Volledig scherm
© Irene Wouters

EZ past regels voor aanbesteding windparken aan na 'truc' Dong Energy

DEN HAAG - Wie een windpark op zee wil aanleggen, mag nog maar met twee BV's biedingen doen. Het ministerie van Economische Zaken gaat de regels voor de aanbesteding van windparken op zee aanscherpen.

Dat bevestigt EZ tegenover RTLZ.

Windparken

Aanleiding is de gang van zaken rond de tender voor deel één en twee van het windpark Borssele voor de kust van Zeeland. Daarvoor hadden 38 partijen zich ingeschreven. Het Deense Dong Energy kwam als goedkoopste en daarmee als winnaar uit de bus. Kort daarna bleek dat Dong met 21 BV's had geboden. Het wilde zo voorkomen dat het één van de twee kavels zou mislopen.

De 'truc van Dong' leidde tot irritatie bij andere bieders. Het ministerie wil nu het aanbestedingsbeleid voor offshore-windparken aanpassen. In de komende tenders voor windparken die voor de Nederlandse kust zijn gepland, mag een bedrijf met maximaal twee BV's meedingen naar de bouw.

  1. Tien locaties voor wie geen zin heeft in een standaard Amsterdam Dance Event
    ADE

    Tien locaties voor wie geen zin heeft in een standaard Amsterdam Dance Event

    Amsterdam Dance Event, dat vandaag van start is gegaan en 375.000 bezoekers verwacht, is zó veel meer dan een nachtje 'raven' in de Amsterdam Arena. Je kan dansen in een hijskraan, met slechts veertig man getuige zijn van een wereldberoemde dj in een piepklein keldertje, of de hele nacht doorhalen in een soort omgebouwde huiskamer in Amsterdam-Noord. Ga je liever borrelen in een oude mannensauna, ooit opgericht zodat homo’s een plek hadden om af te spreken? Het kan allemaal. Tien bijzondere ADE-locaties, om te voorkomen dat je niet in de massa verdwijnt. 
  2. McDonald's drijft klanten tot grote wanhoop met 'irritante illusie'

    McDonald's drijft klanten tot grote wanhoop met 'irritante illusie'

    De Britse tak van hamburgerketen McDonald's heeft met een raadselachtig bericht op sociale media klanten tot grote wanhoop gedreven. Het bedrijf postte op Twitter en Facebook een afbeelding van een reeks verticale zwarte streepjes met daarbij de tekst: Tag een vriend die tussen de lijntjes zou moeten lezen. Vervolgens wrongen volgers van de fastfoodfirma zich dagenlang in de vreemdste bochten om een verborgen mededeling te achterhalen.