article
1.6313062
VLISSINGEN - Wil je toeristen naar Zeeland trekken, dan moet je niet alleen kwaliteit en 'beleving' bieden, maar hem ook digitaal bedienen.
Zeeland krijgt Europees geld voor onderzoek naar gedrag toerist
VLISSINGEN - Wil je toeristen naar Zeeland trekken, dan moet je niet alleen kwaliteit en 'beleving' bieden, maar hem ook digitaal bedienen.
http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/zeeland-krijgt-europees-geld-voor-onderzoek-naar-gedrag-toerist-1.6313062
2016-08-29T15:40:00+0000
http://www.pzc.nl/polopoly_fs/1.5096357.1472546498!image/image-5096357.jpg
Zeeland,Toerisme,HZ,Big Data,Near Field Communication,Profit,Toerist,Interreg 2 Zeeën,Margot Tempelman,Europese Subsidie,Onderzoek,Kennis,hermes,Vlissingen
Zeeuws nieuws
Home / Regio / Zeeuws nieuws / Zeeland krijgt Europees geld voor onderzoek naar gedrag toerist

Zeeland krijgt Europees geld voor onderzoek naar gedrag toerist

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    VLISSINGEN - Wil je toeristen naar Zeeland trekken, dan moet je niet alleen kwaliteit en 'beleving' bieden, maar hem ook digitaal bedienen.

    Door geldgebrek staat de zo gewenste Digitale Zeeland Experience nog in de kinderschoenen, maar nu begint er dankzij vier ton Europese subsidie toch een driejarig onderzoek. Het geld komt uit het Interreg-project 2 Zeeën, waarin Zeeland samenwerkt met partners in Vlaanderen, Noordwest-Frankrijk en Zuidoost-Engeland. In Zeeland wordt Profit uitgevoerd door ontwikkelingsmaatschappij Impuls en de HZ University of Applied Sciences. die er samen met de provincie en de gemeenten zelf drie ton inpompen.

    Klantendashboard

    Het doel is ondernemers van vitale data te voorzien. Wil een recreatieondernemer zijn klant beter begrijpen en ook slimmer communiceren, dan moet je data over consumentengedrag verzamelen. Voor een individueel bedrijf is dat een tijdrovende en erg dure klus. "Profit zal big data analyseren en ontsluiten voor ondernemers in de vrijetijdseconomie. Dat gebeurt via een grensoverschrijdend ict-platform. Je maakt in feite een klantendashboard voor ondernemers", legt Margot Tempelman van de HZ uit.

    Zeeland krijgt een leidende rol in het interregionale onderzoek als het gaat om het verzamelen en analyseren van data.

    Proefprojecten

    Binnen de provincie zullen lokaal proefprojecten worden opgezet. Daarover lopen gesprekken met enkele gemeenten.

    Digitale dienstverlening neemt een hoge vlucht. Zeeland wil gebruik maken van een nieuwe techniek: Near Field Communication, die gebruik maakt van chips die je overal kunt inbouwen. Van schoenen tot horloges. De gebruiker kan zijn profiel op de chip zetten. Met één app of pasje kan die theoretisch alles tijdens zijn vakantie of dagtrip regelen, van inchecken, vervoer tot museumbezoek. Voor ondernemers is dit soort innovaties handig. Je hebt de doelgroep in beeld en kan individuele gasten een op maat gesneden aanbieding te doen. Kennis van de klant maakt het verschil tussen winnen en verliezen.