article
1.6454457
TERNEUZEN - De politie neemt dinsdag geen halve maatregelen na de melding dat er een gewapende man zou rondlopen bij de Terneuzense school De Rede. Leerlingen zitten uren 'opgesloten'.
'Mam, niet zo overdreven': gewapende politie in de school, maar geen paniek
TERNEUZEN - De politie neemt dinsdag geen halve maatregelen na de melding dat er een gewapende man zou rondlopen bij de Terneuzense school De Rede. Leerlingen zitten uren 'opgesloten'.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaanderen/mam-niet-zo-overdreven-gewapende-politie-in-de-school-maar-geen-paniek-1.6454457
2016-09-28T08:00:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6454877.1475071271!image/image-6454877.JPG
Terneuzen,Politie,Dreiging,Ouders,Wapen,Leerlingen,De Rede,hermes
Zeeuws-Vlaanderen
Home / Regio / Zeeuws-Vlaanderen / 'Mam, niet zo overdreven': gewapende politie in de school, maar geen paniek

'Mam, niet zo overdreven': gewapende politie in de school, maar geen paniek

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Het arrestatieteam gaat op zoek naar de gewapende indringer op de school.
      Fotograaf
    TERNEUZEN - De politie neemt dinsdag geen halve maatregelen na de melding dat er een gewapende man zou rondlopen bij de Terneuzense school De Rede. Leerlingen zitten uren 'opgesloten'.

    "Even een foto van jullie maken met je duim in de lucht. Kunnen we papa laten weten dat jullie oké zijn." En hup, daar gaat een bijna ludiek appje naar het thuisfront.

    De meeste leerlingen en hun ouders zijn dinsdag na afloop van de politie-actie op scholengemeenschap De Rede in Terneuzen niet heel erg onder de indruk. Al is niet iedereen even onverstoorbaar. Niquacha Bos vliegt snikkend haar ouders in de armen. Dat heeft een reden. Waar de meeste leerlingen in de klassen zijn wanneer de politie binnenstormt en daardoor niet zo veel meekrijgen van de dreigende situatie, zit Niquacha tijdens de politie-actie zowat op de eerste rij.

    Zware wapens

    "Wij hadden een tussenuur", vertelt ze. "We zaten in de aula, toen we via de intercom hoorden dat we op onze plek moesten blijven. En toen kwam er opeens allemaal politie binnen, met zware wapens en schilden. Veel kinderen raakten in paniek. Ik was echt heel erg bang."

    Het arrestatieteam kwam af op een 112-melding, waarin bericht werd over een gewapende man in een wit T-shirt op of bij de school. "We weten dus absoluut niet zeker of er ook daadwerkelijk een gewapend persoon heeft rondgelopen", vertelt politiewoordvoerder Alwin Don na afloop. Maar de politie kan natuurlijk geen risico nemen. De school wordt hermetisch afgesloten, en een zoektocht begint. Ruimte na ruimte wordt doorzocht, en leerlingen met witte T-shirts worden uit de klas gehaald en gefouilleerd.

    Geen paniek

    Rond de school verzamelen zich ondertussen steeds meer ouders. De meesten zijn door hun kinderen geappt over de situatie. De kracht van social media doet zich gelden: door de overwegend geruststellende mededelingen van de leerlingen, van wie er ook nog regelmatig een stel vrolijk naar buiten zwaait, is er rond het gebouw nooit sprake van paniek. Al neemt de onrust wel wat toe naarmate het wachten langer duurt en gewapende agenten korte tijd op het dak verschijnen.

    Na zo'n twee uur wordt duidelijk dat de dreiging afneemt. De politie haalt afzettingen rond de school weg: alleen het gebouw zelf blijft verboden terrein. Daar gaat het onderzoek nog een poosje door.

    Knuffel

    De leerlingen worden naar de aula gedirigeerd, waar ze te horen krijgen wat er precies is gebeurd. Om twee uur, tweeënhalf uur na de melding, mogen ze naar buiten. De meesten zijn rustig, een enkeling heeft een knuffel nodig. Sommige moeders ook. "Mam, niet zo overdreven", sist een jongen gegeneerd, als ma hem bij het schoolhek tegen de borst drukt. Niquacha heeft er geen moeite mee. "Ik was zó blij om mijn papa en mama te zien", zegt ze even later. Ze kijkt op tegen morgen. "Ik ben bang om weer naar school te gaan."

    De leerlingen krijgen hulp, belooft woordvoerder Chris Dreves van De Rede. "Alle docenten praten tijdens het eerste uur in de klas over wat er is gebeurd. En de kinderen kunnen desgewenst ook individueel met iemand in gesprek."