article
1.6557609
MIDDELBURG - Gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit) overweegt de hulp van staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA, openbaar vervoer) in te roepen om de dienstregeling van de treinen in Zeeland te verbeteren.
Zeeland wil treinenkwestie in Den Haag aankaarten
MIDDELBURG - Gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit) overweegt de hulp van staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA, openbaar vervoer) in te roepen om de dienstregeling van de treinen in Zeeland te verbeteren.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/zeeland-wil-treinenkwestie-in-den-haag-aankaarten-1.6557609
2016-10-21T14:27:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.6553775.1476971736!image/image-6553775.jpeg
Middelburg,Spoorwegverbinding,Trein,Provincie Zeeland,Provinciale Staten,Roger van Boxtel,Willemien Treurniet,NS,Sharon Dijksma,Harry van der Maas,Dienstregeling,Kees Bierens,hermes
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Zeeland wil treinenkwestie in Den Haag aankaarten

Zeeland wil treinenkwestie in Den Haag aankaarten

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    MIDDELBURG - Gedeputeerde Harry van der Maas (SGP, mobiliteit) overweegt de hulp van staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA, openbaar vervoer) in te roepen om de dienstregeling van de treinen in Zeeland te verbeteren.

    Door de nieuwe dienstregeling, die zondag 11 december ingaat, neemt de reisduur tussen Zeeland en de Randstad met acht à negen minuten toe. Toen in het voorjaar de contouren van dit plan zichtbaar werden, heeft Van der Maas al eens aangeklopt bij Dijksma, vertelde hij vrijdag aan Provinciale Staten.

    "Die vraag hoort bij de NS', zei ze toen. 'Als je er niet uitkomt, kom je maar weer terug.' Dat zal niet al te lang meer duren. Dan wordt dit een politieke kwestie. Het gaat wel om een aantasting van de dienstregeling. Vergeleken met andere regio's komt Zeeland aan de verkeerde kant van de streep terecht."

    Half uur eerder
    In 1975 waren treinreizigers vanuit Middelburg een half uur eerder in Den Haag dan nu, schetste Van der Maas. Hij reageerde op een opmerking van Statenlid Kees Bierens (VVD) dat Zeeland 'letterlijk en figuurlijk aan het eind van de spoorlijnen komt te zitten'. Volgens Van der Maas is er twee jaar gewerkt aan de nieuwe dienstregeling en gaat heel Nederland erop vooruit, behalve Zeeland. "Als het bij ons hetzelfde zou blijven, zou het verschil met de rest van Nederland al groter worden, maar wij gaan er zelfs op achteruit. Ik vind dat heel kwalijk."

    De hoop van de provincie is gevestigd op een toezegging van NS-topman Roger van Boxtel. Die beloofde in juni dat hij gaat onderzoeken om in Zeeland tijdens de spits extra treinen te laten rijden - een echte intercity die alleen Vlissingen, Middelburg en Goes aandoet en een boemeltje dat overal stopt. Zeeland praat ook mee in een werkgroep die kijkt of er nog op een andere manier tijdwinst is te boeken tussen Vlissingen en Amsterdam. Dergelijke verbeteringen zijn op zijn vroegst mogelijk in 2018, waarschuwde Van der Maas.

    Zeeland
    Volgens Willemien Treurniet (ChristenUnie) zijn echte verbeteringen alleen mogelijk als een duidelijke keuze wordt gemaakt tussen het openhouden van alle kleine stations of een echte intercity. Dat erkende Van der Maas. "In 2006 hebben we gekozen voor een compromis om alle stations open te houden. Dat zou je inderdaad kunnen veranderen door alleen nog Vlissingen, Middelburg, Goes en Bergen op Zoom aan te doen en de rest over te slaan, maar vergeet niet dat dat behoorlijk ingrijpend is voor de leefbaarheid van de kernen die je dat aandoet."

    Hij wil bij Dijksma aankaarten dat de NS het probleem in Zeeland niet geïsoleerd bekijkt. "Er zijn genoeg rendabele spoorlijnen in Nederland. Daarvan mag best wat naar Zeeland vloeien."