In de zaterdag-bijlage Z verschijnen de verhalen waar de redactie extra tijd en aandacht aan heeft kunnen besteden.
Volledig scherm
In de zaterdag-bijlage Z verschijnen de verhalen waar de redactie extra tijd en aandacht aan heeft kunnen besteden. © PZC

Weekendbijlage Z bij PZC: ‘Elke zaterdag de diepte in’

ACHTER DE SCHERMENEen extra katern vol verhalen waar de verslaggevers nóg meer aandacht aan besteden dan aan de artikelen die dagelijks in de PZC verschijnen. Verhalen die achtergronden bieden, ontwikkelingen analyseren of inhaken op de verwondering van de lezer. Over zaken die spelen in het binnenland, buitenland, de wetenschap én natuurlijk in Zeeland. Dat is weekendbijlage Z in een notendop.

Wat is het idee achter deze weekendbijlage?

Chef internet Arjen Nijmeijer: ,,De weekendbijlage bij de zaterdagkrant zijn we ooit gaan maken vanuit de overtuiging dat mensen in het weekend meer tijd hebben en nemen om lange verhalen te lezen. De verhalen in deze bijlage zijn soms wel twee, drie of vier keer zo lang als de artikelen die we doordeweeks brengen. Omdat we echt wat dieper ingaan op de materie dan puur het brengen van de feiten. Je moet er dus echt wel even voor gaan zitten.”

En, gaan mensen er ook echt voor zitten?

,,Vroeger deden we wel eens een lezersonderzoek, waarbij we mensen vroegen hoe de bijlage beviel. Daar kwam vaak uit dat de verhalen erg werden gewaardeerd. Maar bij een enquête is het toch altijd de vraag: in hoeverre komt dit overeen met de werkelijkheid? Lezen ze de verhalen echt van begin tot eind? Tegenwoordig zetten we bijna alle artikelen online en kunnen we zien hoe ze worden gelezen. En elke maandag zie ik aan de statistieken weer dat het de moeite waard is. Relatief veel mensen lezen het hele verhaal uit: dat leid ik onder meer af uit de tijd die ze op de pagina besteden.”

Hoe denk je dat dat komt?

,,Onder meer door de onderwerpen die we kiezen. Vanuit de Zeeuwse redactie in Vlissingen maken we meestal een kleine reportage, een grote reportage, een analyse, een portret, de rubriek ‘Weer even thuis’, een column en een grote foto die het belangrijkste nieuws van de week weergeeft. Die portretten schrijven we vaak over mensen die in bepaalde kringen in Zeeland heel bekend zijn. De nieuwsfoto komt paginabreed heel mooi tot zijn recht. En in de analyse plaatsen we bepaalde ontwikkelingen in een kader, waardoor we het nog beter kunnen duiden.

In de reportages duiken we vaak in een onderwerp dat al langer speelt. Zo schreef verslaggever Ondine van der Vleuten een tijdje geleden bijvoorbeeld het stuk: ‘Mariniers willen geen verkering met Zeeland’, waarvoor ze naar Doorn is gereden. Daar sprak ze onder anderen een aantal mariniers op de kazerne, maar ging ze ook het centrum in om de lokale middenstand te ondervragen. Dat geeft een andere kijk op een onderwerp dat heel Zeeland bezighoudt en dat spreekt lezers aan.”

Maar de onderwerpen zijn niet altijd actueel?

,,Nee, dat klopt. Soms kan het ook iets zijn dat ons opvalt, dat al langer speelt. Zo ontstond het artikel ‘Rijke Belgen houden Retranchement in leven’. Het viel ons op dat de huizen daar voor miljoenen over de toonbank gaan, terwijl er steeds minder mensen wonen en de woningprijzen in de rest van Zeeuws-Vlaanderen veel lager liggen. Dan vragen we ons af: hoe komt dat nou? We stuurden verslaggever Bob Maes op pad en toen bleek daar een fantastisch verhaal uit te komen. Dit werd bijvoorbeeld 25.000 keer gelezen.”

Plaatsen jullie al deze artikelen ook online?

,,Bijna alle Zeeuwse verhalen uit de Z-bijlage zetten we meteen die zaterdagochtend online. In een speciaal blokje ‘Weekend’, op de homepage. Omdat we hebben gemerkt dat ze heel erg goed worden gelezen en mensen inderdaad veel meer tijd nemen om voor zo’n verhaal te gaan zitten. Meer dan 70 procent van de lezers bereiken we via mobiel, dus ondanks dat het echte longreads zijn, slagen we er kennelijk in om de artikelen op een goede manier te presenteren.”

Waarom worden deze verhalen Premium gemaakt?

,,Omdat dit artikelen zijn waar wij flinke inspanningen voor verrichten. Het is geen nieuws dat ons zomaar in de schoot wordt geworpen via een persbericht of zo. Soms zijn we een hele dag op pad, spreken we een heleboel verschillende mensen en zijn we uren bezig met de uitwerking. Dan is het niet meer dan logisch dat daar iets tegenover staat, toch?”

Al die inspanningen zijn duidelijk terug te zien in de kwaliteit van de verhalen, zeg je. Kun je een voorbeeld noemen van een verhaal dat er echt uit sprong?

,,Pas hadden we nog een aangrijpend portret over Romy Thuy in de krant. Een meisje dat anorexia heeft gehad en vlogs maakte over haar herstel. In het interview vertelt ze hoe zij de ziekte heeft ervaren, hoe ze terug vocht en hoe ze met haar vlogs lotgenoten wil laten zien dat ze stapje voor stapje beter kunnen worden, net als zij. Het is een heel persoonlijk verhaal, maar anorexia is een ziekte van deze tijd: veel mensen kennen iemand die eraan lijdt en daarom spreekt het een groot publiek aan. Dit is meer dan 80.000 keer gelezen. Alleen al op de website van PZC. Dat is waanzinnig veel.”

Behalve de Z-bijlag heeft de krant op zaterdag nog een aantal andere bijlages. Waarom zoveel?

,,Er is inderdaad heel veel te lezen in het weekend. Naast het eerste katern - met daarin het belangrijkste nieuws in binnen- en buitenland -, het Zeeuwse katern - met daarin de regionale actualiteiten - en de Z-bijlage, hebben we op zaterdag ook nog de Zo en het PZC Magazine. Dat kan allemaal heel goed naast elkaar bestaan, omdat alles een heel andere sfeer heeft. In de Z-bijlage vind je een heleboel regionale verhalen die achtergronden bieden. ‘Zo’ is veel meer consumentgericht en nationaal relevant. En het magazine is echt een tijdschrift met veel menselijke verhalen en lifestyle-onderwerpen, zoals boeken, spelletjes en reizen.”

  1. Verslaggeving in tijden van corona: ‘Journalistiek in optima forma’
    ACHTER DE SCHERMEN

    Verslagge­ving in tijden van corona: ‘Journalis­tiek in optima forma’

    Journalisten hebben volgens het kabinet tijdens de coronacrisis een vitaal beroep. De reden? Het belang van goede informatievoorziening en duiding van de ontwikkelingen. En dat is precies waar de PZC-journalisten deze dagen hun stinkende best voor doen. ,,Het voelt als mijn plicht om het nieuws bij onze lezers te brengen”, zegt algemeen verslaggever Rolf Bosboom. Al doet hij dat onder iets andere omstandigheden dan anders.
  1. Lezers steunen krantenbezorgers: “Stroopwafels aan de deur als blijk van waardering”
    Achter de Schermen

    Lezers steunen krantenbe­zor­gers: “Stroopwa­fels aan de deur als blijk van waardering”

    In Nederland staan elke dag 6000 bezorgers bij het krieken van de dag op om de kranten van DPG Media te bezorgen bij de abonnees. Dat klepperen van de brievenbus is in het dagelijks leven voor veel mensen een vaste waarde en een belangrijk onderdeel van hun ochtendritueel. Opstaan, douchen, ontbijten, mét een verse krant. Zo zijn we dat gewend. Nu het coronavirus Nederland heeft lamgelegd, is de rol van de krantenbezorger nóg belangrijker geworden. De krant is voor veel abonnees een anker, een houvast. En alle zeilen worden bijgezet om die ‘huisvriend’ te blijven bezorgen.