Pluto wordt misschien weer een planeet.
Pluto wordt misschien weer een planeet. © AFP

Ex-planeet Pluto mogelijk weer opgenomen in de familie

Toen de Internationale Astronomische Unie (IAU) in 2005 besloot om een nieuwe definitie voor het woord 'planeet' in te voeren, viel Pluto, de voormalige negende planeet van ons zonnestelsel, buiten de boot. Hij moest voortaan door het leven als 'dwergplaneet'. Door een voorstel van een groep NASA-wetenschappers bestaat de kans dat Pluto na elf jaar eindelijk weer voor een volledige planeet wordt aangezien.

Quote

Waarom zou je luisteren naar wat een astronoom vindt over planeten? Het is alsof je naar een voettherapeut gaat met vragen over hersenchirurgie

Alan Stern, planetoloog

Volgens de huidige definitie van de IAU moet een hemellichaam rondom een zon draaien en zelf geen licht geven om als planeet erkend te worden. Daardoor was het over met Pluto als planeet, omdat hij een afwijkende baan om de zon aanhoudt. De NASA-wetenschappers, onder leiding van planeetkundige Alan Stern, stellen echter dat dit niet doorslaggevend moet zijn, maar dat gekeken moet worden naar de uiterlijke kenmerken van een hemellichaam. ,,Dat is namelijk logischer als we kijken naar wetenschappelijke bevindingen en gewone menselijke intuïtie", aldus Stern.

Stern noemde het besluit om Pluto uit te sluiten eerder al 'bullshit', volgens
Huffington Post. ,,Waarom zou je luisteren naar wat een astronoom vindt over planeten?", vroeg hij zich toen af. ,,Het is alsof je naar een voettherapeut gaat met vragen over hersenchirurgie", aldus Stern.

De baan van Pluto wijkt af van die van andere planeten.
De baan van Pluto wijkt af van die van andere planeten. © NASA

Als de IAU de nieuwe definitie aanneemt, dan zouden onze maan en andere manen zoals Titaan die rond Saturnus draait en Ganymedes bij Jupiter ook planeten worden. Er is echter nog geen garantie dat de Unie dit zal doen. Als ze dit wel doen, dan duurt het alsnog een tijdje voordat het besluit officieel is.

Nieuwe definitie
Astronoom en 'Pluto-killer' Mike Brown had voor de verandering van de definitie gezorgd met zijn ontdekking van dwergplaneet Eris. Als Eris namelijk geen planeet genoemd mocht worden, dan mocht het kleinere Pluto dat ook niet. Zelfs zijn eigen dochter Lilah kon haar woede niet verkroppen toen ze vernam dat haar vader Pluto had 'gedood'. ,,Enkele jaren geleden zei ze dat ze me pas zou vergeven als ik een nieuwe planeet ontdekte", zei Brown in 2016.

1. IJs maakt in razend tempo plaats voor mos in Antarctica

IJs maakt in razend tempo plaats voor mos in Antarctica

Vrijwel nergens is de klimaatverandering zó zichtbaar als op Antarctica. De mossen in dit deel van Antarctica groeien aanmerkelijk sneller omdat het ijs in rap tempo smelt, concluderen onderzoekers van het Britse University of Exeter. Nog niet zo lang geleden werd Oost-Antarctica gezien als een ijskoude massa, waar klimaatverandering nog geen rol speelde. Maar nu zien wetenschappers uit onder meer Nieuw-Zeeland en Groot-Brittannië dat ook dit deel van de Zuidpool plaatsmaakt voor groen.