article
1.6492113
SLUIS - Roep een 'NV Westerschelde Oeververbinding' in het leven, waarin winsten van de Westerscheldetunnel de verliezen van het fietsvoetveer compenseren. Die suggestie deden raadsleden dinsdagavond tijdens een informatiebijeenkomst in Sluis over de toekomst van de ferry tussen Breskens en Vlissingen.
Raadsleden vooral blij dat 'de boot' blijft
SLUIS - Roep een 'NV Westerschelde Oeververbinding' in het leven, waarin winsten van de Westerscheldetunnel de verliezen van het fietsvoetveer compenseren. Die suggestie deden raadsleden dinsdagavond tijdens een informatiebijeenkomst in Sluis over de toekomst van de ferry tussen Breskens en Vlissingen.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/raadsleden-vooral-blij-dat-de-boot-blijft-1.6492113
2016-10-04T19:58:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.4317592.1459525595!image/image-4317592.jpg
Breskens,Gemeenteraad,Fiets- Voetveer,Ferry,Harry van der Maas,hermes,Vlissingen
Zeeuws-Vlaanderen
Home / Regio / Zeeuws-Vlaanderen / Raadsleden vooral blij dat 'de boot' blijft

Raadsleden vooral blij dat 'de boot' blijft

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Harry van der Maas.
      Fotograaf
    SLUIS - Roep een 'NV Westerschelde Oeververbinding' in het leven, waarin winsten van de Westerscheldetunnel de verliezen van het fietsvoetveer compenseren. Die suggestie deden raadsleden dinsdagavond tijdens een informatiebijeenkomst in Sluis over de toekomst van de ferry tussen Breskens en Vlissingen.

    Gedeputeerde Harry van der Maas ziet er weinig in, liet hij meteen weten. "De tunnel is geen openbaar vervoer. We hebben het over heel verschillende zaken."

    Schrappen

    Van der Maas was in Sluis om zijn plannen met het fietsvoetveer toe te lichten aan raadsleden uit Sluis en Vlissingen. Het aantal passagiers neemt af, waardoor het in de vaart houden van twee boten relatief duurder wordt. Gedeputeerde Staten willen de minst drukke diensten in 2019 schrappen. Er varen dan, buiten het seizoen, alleen aan het eind van de middag nog twee boten per uur. Vanaf 2024 wordt er gevaren met een uurdienst. Dan moet er wel een grotere boot komen, voor 300 passagiers.

    Raadsleden hadden best begrip voor de maatregelen: de meesten gaven aan blij te zijn dat 'de boot' blijft. De scherpe kantjes van de discussie, waarin eerder dit jaar het scenario van busvervoer nog voorbij kwam, bleken er daardoor wel af. Ze waren ook tevreden met de opmerking van Van der Maas dat de kernwaarden 'snel en gemakkelijk' prevaleren.

    "Tweederde van de passagiers is toerist, maar dit is een openbaar vervoervoorziening, dus we willen in eerste instantie de eigen inwoners faciliteren."

    Overigens gaan de gemeenten niet over de besluitvorming. Dat is aan Provinciale Staten. Die praten vrijdag in commissieverband over het voorstel van GS, en besluiten op 4 november.