article
1.6124797
SLUISKIL - Directeur Arie de Bode van recyclingbedrijf Heros in Sluiskil vindt het onbegrijpelijk dat zo lang is geaarzeld met gebruik van bodemas bij de Sloeweg. Dat had volgens hem de provincie al veel geld kunnen besparen.
Vlag uit bij Heros Sluiskil
SLUISKIL - Directeur Arie de Bode van recyclingbedrijf Heros in Sluiskil vindt het onbegrijpelijk dat zo lang is geaarzeld met gebruik van bodemas bij de Sloeweg. Dat had volgens hem de provincie al veel geld kunnen besparen.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/vlag-uit-bij-heros-sluiskil-1.6124797
2016-06-21T05:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.1705699.1350299122!image/image-1705699.jpg
Sluiskil,Economie,Heros,hermes
Zeeuws-Vlaanderen
Home / Regio / Zeeuws-Vlaanderen / Vlag uit bij Heros Sluiskil

Vlag uit bij Heros Sluiskil

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Een biogasinstallatie bij Heros. foto Peter Nicolai
    SLUISKIL - Directeur Arie de Bode van recyclingbedrijf Heros in Sluiskil vindt het onbegrijpelijk dat zo lang is geaarzeld met gebruik van bodemas bij de Sloeweg. Dat had volgens hem de provincie al veel geld kunnen besparen.

    De vlag hangt uit bij recyclingbedrijf Heros in Sluiskil-Oost. De kogel is eindelijk door de kerk. Bij de aanleg van het laatste onderdeel van de Sloeweg op Zuid-Beveland, de aansluiting op de tunnelweg, mag toch bodemas worden gebruikt. "Ik ben er hartstikke blij mee", zegt Heros-directeur Arie de Bode uit de grond van zijn hart.

    Onbegrijpelijk
    De Bode vond het al van begin af aan onbegrijpelijk dat de provincie geen bodemas wilde toepassen bij de verbreding van de Sloeweg. Bodemas, een restproduct uit afvalverbrandingsovens, wordt volgens hem overal in het land toegepast. Rijkswaterstaat stimuleert het gebruik zelfs in het kader van de vergroening van de economie, aldus De Bode. "Dan is het toch zeer vreemd dat de provincie er lange tijd tegen was, omdat Rijkswaterstaat dan te zijner tijd moeilijk zou kunnen doen bij overname van de Sloeweg."

    Rijkswaterstaat heeft de provincie nu zwart-op-wit laten weten geen bezwaar te hebben. Was dat eerder gebeurd, dan had één onderdeel van de verbrede Sloeweg, het viaduct bij 's-Heerenhoek, alvast goedkoper uitgevoerd kunnen worden. "Zand als ophoogmiddel kost de aannemer geld", legt De Bode nog maar eens uit. "Het budgetvoordeel van het gebruik van bodemas is tien euro per ton."

    Aansluiting
    Wat met het viaduct bij 's-Heerenhoek niet is gelukt, kan nu alsnog met de aansluiting van de Sloeweg op de tunnelweg en de weg naar Middelburg. De provincie beslist na de zomer hoe die aansluiting eruit komt te zien. Bij een keuze voor de duurste variant die het beste is voor de doorstroming van het verkeer, is volgens De Bode een half miljoen ton bodemas nodig. "Reken maar uit. Met bodemas bespaar je tien euro per ton. Dat komt dus neer op vijf miljoen euro." De provincie is overigens voorzichtiger en rekent op een voordeel van ongeveer 3,5 miljoen euro.

    Heros heeft bodemas gespaard voor dit soort werken. Nu de kogel voor de Sloeweg door de kerk is, hoopt De Bode dat ook bij de verbreding van de Tractaatweg tussen Terneuzen en de Belgische grens de weg vrij is voor de toepassing van bodemas. In die weg zijn drie ongelijkvloerse kruisingen gepland waarvoor ophoogmateriaal nodig is.

    Heros heeft al wel contact met de bouwer van de Sloeweg, Boskalis. Voor de Tractaatweg moet nog een aannemer worden gekozen.

    Zeven combinaties van aannemingsbedrijven zijn in de race. De nieuwe Tractaatweg moet in 2019 klaar zijn.