FOTO: © Kioni Papadopoulos
Volledig scherm
FOTO: © Kioni Papadopoulos © Kioni Papadopoulos

Foto’s van persfotograaf Boaz Timmermans ‘vertellen een verhaal’

Freelance persfotografen vliegen van hot naar her om alle belangrijke, leuke en bijzondere gebeurtenissen in de provincie op de gevoelige plaat vast te leggen. Met de foto's die dagelijks verschijnen bij het laatste nieuws en het verhaal van de dag, geven ze kleur aan de PZC. Onder hen Boaz Timmermans, die met veel plezier vertelt over zijn werk en grootste passie.

Hoe ziet een werkdag van een persfotograaf eruit? Waar moet je op letten bij het maken van foto's voor de krant? Wat mag wel en wat mag niet? In hoeverre drukt de regio waarin hij werkt een stempel op het type foto’s dat hij maakt? En wat zijn de laatste ontwikkelingen binnen zijn vak? Boaz beantwoordt al deze vragen, én meer, in dit uitgebreide interview.

,,Hoe een werkdag eruit gaat zien, is voor mij altijd een verrassing”, begint Boaz te vertellen. ,,Soms heb ik een dag van tevoren wel al een afspraak staan, maar meestal krijg ik mijn opdrachten pas in de loop van de dag binnen. Omdat ze op de redactie ’s ochtends kijken waar ze over gaan schrijven en daarna pas kunnen bepalen bij welke artikelen een foto moet komen. Het is dus altijd weer anders.”

‘Het beeld van de straat vangen’

Over het algemeen gaat het om reportage- en portretfoto’s van mensen die geïnterviewd worden. ,,Dat is ook wat ik het liefste doe. Daar kan ik mijn creativiteit in kwijt en kan ik de tijd voor nemen om goed na te denken hoe ik iets of iemand in beeld breng”, stelt Boaz. ,,Foto’s voor de krant worden niet in een studio gemaakt, dus ik probeer gebruik te maken van de omgeving. Ik doe mijn best om een goede compositie te vinden, te spelen met het licht en te werken met diepte.”

Quote

Een man en vrouw naast elkaar op de bank, dat geeft niet zo'n leuk beeld

Boaz Timmermans, Freelance fotograaf PZC

Verder probeert Boaz te sturen op actie. ,,Wanneer ik bijvoorbeeld een echtpaar moet fotograferen dat 65 jaar getrouwd is, zitten ze waarschijnlijk naast elkaar op de bank als ik aankom. Maar dat geeft natuurlijk niet zo’n leuk beeld. Je wilt laten zien dat ze nog gelukkig zijn samen. Dus zette ik laatst een man en vrouw op het balkon en maakte ik vanaf beneden de foto, terwijl zij naar de camera zwaaiden. Dan wordt het leuk. Dan gebeurt er iets.”

,,Zo probeer ik met mijn foto’s echt een verhaal te vertellen”, legt de fotograaf uit. ,,Een goed voorbeeld daarvan is een reportage die ik vorig jaar met verslaggever Ondine van der Vleuten maakte over de goedkoopste straat van Nederland. De Tholensstraat in Terneuzen. Het waren niet eens perse fotografische hoogstandjes, maar vooral hele typische mensen, waardoor ik echt het beeld van de straat kon vangen.” Simpelweg door een bewoonster in haar portier op de foto te zetten naast de oliedrum, en een andere buurvrouw achter een druk versierd raamkozijn.

‘Foto moet kloppen met de werkelijkheid’

In enkele gevallen is Boaz’ invloed op het gemaakte beeld minder groot. ,,Sommige actualiteiten zijn nou eenmaal zoals ze zijn. Wanneer er bijvoorbeeld een lintje wordt doorgeknipt bij de opening van een nieuw gebouw of bedrijf. Dan kan ik de mensen wel vragen om mijn kant op te draaien, zodat ik alle gezichten in beeld heb, maar daar blijft het dan ook bij”, legt de fotograaf uit.

Bovendien is het in de persfotografie ook nooit de bedoeling om iets anders te doen lijken dan het daadwerkelijk is. De ‘fotografische trucjes’ die Boaz kan toepassen om het beeld aantrekkelijk te maken blijven beperkt. ,,Het beeld moet altijd kloppen met de werkelijkheid. Dus ik mag achteraf ook niets bewerken. Ik pas de contrasten aan en zet de witbalans goed, maar het is niet oké om bijvoorbeeld pixels weg te werken in Photoshop”, geeft hij aan.

Werken vanuit de auto

Na het nemen en bewerken van de foto’s, volgt het uploaden van de foto's. Iets dat de fotograaf het liefste thuis doet, na zijn tour door de streek. Maar soms moet dit onderweg al gebeuren. ,,Zeker als het om actualiteit gaat moeten de beelden snel online staan. Daarom heb ik altijd mijn laptop mee in de auto. Als het nodig is, kan ik via een mobiele hotspot – waarmee ik mijn laptop kan koppelen aan de internetverbinding van mijn telefoon – de beelden snel doorsturen.”

Quote

In één dag van Terneuzen, naar Breskens, Hulst en weer naar Terneuzen. Dat is wel gemiddeld.

Boaz Timmermans, Freelance fotograaf PZC

En aangezien Boaz vanwege de drukke schema’s soms niet thuis is voor de avond valt, komt dat goed van pas. ,,Ik rijd alle kanten op. Gisteren bijvoorbeeld, ging ik op één dag van Terneuzen, naar Breskens, naar Hulst en weer terug naar Terneuzen”, aldus de fotograaf. ,,Vier locaties per dag is wel het gemiddelde. Maar er zijn ook wel eens uitschieters naar boven en beneden.”

‘Variatie maakt het werk leuk’

Boaz rijdt met veel plezier van hot naar her. ,,Die variatie is wat dit werk zo leuk maakt. Ik kom op allerlei plekken, waar iemand anders normaal niet snel komt. Sta ik het ene moment langs de lijn bij een voetbalwedstrijd, ben ik op het andere moment bij een politieke gebeurtenis. Of pas nog: reed ik van iemand met 34 cavia’s in huis, naar een ooggetuige van de Tweede Wereldoorlog. De verschillen zijn enorm.”

Het type foto’s dat Boaz maakt, wordt volgens hem voor een groot deel bepaald door de regio waarin hij werkt. ,,Grote rellen of protesten heb je hier niet zo gauw. Zeeland is een relatief rustige provincie. Er zijn weinig calamiteiten. Ik maak meer foto’s van bijvoorbeeld boeren, sluizen en het vlas in de streek. Omdat dat nou eenmaal de onderwerpen zijn die hier spelen”, aldus Boaz. ,,En zoals in elke andere streek gaat het verhaal van de dag natuurlijk ook vaak over de zorg, het onderwijs en de industrie.”

Persfotograaf én cameraman

Het werk van een persfotograaf is allang niet meer beperkt tot het maken van foto's. Steeds vaker maakt Boaz ook video's bij verhalen die in de krant komen. ,,Dat is echt een nieuwe ontwikkeling in de persfotografie. Omdat bewegend beeld online goed wordt bekeken, en naast print ook de website steeds belangrijker wordt voor de PZC. Ik neem dan de beelden op, stel mensen op locatie soms wat vragen en dan monteren de collega’s op de redactie het tot een mooi filmpje.”

Hoewel de ontwikkeling in de persfotografie relatief nieuw is, is bewegend beeld voor Boaz geen onbekend terrein. Naast zijn freelance werk bij PZC, houdt hij ook tijd over voor andere klussen. Zo maakt hij in opdracht portret- en bedrijfsfoto’s te maken én werkt hij als beeldtechnicus bij televisie-uitzendingen. Voornamelijk bij Vlaamse zenders.

  1. Verslaggeving in tijden van corona: ‘Journalistiek in optima forma’
    ACHTER DE SCHERMEN

    Verslagge­ving in tijden van corona: ‘Journalis­tiek in optima forma’

    Journalisten hebben volgens het kabinet tijdens de coronacrisis een vitaal beroep. De reden? Het belang van goede informatievoorziening en duiding van de ontwikkelingen. En dat is precies waar de PZC-journalisten deze dagen hun stinkende best voor doen. ,,Het voelt als mijn plicht om het nieuws bij onze lezers te brengen”, zegt algemeen verslaggever Rolf Bosboom. Al doet hij dat onder iets andere omstandigheden dan anders.