Volledig scherm
foto Dirk-Jan Gjeltema

'Stel cliënt centraal bij reorganisatie van Arduin'

MIDDELBURG - De cliëntenraad van Arduin volgt de ingrijpende ontwikkelingen bij de organisatie kritisch. De raad hamert er vooral op dat de cliënten goed en tijdig worden geïnformeerd over de veranderingen en dat ze de begeleiding krijgen die ze nodig hebben, zegt voorzitter Jacques Suurmond. ,,Het mag niet zo zijn dat iemand erdoor wordt verrast." Arduin is bezig met een uitgebreide reorganisatie.

Die houdt onder meer in dat diverse locaties voor bedrijfsactiviteiten en dagbesteding sluiten of worden samengevoegd. De reden is dat de kosten niet in verhouding staan tot de opbrengsten.

Kritisch opstellen

,,We zijn er op zich positief over, omdat er twee belangrijke doelstellingen zijn: het verbeteren van de kwaliteit van de zorg en het financieel gezond maken van de organisatie", zegt Suurmond. ,,Maar de cliënt moet altijd centraal staan. Dat betekent dat er heel goede communicatie moet zijn. Het gaat om kwetsbare mensen en hun omgeving. Er zullen binnenkort ook plannen komen waardoor cliënten van woning moeten veranderen. Daar geldt het belang van zorgvuldigheid dubbel voor."

De cliëntenraad blijft zich daarom de komende tijd kritisch opstellen en zal ook op de rem trappen als de ontwikkelingen te snel gaan, zegt Suurmond. ,,Er gebeurt nu heel veel in korte tijd. Dat is ook de reden waarom we er bovenop zitten, anders kunnen er ongelukken gebeuren. De kwaliteit van de zorg staat voor ons bovenaan. Die willen we terugzien."