article
1.6395086
SLUIS - Koffiesalon Capisce uit Sluis heeft een missie. Dat mensen weten hoe een goede koffie smaakt. Dat resulteerde in de zesde plaats in de landelijke 'Koffie Top 100' van horecavakblad Misset. Koffie.
Prijswinnende 'Lievelingskoffie van de paus' bij Capisce in Sluis
SLUIS - Koffiesalon Capisce uit Sluis heeft een missie. Dat mensen weten hoe een goede koffie smaakt. Dat resulteerde in de zesde plaats in de landelijke 'Koffie Top 100' van horecavakblad Misset. Koffie.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/prijswinnende-lievelingskoffie-van-de-paus-bij-capisce-in-sluis-1.6395086
2016-09-15T13:15:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.4272854.1395151234!image/image-4272854.jpg
Sluis,Drank,Voeding,Culinair,Horeca,Koffie,Misset Horeca,Koffie top 100,Koffiesalon Capisce,Buscaglione,hermes
Zeeuws-Vlaanderen
Home / Regio / Zeeuws-Vlaanderen / Prijswinnende 'Lievelingskoffie van de paus' bij Capisce in Sluis

Prijswinnende 'Lievelingskoffie van de paus' bij Capisce in Sluis

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    SLUIS - Koffiesalon Capisce uit Sluis heeft een missie. Dat mensen weten hoe een goede koffie smaakt. Dat resulteerde in de zesde plaats in de landelijke 'Koffie Top 100' van horecavakblad Misset. Koffie.

    Isabelle Claerhoudt van koffiesalon Capisce raakt er niet over uitgepraat. Er is dan ook zóveel wat mensen nog niet weten. Bijvoorbeeld dat er in een lungo meer cafeïne zit dan in een espresso, dat koffiebonen gevoelig zijn voor licht, lucht en vochtigheid en dat het ook niet alleen maar om een goede koffieboon gaat. "Het is een samenspel. Van kennis, je apparaten schoonhouden en natuurlijk het maken van goede koffie."

    Koffiemerk

    Daar komt veel bij kijken en in de eerste plaats is dat het koffiemerk. De eerste keer dat Isabelle koffie van Buscaglione proefde wist ze: dit is het.

    Capisce heeft alleen maar koffie van Buscaglione, een merk dat al bestaat sinds 1899 en het exclusief huismerk van het Vaticaan in Rome was. Na verloop van tijd ging het merk de commerciële markt op, maar de branderij zit nog steeds in Rome en Buscaglione is nog altijd exclusief. Niet iedereen verkoopt het. "In april 2014 zijn we hier geopend. Ik wilde van begin af aan deze koffie. Je moet dan eerst goed kunnen onderbouwen waaróm je dat wilt", vertelt Isabelle. Ook geeft het koffiemerk zelf trainingen, die Isabelle en haar team hebben gevolgd.

    Koffiemachine

    Het is dan ook een kunst op zich, laat Isabelle zien. Ze gebruikt een handgemaakte koffiemachine van Kees van der Westen, die op de 'ouderwetse' manier werkt. "Door middel van bardruk, op die manier bouw je smaak op." Er zijn twee soorten bonen die voor verschillende koffie's worden gebruikt. Het malen, de temperaturen, alles let nauw. Het is bijna wiskunde. Op de menukaart staat uitleg bij iedere koffie en Isabelle geeft graag en enthousiast advies.

    Aan koffie drinken bij Capisce kleeft slechts één 'gevaar': "Dan weet je pas hoe vaak je al slechte koffie hebt gedronken."

    Locatie

    Locatie
    Open locatie in Google Maps