article
1.6175828
AXEL - Het gaat maar om acht kilometer goederenspoor, van de Axelse Vlakte naar Zelzate. Een ontbrekend, maar belangrijk schakeltje in de noord-zuidverbinding naar Parijs. Het stuk goederenspoor kost hooguit 80 miljoen euro, maar tot 2028 zegt het Rijk er geen geld voor te hebben. Omdat Zeeland de trein dreigt te missen, wordt nu de lobby opgevoerd. Ook in Brussel.
Rijk heeft geen oog voor spoor naar Zelzate
AXEL - Het gaat maar om acht kilometer goederenspoor, van de Axelse Vlakte naar Zelzate. Een ontbrekend, maar belangrijk schakeltje in de noord-zuidverbinding naar Parijs. Het stuk goederenspoor kost hooguit 80 miljoen euro, maar tot 2028 zegt het Rijk er geen geld voor te hebben. Omdat Zeeland de trein dreigt te missen, wordt nu de lobby opgevoerd. Ook in Brussel.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/rijk-heeft-geen-oog-voor-spoor-naar-zelzate-1.6175828
2016-07-08T05:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6175839.1467917079!image/image-6175839.jpg
Axel,Spoorwegverkeer,Spoorwegverbinding,Zeeland Seaports,Missing link,hermes
Zeeuws-Vlaanderen
Home / Regio / Zeeuws-Vlaanderen / Rijk heeft geen oog voor spoor naar Zelzate

Rijk heeft geen oog voor spoor naar Zelzate

Foto's
1
Reacties
Reageer
    AXEL -  Het gaat maar om acht kilometer goederenspoor, van de Axelse Vlakte naar Zelzate. Een ontbrekend, maar belangrijk schakeltje in de noord-zuidverbinding naar Parijs. Het stuk goederenspoor kost hooguit 80 miljoen euro, maar tot 2028 zegt het Rijk er geen geld voor te hebben. Omdat Zeeland de trein dreigt te missen, wordt nu de lobby opgevoerd. Ook in Brussel.

    Er ligt al een goederenspoornet in de Kanaalzone. Aan de westkant van het Kanaal Gent-Terneuzen reikt dat tot in Zelzate. De wat Zeeland Seaports 'missing link' noemt, ligt aan de oostzijde. Nu moeten de treinen naar Zelzate vanaf de Axelse Vlakte terug naar Terneuzen, over de brug en daarna naar Zelzate. Een onhandige, tijdrovende en bij uitval van de brug kwetsbare verbinding. Bedrijven zoals Outokumpu, Yara, Oiltanking en Vlaeynatie schreeuwen dan ook om aanleg van de laatste acht kilometer spoor aan de oostkant van het kanaal. Als dat er niet komt, remt dat hun groei.

    Slimme verbindingen

    De aanleg van het stukje spoor sluit aan bij het Europese beleid om slimme en duurzame logistieke verbindingen te maken, met knooppunten voor transport over water, spoor en weg. Honderden miljoenen euro's zijn en worden dan ook geïnvesteerd in verbetering van de vaarcorridor van Zeeland naar Parijs, de Schelde-Seine-verbinding. Vanuit dat project komt er bij Terneuzen een tweede zeesluis. Een aansluitende spoorverbinding is in het multimodale tijdperk vanzelfsprekend.

    Het Rijk is verantwoordelijk voor de aanleg van spoorlijnen. Bij Zeeland Seaports wil het er niet in dat de regio tot 2028 moet wachten, omdat tot dat jaar het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (Mirt) is volgeboekt. En als er geld over is, investeert het Rijk dat in de oude economische trekpaarden: Schiphol en de Rotterdamse haven. Zo krijgt station Schiphol een dure retouche met geld dat blijft liggen door vertraging in een project voor één Europees spoorveiligheidssysteem. Banen levert dat niet op. Schiphol en Rotterdam zijn ook niet meer de turbo's van weleer. De haven van Rotterdam is goed voor 3 procent van het Bruto Nationaal Product, wat 25 jaar terug nog 6 procent was.

    Toegevoegde waarde

    Investeer daarom meer in de regio, adviseert de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur. Dat is precies wat Zeeland Seaports, de provincie, bedrijven en tal van organisaties al een tijd roepen. De Zeeuwse havens hebben tenslotte de grootste toegevoegde waarde van de Nederlandse havens. Ruim 180.000 euro per arbeidsplaats. In Rotterdam is dat 132.000 euro per arbeidsplaats. Naar verwachting zal het zo gewenste stukje spoor de Zeeuwse cijfers opvijzelen.