-Frankrijk en Zuidoost-Engeland. In Zeeland wordt Profit uitgevoerd door ontwikkelingsmaatschappij Impuls en de HZ University of Applied Sciences. die er samen met de provincie en de gemeenten zelf drie ton inpompen.

Klantendashboard

Het doel is ondernemers van vitale data te voorzien. Wil een recreatieondernemer zijn klant beter begrijpen en ook slimmer communiceren, dan moet je data over consumentengedrag verzamelen. Voor een individueel bedrijf is dat een tijdrovende en erg dure klus. "Profit zal big data analyseren en ontsluiten voor ondernemers in de vrijetijdseconomie. Dat gebeurt via een grensoverschrijdend ict-platform. Je maakt in feite een klantendashboard voor ondernemers", legt Margot Tempelman van de HZ uit.

Zeeland krijgt een leidende rol in het interregionale onderzoek als het gaat om het verzamelen en analyseren van data.

Proefprojecten

Binnen de provincie zullen lokaal proefprojecten worden opgezet. Daarover lopen gesprekken met enkele gemeenten.

Digitale dienstverlening neemt een hoge vlucht. Zeeland wil gebruik maken van een nieuwe techniek: Near Field Communication, die gebruik maakt van chips die je overal kunt inbouwen. Van schoenen tot horloges. De gebruiker kan zijn profiel op de chip zetten. Met één app of pasje kan die theoretisch alles tijdens zijn vakantie of dagtrip regelen, van inchecken, vervoer tot museumbezoek. Voor ondernemers is dit soort innovaties handig. Je hebt de doelgroep in beeld en kan individuele gasten een op maat gesneden aanbieding te doen. Kennis van de klant maakt het verschil tussen winnen en verliezen.

  1. Demonstranten gaan straat op na toetreden AfD in parlement

    Demonstranten gaan straat op na toetreden AfD in parlement

    In verschillende Duitse steden zijn vanavond demonstranten de straat opgegaan om te protesteren tegen de rechts-populistische partij AfD. Uit de exitpolls blijkt dat Alternative für Deutschland met 13,5 procent van de stemmen de kiesdrempel van 5 procent ruim heeft gehaald. Dat betekent dat de partij mag toetreden tot de Bondsdag. Merkel liet eerder op de avond al weten de toetreding van de AfD tot het parlement als een grote opgave te beschouwen voor haar CDU.